Hjem Hjerte og blod Blod og blodsygdomme

Ikke hjertet - hvad kan det så være?

Redigeret 11 maj, 2011, 15:43 i Blod og blodsygdomme
Hej alle sammen.

Vil gerne høre jer ad, hvad I måske kan mene, hvad det måske kan være i min situation.

Jeg er Røde Hunde barn. Da jeg blev født, havde jeg et hul i hjertet. Den gik væk ret hurtigt. Jeg har i de sidste år døjet med for højt blodtryk. (jeg er 33 år nu). For ca. 2 mdr. siden var blodtrykket på godt og vel 180, så lægen satte mig i behandling på den lave dosis med det samme. Jeg gik til lægen på det tidspunkt, fordi jeg her på det sidste blev mere opmærksom på, at jeg faktisk blev mere og mere hurtig forpustet ved belastning, altså f.eks. når jeg skal ud og cykle. Jeg trækker vejret helt vildt, hiver efter vejret, som om, jeg ikke har ret meget ilt.

Jeg har nu været til ultraundersøgelse af hjertet. De fandt ikke noget.

Jeg har fundet en undersøgelse om, at os, der er født med røde hunde, kan have en mulig forsnævring ved nyren - som kan forårsage forhøjet blodtryk. Hvis den der læser dette og har netop den lidelse ved nyren, gad jeg godt høre lidt om det.

Jeg har så også tænkt på, forhøjet blodtryk kan komme fra traume, dvs. jeg brækkede ryggen. Om der kan være noget i klemme der, der gør, at man får forhøjet blodtryk....

Min far havde forhøjet blodtryk - hans mor og farmor fik hjerneblødning. Så der er vist mange muligheder i mit tilfælde, om hvad årsagen kan være.

Men har så også tænkt på, om noget ved lungerne kan være årsagen til forhøjet blodtryk.

Hvis nogen kan have en idé om noget eller har nogen erfaring i nogenlunde samme situation, hører jeg gerne fra jer. ;)

Kommentarer

  • Jeg syntes du skal bede om at få nyrerne undersøgt for en mulig forsvævring.

    Da jeg fik konstateret for højt blodtryk fik jeg undersøgt nyrerne og jeg var også hos øjenlægen. Hjertet er også undersøgt. Der var intet galt, men min mors familie lider af for højt blodtryk, så for mit vedkommende må det være noget der ligger i generne.

    Din far havde for højt blodtryk og det har hans mor og farmor sikkert også haft. Hjerneblødning kan man netop få af for højt blodtryk.
    Måske har du "arvet" det høje blodtryk.

    Men det er altså almindeligt at blive undersøgt, så man kan være sikker på, der ikke er noget i vejen. Men "kun" for højt blodtryk.
    Der kunne være noget med lungerne også, men så er der sikkert noget med hjertet. Men det er noget jeg ikke ved meget om.
  • Hej persille

    Tak for svar. :)
    Hos min egen læge ville han også lade mig blive undersøgt ved nyrerne, men han sagde, at det var kun på hospitalet, de kunne gøre det, når jeg blev henvist til undersøgelse af hjertet først.

    Jeg må se, hvad lægen siger på hospitalet i næste måned, så vil jeg nok her spørge ham, om mine nyrer ikke bør undersøges, hvis han ikke selv bringer det på banen.
Log in eller Registrér for at kommentere.