Hjem Diabetes Åben debat om diabetes

Forvirret :S

Redigeret 15 april, 2011, 15:53 i Åben debat om diabetes
Hej...
Jeg er virkelig forvirret fortiden. Da jeg ikke ved om jeg har diabetes eller ikke?
Ingen i min familie har det.

Altså jeg har mange gange hyppige vandladninger, som både provokere mig og mine værelsekammerater om aften. Jeg drikker nogle gange meget vand, og andre gange er det ikke så meget.
Men jeg har hyppige vandladninger næsten hele tiden. Jeg har været til lægen, da jeg troede det var blærebetændelse men det var det ikke. Jeg har ikke fået taget sådan en blodsukkertest, så jeg ved ikke hvor jeg ligger, og om jeg overhoved har det?.
Jeg er også virkelig træt hele tiden, jeg kan falde i søvn i en time, selvom endelig ikke bruger min krop til noget fysisk.
Jeg vil bare godt vide om jeg har det, men jeg er bare ikke sikker på om jeg har det overhoved. Og da min mor ikke er glad for at tage mig ud af skolen, hvad gør jeg så, da jeg gerne vil have tjekket det?.
Noget om mig selv:
Jeg er ikke overvægtig, derimod er der mange har sagt at jeg har tabt mig meget, da man kan se det på mit ansigt. Jeg vejer ikke særlig meget, og er ikke særlig høj. Jeg har været vegetar i snart et halvt år, så jeg ved ikke om det er derfor jeg taber mig eller af en anden grund.
«13

Kommentarer

  • Jeg går ud fra, du er på efterskole el.lign?

    Med mindre din skole ligger meget tæt på dit hjem, så kan du godt søge læge der, hvor du er, og det bør du gøre, når du både er væsentligt mere træt og tørstig, end du plejer og også har tabt dig uforklarligt. Dog kan man godt tabe sig en del, når man har ændret radikalt på sin kost.

    Men - i næste uge er det påskeferie, og der skal du vel hjem - også de tre dage før påske, så hvad med at få bestilt en tid hos egen læge en af de tre dage?

    Diabetes er ofte - men ikke altid arveligt, men der kunne jo også være noget andet i vejen med dig, og det behøver ikke være alvorligt, men sådanne symptomer skal man altså ikke bare ignorere.

    På den anden side, så kan det at du nu er vegetar godt spille ind, for med en sådan kost skal man virkelig være 100% sikker på, at man også får nok proteiner og mineraler - især da, hvis du er i efterskolealderen, dvs. teenager, hvor man i den grad har brug for "brændstof".

    Så - du bør lige få taget et par prøver ved lægen.
  • Jo jeg er på efterskole, som er rimelig langt væk hjemmefra. Men der er dog en læge i nærheden. Men som sagt er min mor ikke glad for hvis jeg skal hjem midt i ugen, men hun ville tænke over det.
    Jo vi har snart påskeferie, men jeg ved bare ikke hvordan jeg skal få min mor overtalt, for hun er stædig når det kommer til noget med skolen at gøre.
    Okay, jeg ved godt at jeg ikke skal ignorere dem, men jeg har også snakket med min søster om det, da vi har et godt forhold til hinanden
  • Ikke er glad for at tage dig ud af skolen...????

    Du mener forhåbentlig bare at hun ikke bryder sig om at du skal have fravær de timer det kræver for at komme til lægen.
    For du skal jo ikke stoppe i skole...

    Selvfølgelig skal du misse de timer det er nødvendigt for at komme til lægen, for SELVFØLGELIG skal I finde ud af hvad der er galt med dig.

    Jeg formoder du er på efterskole siden du skriver om værelseskammerater, og det betyder, at du ikke er særlig gammel, og ud fra resten du beskriver, så lyder det overhovedet ikke som om at du er i risikogruppen for at udvikle diabetes.

    Men der er ingen der kan fortælle dig om du har diabetes; andre end lægen. Så du må ringe til lægen og spørge hvad den der blodsukkertest viste, og spørge, hvad I kan gøre for at finde ud af hvad der er galt med dig.
    Så kan I aftale en tid du kan komme.
  • Hov, havde lige overset at du er vegetar.
    Det er du vist blevet efter du begyndte på efterskolen, ikke!?

    Hvad spiser du? Eller rettere: Spiser du bønner, linser og kikærter hver dag?
    Prøv at skriv hvad du spiser en almindelig dag.

    Jeg tror sådan set er det er der problemet ligger.

    Jeg har selv været vegetar i otte år, og har ingen problemer, fordi jeg spiser det man skal.
    Min søster var på efterskole, og ville være vegetar det år. Hun endte med at være bleg, træt, tabe sig og endda begynde at tabe hår - ganske simpelt fordi hun ikke spiste de ting man SKAL spise som vegetar: De vegetariske proteinkilder.
  • Du skal vel ikke overtale din mor, hvis det kan foregå i næste uge, hvor du alligevel er hjemme.

    Og du kan vel selv ringe og bestille den tid; det behøver din mor vel ikke gøre, men skynd dig hellere at ringe og få den tid bestilt allerede i morgen, for der er mange, der har fri i næste uge, og derfor gerne vil have klaret eventuelle lægebesøg der.

    Det virker lidt underligt, hvis din mor synes, du skal gå og have det dårligt - så i første omgang tror jeg, du må have misforstået lidt der.

    Jeg er i øvrigt enig med anna - det er altså ikke "bare lige" at være vegetar.
  • til anna.
    Jo præcis, hun er ikke glad for at jeg misser mine timer, da vi snart skal til eksamen.
    Jo det må vi gøre, da det er det bedste at få af vide af en læge, der kender til det.
    Jo jeg er vegetar, og min bedste veninde mener også det er rigtig dårligt for mig, da jeg har tabt mig meget. Og hun ikke vil have at jeg skal have det sådan her.

    til lote
    Jo, det er det vel. Men hun mener at det er fordi jeg ikke vil være på skolen. Men jeg vil bare godt vide det, så jeg spørg nok imorgen.
  • Jeg siger ikke, at der er noget i vejen med at være vegetar. Det er der IKKE noget i vejen med.

    Men det der ER noget i vejen med er, hvis du spiser mere eller mindre som du gjorde for et år siden, bare uden kødet.

    Jo; mad er vegetarisk hvis der ikke er kød i, men vegetarisk mad er SÅ meget mere!!!!
    Man må og SKAL have de vegetariske proteinkilder når man ikke får kød, og det betyder bønner, linser og kikærter HVER ENESTE DAG, og vi taler ikke bare om et par skefulde.

    Får du ikke det, så er jeg fuldstændig overbevist om, at alle dine symptomer er der på grund af at du simpelthen er fejlernæret.

    Så enten må du se at spise ordentlig vegetarisk mad, eller også må du gå tilbage til at spise kød.

    Du kan ringe til lægen der ligger ved efterskolen i morgen tidlig så du kan få en tid til at komme over og få taget nogle blodprøver, så lægen kan kontrollere hvordan niveauet af vitaminer og mineraler i dig er.
    Når svarene kommer, må I så tale om om du skal have nogle specielle vitamintilskud og hvordan du skal ændre din kost.

    Spørg lærerne om nummeret hvis ikke du har det.

    Du kan få en tid i et frikvarter eller efter skole hvis du ikke vil have fravær, men ærligt talt, så tror jeg lærerne syntes det er HELT i orden at du smutter en lille times tid for at komme til lægen.
  • Jeg spiser det der er til vegetar mad på skolen, da det er noget vi skal gøre, hvis vi vælger at blive det.
    Men jeg har fået af vide at min mor ville ringe til min egne læge imorgen, for at få af vide hvad jeg har, eller ikke har. Jeg skal bare lige finde ud af det...
  • Okay... Så kan det måske være, at din krop simpelthen bare ikke har kunne vænne sig til ligepludselig ikke at få kød mere.

    Men det kan naturligvis også godt være, at der simpelthen er noget andet end kosten der er gal.

    Hvis ikke blodprøven har vist noget, så skal du få en tid hos lægen - gerne den ved efterskolen - så du kan blive undersøgt ordentligt. Først og fremmest vil jeg tro, at det vil dreje sig om flere blodprøver. Prøv at bede om at få tjekket vitaminer og mineraler.
    Uanset hvad, så skal lægen hjælpe dig, for du har helt ret i, at det er noget der ikke er som det skal være.
  • Det kan godt passe, da en fra min skole måtte stoppe med at være vegetar. Da hun bare ikke kunne opløse det.
    Jeg har også fået tid til lægen på fredag, så der skal jeg hjem. Men min mor mener også at det kan være kyssesyge :i
Log in eller Registrér for at kommentere.