Hjem Lever, nyrer og urinveje Nyresygdomme

Forebyggelse af nyresten

Redigeret 24 april, 2011, 12:04 i Nyresygdomme
Er der noget, man ikke bør spise, hvis man har tendens til nyresten? Jeg har haft nogle andfald, der minder meget om nyresten. Jeg kender det fra min svigerdatter. Og vi vil da gerne undgå de smertefulde anfald.

Kommentarer

  • Et råd er i hvert fald at sørge for at få rigelig med væske. At skulle tisse sådan ca. hver anden time i løbet af dagen, bør da give en ret god "gennemskylning" af nyrerne. Det er ikke det rette udtryk, men i mangel af et bedre burger jeg det :-)

    Om det helt løser problemet, hvis man er disponeret ved jeg naturligvis ikke, men det skader i hvert fald ikke. Jeg tror at nyresten netop kan dannes ved at man får for lidt væske.

    En normalvægtig voksen bør drikke ca. 1½ - 2 liter i døgnet - helst vand - og ekstra hvis man har det meget varmt eller dyrker fysisk hårdt arbejde eller sport.

    I øvrigt du nævner anfald og kost. Er du helt sikker på, at det ikke er din galdeblære, der har voldt dig de problemer? Har man problemer med sin galdeblære, bør man tænke i ikke at få for fed kost.
  • Jeg er helt sikker på, at det ikke er min galdeblære, der driller mig. Det har jeg prøvet mange gange, og galdeblæren sidder jo i højre side under ribbenene, og de smerter går om i ryggen. Så jeg er mere sikker på, at det er nyresten. Jeg har i mange år drukket over 2 liter vand og te i døgnet, men måske skal der mere til
  • Ja, det var jo bare en tanke.

    Man skal sørge for at få nok væske, men man skal heller ikke have for meget, og dit indtag lyder da fornuftigt nok.

    Måske andre kan komme med nogle råd til dig - ellers vil jeg da foreslå, at du taler med din læge.
  • Jeg vil også kontakte min læge på tirsdag. Hun har hidtil behandlet mig, som om det var irritabel tyktarm, og det har jeg måske også, men jeg tror nu også, at det andet kan være aktuelt. Så nu må jeg prøve igen at snakke med hende.
Log in eller Registrér for at kommentere.