Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Slut med motion for mig.

Redigeret 7 maj, 2011, 04:32 i Åben debat for ældre
Jeg er 78 år, helt ærlig så tror jeg ikke, at ret meget motion er sundt for mig. Efter nytår ville jeg være flittig med lidt gymnastik om morgenen og begyndte med "hop på stedet" bl.a. - jeg tror jeg rystede "noget" løs, for nogle dage efter fik jeg et nyrestensanfald, som resulterede i undersøgelser, operation i begge nyrer for polypper med mere, heldigvis godartet.
Mærkelige ting skete, jeg har haft forstoppelse hele mit liv, det har jeg pludselig ikke mere. Det er en dejlig forandring, men så skal DET vel undersøges. Nej, jeg holder min kæft, gider ikke mere
Jeg har indtil sidste år gået i motionscenter, det savner jeg, men det var for hårdt for min lænd.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du vil som alle andre have rigtig godt af at røre dig. Du vil vel gerne undgå hjerteproblemer, brækkede hofter m.m...?

    Jeg syntes ikke, at det at du fik ondt i lænden er nogen undskyldning for at stoppe i fitnesscentret.
    Der er SÅ mange muligheder i fitnesscentret, at der også er masser af muligheder for dig. Det er bare med at finde de rigtige træningsformer.

    Jeg vil anbefale dig at betale det par hundrede kroner det koster at få en personlig træner til at hjælpe dig med at lægge et træningsprogram der bliver skræddersyet til dig.


    http://www.gomotion.dk/artikler.asp?a_i ... &title=art

    skriver om motion:

    Sundhedsfaglig dokumentation

    Den aktuelle forskning på området viser at fysisk aktivitet svarende til 30 minutter om dagen:

    • ikke behøver at være anstrengende for at opnå sundhedsmæssige fordele.
    • har mange positive fysiologiske effekter. Virkningerne på hjerte-kredsløbssystemet og bevægeapparatet har i mange år været kendt, men også den positive indflydelse på stofskiftet og det endokrinologiske - og immunologiske system er signifikant.
    • Formindsker risikoen for at udvikle hjerte-karsygdomme
    • Formindsker risikoen for at udvikle sukkersyge
    • Formindsker risikoen for at udvikle forhøjet blodtryk
    • Hjælper til at mindske blodtrykket hos personer der allerede har forhøjet blodtryk
    • Formindsker risikoen for at udvikle kræft i tyktarmen
    • Hjælper med at kontrollere vægten
    • Hjælper med at bygge og vedligeholde stærke knogler, muskler og sener
    • Hjælper ældre med at blive stærkere og bedre i stand til at bevæge sig uden at falde
    • Formindsker tilstande med depression og angst
    • Forbedrer det psykiske og sociale velvære.

    Hvis man lider af en af ovennævnte sygdomme eller tilstande kan fysisk aktivitet medvirke til at mindske risikoen for at sygdommen udvikles eller tilstanden forværres. Man kan forebygge forekomsten af de nævnte sygdomme og tilstande ved at dyrke motion regelmæssigt. I det følgende vil der kort blive gjort rede for de specifikke virkninger af regelmæssig motion.
  • Indstillinger
    78 år er en alder der sætter sine grænser. Man kan sagtens have været i vigør i lang tid, men pludselig skal man ændre vilkårene.
    At hoppe er en belastning for kroppen, det tror jeg ikke er godt. I fitnesscenteret skal du måske også undgå de lændebelastende ting. Men man kan sagtens gå en tur på løbebåndet eller i naturen, det tror jeg er godt.
    Maskinerne der træner muskler i arme og ben er også gode, og endelig er der steppemaskinen. Men hoppe og direkte belastning af lænden, det tror jeg du skal undgå.
    Børn og unge mennesker kan hoppe alt det de vil, de har kroppens naturlige "stødpuder", det har vi ikke når vi kommer op i årene.
    Jeg er 67 år, jeg bruger fyssernes "fitnessrum" to gange om ugen, og går til varmtvandstræning to gange om ugen. mange øvelser må jeg ikke gøre, ligesom flere af maskinerne ikke må bruges, af hensyn til mine knogler, og jeg har ikke knogleskørhed, men en svag ryg.
    For mit vedkommende handler det om, at bevare så meget smidighed og styrke som muligt, samtidig med at jeg ikke må bruge alle de kræfter jeg har.
    Det kan være lidt frustrerende, men det er mine vilkår.
  • Indstillinger
    Tak for alle svar.
    Min motion består af: Gåture - samt daglig brug af en fodcykel, den er virkelig god, koster omkring 600 kr, hvis man tager den til armene med.
    Se: www.fodcyklen.dk.
    Mere orker jeg ikke i øjeblikket.
Log in eller Registrér for at kommentere.