Hjem Hjerte og blod Blod og blodsygdomme

Lav blodprocent?

Hej alle :) Jeg har lige et par spørgsmål, som jeg håber, nogen kan svare mig på. Regner ikke med det, da det er lidt indviklet, men håber :)

Jeg har haft en læge, som jeg gik til med en form for kronisk træthed. Det er ikke sådan så, jeg ikke kan foretage mig noget som helst og har brug for at sove 20 timer i døgnet, men er uanset mængden af søvn natten forinden, træt gennem hele dagen.

Jeg har regelmæssigt fået taget blodprøver, hvor blodsukker, blodprocent, jern, B12-vitamin og røde + hvide blodceller blandt andet har været iblandt de ting, jeg er blevet tjekket for. De fleste af værdierne ligger inden for normalområdet, men min læge siger så, at både mit jerntal og min blodprocent er for lave. Jeg spørger så, hvad vi kan gøre ved det, og han svarer, at jeg skal tage jern som kosttilskud, for når mit jerntal stiger, så stiger min blodprocent også. Og så skulle jeg gerne blive mindre træt.

Det skal tilføjes, at jeg har været alle jernpræparater igennem; Jern C, Hemojern og Kräuterblut (flydende, organisk jern). Lige nu tager jeg jern C to gange daglig, og jeg kan ingen effekt mærke, dog er mit jerntal steget, men min blodprocent ikke. Nu har lægen givet op, og jeg har opgivet ham :)

Så al dette leder til tre spørgsmål: 1. Kan en lav blodprocent forårsage træthed?

2. Havde lægen ret i, at hvis mit jerntal stiger, så gør min blodprocent også?

Og 3. Hvis nej, hvad kan så være en mulig behandling for min lave blodprocent (men også en kur mod træthed)?

Jeg håber, I er nogenlunde med på historien, hvis ikke, så spørg løs!

With love, Lise.

Kommentarer

  • Hej Lise

    Jeg vil anbefale dig at læse de artikler her på Netdoktor, der omhandler dit problem. På den måde vil du få besvaret de fleste af dine spørgsmål. Jeg bringer links nederst. Men jeg vil selvfølgelig gerne svare på dine spørgsmål, da jeg selv har haft problemet tæt inde på livet.

    1. Ja, træthed er det almindeligste symptom på lav blodprocent. Andre almindelige symptomer: svimmelhed, uroligt hjerte, søvnforstyrrelser, åndenød, når man går på trappe, og kramper i benene.

    2. Nu ved jeg ikke, hvad du mener med udtrykket ”jerntal”. Når lægen skal tjekke, om man mangler jern, undersøges en lang række værdier, blandt andet blodprocenten, de røde blodlegemers størrelse, de røde blodlegemers antal i en bestemt mængde blod, plasmaferritin (som er et udtryk for mængden af et protein, der bruges til at oplagre jern), og endnu flere tal. Det er rigtigt, at en lav blodprocent ofte skyldes mangel på jern. Men blodprocenten er foruden af jern også afhængig af B12-vitamin og folinsyre, så hvis din lave blodprocent skyldes mangel på B12 eller på folinsyre, så er det de værdier, der skal op, for at du kan få blodprocenten op. Har du normalt indhold af B12 og folinsyre?

    3. Da en lav blodprocent skyldes enten mangel på jern, folinsyre eller B12, er behandlingen for lav blodprocent, at der kompenseres for jernmangel, B12-vitaminmangel og folinsyremangel.

    At give råd om behandling af træthed er mere kompliceret. Først og fremmest må du finde ud af at få normaliseret din blodprocent. Hvis det hovedsagelig er jern, du mangler, er det en god ide at sørge for at spise fødevarer, der indeholder meget C-vitamin sammen med jerntilskuddet, da C-vitamin hjælper kroppen med at optage jern.

    Jeg vil tro, at din træthed forsvinder, når din blodprocent bliver normal.

    Links til Netdoktors artikler om problematikken:

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... eljern.htm
    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... insyre.htm
    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... gelb12.htm

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej "Kameliadame" ;) Tusind tak for dit uddybende svar - er i fuld gang med at kigge på oplysningerne i de links, du skrev, og hvordan de passer på mig og min situation. Tak igen!

    With love, Lise.
  • Hej.

    Jeg ved at det nu er et år siden, du skrev om din lave blodprocent. Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan det går med dig og din blodprocent, da jeg selv i 25 år har haft samme lidelse.
    Jeg har også spist forskellige jernpræperater i et væk - til ingen nytte. Jeg har været på hospitalet hvert 6. år og fået blodtransfusion. Nu falder blodprocenten desværre hurtigere, så jeg har kastet mig ud i alternative behandlinger.
    Håber jeg finder noget der virker.

    Knus
  • Årsag til lav blod% er nu ikke altid indlysende. Den kan godt være lav selv om jern, foliesyre og B12 er OK. Jeg har selv rendt på sygehus i 3/4 år med knoglemarvsprøver og blodprøver osv. (blodplader og røde blodlegemer dårlige og blod% på nær 5) uden det lykkedes at finde en tydelig årsag, indtil det nu måske er lykkedes. Jeg bruger et blodtryksmiddel (Coradil) som i sjældne tilfælde kan påvirke knoglemarv og give blodmangel. Nu må en periode uden vise om det er korrekt.
    Men ja en lav blod% kan give åndenød og træthed. Det gælder altså om at finde årsagen.
    lasse52
  • Har tidliger besvaret dit indlæg. Som tidligere sagt så er det normalt at lav blod% giver træthed og åndenød. Mangler du jern så burde det hjælpe med tilførsel.
    Oftest føres blodproblemer til knoglemarven, har du fået en knoglemarvsprøve?
    Undertiden er symptomer svage, og opdages måske ved en tilfældighed. Heller ikke altid nemme at diagnosiere.
    Jeg har selv nu gået ca. 10 mdr. før jeg fik min diagnose, jeg har "myelodysplastisk syndrom" forkortet MDS. Det er en gruppe sygdomme i knoglemarven hvor cellerne i knoglemarven ikke udvikles korrekt. Desværre ikke nemt at behandle. Får blodtransfusion.
    Har din læge haft dig til undersøgelser på sygehus (hæmatologisk)? Synes du jævnlig skal til kontrol, forløbet kan jo ændres.
  • Dit problem med for lav bloprocent kan være årsag til din træthed. Vitamin B fremmer optagelsen af jern så prøv at kombinere. Flydende jern (til børn) optages hurtigere.
    Kan du lide lakrids? Spis bare, med måde selvfølgelig. Folk med for højt blodtryk må holde sig fra det, pga. den effekt. God bedring Helle8
Log in eller Registrér for at kommentere.