Hjem Sind og psyke Angst

Angst for at rødme

2456

Kommentarer

  • Hej Nissen

    Jeg havde i høj grad også problemet med rødmen tidligere.

    Jeg greb det så an på en noget anden måde. Fra jeg var i midten af tyverne, tvang jeg mig selv til at ignorere det, når det skete og jeg nægtede at blive ved med at give rødmen lov til at begrænse mig. Det kunne betyde, at jeg stod og var kobberrød i hovedet og talte videre alligevel. I starten var det ekstremt pinligt og svært men efterhånden som jeg overvandt mig selv, fik jeg mere selvværd og det medførte, at rødmen efterhånden tog af.
    Jeg blev efterhånden også i stand til at sige f.eks.: 'Nå, nu kan jeg mærke, at jeg får farve i hovedet' eller sådan noget. Når jeg selv havde sagt det, så var der ikke rigtigt noget at kommentere og så var det pinlige ligesom sagt højt og dermed mindre pinligt.

    Der er én ting, der er helt sikkert: Når vi lader angst styre vores liv, bliver vi mere begrænsede og angstsymptomet kommer til at fylde mere og mere. Hvilket vil sige, at jo mere du undgår situationer, hvor du kommer til at rødme, desto mere vil du komme til at rødme.
    Det er også helt sikkert, at det værste man kan gøre er at tie om de ting, der er problematiske og som man er flov over. Det gør angsten for, at det skal ske meget større. En ond cirkel. Der skal sættes ord på, det fjerner noget af farligheden og pinligheden. Som du så rigtigt skriver, så kan der løses op for meget ved at kommunikere om problemerne. Det gælder jo ikke kun i et forum på nettet men også ude i verden.

    Personligt synes jeg bedre om den langsomme løsning at arbejde på at forbedre sit selvværd og få mere indre styrke end f.eks. at blive opereret. For større selvværd og mindre usikkerhed på sig selv giver jo også gevinster på alle andre områder i livet.


    Hilsen Helene
  • Jeg er en mand på 37 år og har fået foretaget operationen mod rødme og ansigtssved for en uge siden.
    Jeg har overvejet denne operation i 4 år. Nu er det gjort og jeg synes det er den bedste beslutning jeg har truffet i lang tid.
    Jeg vil gerne stille mig til rådighed for eventuelle spørgsmål. Skriv din mailadresse her og jeg vil kontakte dig!
    Jesper
  • Hej Jesper,
    Her godt et halvt år efter din operation kunne jeg godt tænke mig at høre, hvordan det går med dig? Er du stadig glad for din beslutning om at blive opereret? Hvordan har bivirkningerne været?

    Du må meget gerne svare mig på x3ron @ msn. com (uden mellemrum). Du må også gerne fortælle lidt om operationsforløbet både før og efter. Har nemlig selv gået i lang tid og har overvejet en sådan operation, da det hæmmer mig meget i hverdagen, så det kunne være dejlig at høre fra en, der har prøvet det.
    Venlig hilsen, Morten
  • Hej Jesper.

    Jeg er en ung pige der kraftigt overvejer at få foretaget operationen da rødmen genere mig rigtig meget hver eneste dag. Men bivirkningerne bekymrer mig selvfølgelig. Vil du ikke sende mig en mail til linefriis@hotmail.dk om hele dit operationsforløb, bivirkninger og evt. andet. Har du selv betalt for operationen? Jeg vil meget gerne høre fra dig!

    Mvh Line.
  • Gud hvor er det dejligt at høre andre har det ligesom mig mht. rødmen. Jeg har socialfobi og samtidig har jeg en arvelig tendens til at svede ekstrem meget, så rødme og sved har simpelthen stoppet mig i mange situationer. Jeg er 33 år, og det er blevet bedre med aldren, men jeg styres stadig meget af det. Får sertralin, som hjælper lidt. Har været i angstgrupper med andre som lider af fobi, men ingen har kunne fortælle om rødmen. Så jeg har følt mig meget alene omkring dette emne. Har mange gange tænkt på operation, men er bange for bivirkningerne.
  • Engang var det sådan, at en person rødmede fordi vedkommende blev flov over noget...

    Andre bliver flove over at de rødmer.

    Nå, Mest et humoristisk indslag....
  • Hej Jesper.

    Ville sætte stor pris, hvis du vil kontakte mig på ekstramail2012@yahoo.dk.

    Er meget interesseret i at hører fra dig :-)
  • Hej
    Ang. rødmeoperation har jeg selv for foretaget en for nogle år tilbage, for mit vedkommende hjalp det ikke - man kan ikke altid regne med at operationen hjælper - det hjælper kun for nogen....
    En mulighed kan være en kombination af psykologhjælp og propranolol - propranolol er der mange der kalder en eksamenspille fordi der er mange der benytter den når de skal præstere fordi den giver en ro på kroppen...

    Mvh. M
  • Jeg har fået foretaget denne operation for 1,5 månede siden, det har løst et stort socialt problem for mig, det har været det hele værd ! Jeg kan snakke med folk uden at skulle søge tilflugt, da jeg ikke længere flusher i sociale sammenhænge. Til gengæld har jeg fået en del fodsved, så mine strømper er tit fugtige, mine øjne bliver lettere generet og går i vand, men kun meget sjældent, men helt klart det fremfor det andet ! Jeg kan kun anbefale den, hvis rødmen virkelig påvirker en psykisk. Vær dog obs på at operationen virker forskelligt fra person til person, og der er forskellige bivirkninger.
  • Hej cckk89.

    Er meget interesseret i at høre om din operation.
    Hvordan blev du henvist, hvordan foregik det hele, og hvor gammel er du?
    Vil meget gerne høre om dine oplevelser med det, da jeg selv overvejer at gøre det, men absolut ingen viden har omkring det..

    Tager piller mod rødme nu, men synes ikke det hjælper vildt godt.

    Hvad koster operationen?
    skriv hvis du vil have min email i stedet :)

    - Mika
Log in eller Registrér for at kommentere.