Hjem Sind og psyke Stress

Hjælp, meget forvirret!

Redigeret 16 november, 2014, 21:25 i Stress
Hej, jeg er en dreng der nærmer sig sine 16 år. Jeg har gennem det sidst halvandet år tvivlet min højde. Jeg har for det meste været øverst på pinden mht til højde og udvikling, men siden starten af 7. klasse har jeg kun vokset 1.5 cm og da jeg nærmer slutningen af 9. klasse, er det en lang periode. Jeg var 170.5 i slutningen af 6. starten af 7. og blev målt til 172 cm her forleden. Har på det sidste bemærket, at jeg ikke længere er på fronten med udvikling, men rettere hængende bagud. Det nu ikke højden i sig selv der er et problem, da det er et faktum som er genetisk bestemt, men da jeg har haft en periode hvor jeg igennem en uges tid røg hash, weed og skunk. Det er nu snart et års tid siden, hvor jeg en dag blev virkelig mærkelig oven i hovedet. Jeg kunne ikke fokusere eller lign. Jeg har aldrig røget i store mængder, og denne gang var heller ikke den første. Har drukket mig fuld før, og alt det der, som slet ikke kan sammenlignes med denne her erindring. Da jeg har hørt om hash,weed og lign kan stoppe din vækst, blev jeg vildt skræmt over at dette her kunne være oversagen til min meget lille højde forskel de sidste 2½ år? Jeg har gennem en masse år levet med tvangstanker, hvilket jeg efter 2-3 år selv kom af med uden hjælp. Og er i al almindelighed begyndt, at spekulere mere over tingene. Så derfor har dette her spørgsmål påvirket mig meget negativt det sidste års tid. Jeg har ikke siden hverken rørt cigeratter, hash, weed eller skunk.
Da min mor er knap 168 og min far 176, har jeg ikke forventet, at blive speciel høj, men i det mindste højere end min far, da jeg både bruger større sko mm end ham. Min farfar var 206 høj, og der er relativ mange kæmper i familien. Så helt dårlige kan mine gener heller ikke være. Det hash vi fik dengang, var købt fra christiania, og det var to kammerater jeg kendte godt jeg røg sammen med. Dog har jeg set dem putte krudt og andre sjove ting i cigaretter de gav til de mindre børn. Kunne det være muligt at de har puttet et stof i som der har stoppet min vækst? Jeg har lidt af mange halsbetændelser den seneste tid, og fik fjernet mine mandler for 3 måneder siden. Så jeg har levet på meget medicin det sidste år. Alle blodprøver jeg har fået taget på grund af det her, har alle været rigtig gode og de har ikke sagt noget med endringer i min krop (tænker på væksten og det jeg røg, har ikke kunnet været set, altså på de blodprøver jeg fik taget mht halsen). Jeg har bare virkelig brug for i svarer på det her, da jeg ville blive meget beroliget. Har læst om både ja og nej til at hash osv kan stoppe din vækst. Jeg har vel stadig nogle år til at vokse, og har også hørt om folk der er meget udviklet i en tidlig alder, men bliver sidst udviklet i enden.
ps. Jeg lever sundt, dyrker sport, sover nogenlunde 7-8 timer hverdag og mere i weekender. Hvor jeg også er social, drikker alkohol, fester og jeg har også en kæresten. Så det påvirker mig ikke socialt mht højden, ville bare gerne vide om det her kan være årsagen, eller om jeg stadig kan vokse og det bare er meget forskelligt hvornår man vokser; fx at nogle vokser regelmæssigt, mens andre som mig lige pludselig vokser 8-10 cm på en sommer :) (5-6 klasse). Vil bare gerne nå de 180-181 inden jeg er helt færdig, hehe.

Undskyld stavefejl mm.

Kommentarer

  • Hej...

    Jeg kan jo ikke vide det, men jeg tror ikke, at de stoffer du har taget/røget, har hæmmet din vækst. Nu ved jeg ikke, hvor meget du drikker men alkohol kan hæmme væksten.
    Jeg tror dog ikke, at du har noget at være bekymret for. Du kan sagtens nå at vokse mere endnu. Og du er jo ikke meget lav af din alder på nogen måde.
    Men det er meningsløse spekulationer. Du bliver så høj, som du bliver og uanset, hvor meget du tænker over det, så bliver det ikke anderledes af den grund. Så jo før du affinder dig med din højde des bedre. Jeg er selv lav af en kvinde at være - kun 158 cm - og det har aldrig været noget problem for mig. Ikke noget jeg har tænkt over.

    Du har haft tvangstanker før så vær opmærksom på, om dette er ved at blive en ny tvangstanke. Tvangstanker og -handlinger kommer som regel, fordi man har nogle problemer, der ikke er taget hånd om. Det samme gør misbrug af giftstoffer. Euforiserende stoffer (incl. alkohol) er jo gift for kroppen. Så for mig lyder det som om, at du måske har nogle problemer, som du har brug for at få løst (måske omkring familie, skole, selvværd etc.). Hvis jeg har ret, vil det hjælpe dig at forholde dig til det i stedet, så du ikke behøver at fokusere så meget på din højde.


    Hilsen Helene
  • Tusind tak for svaret Helene.

    Det ikke fordi jeg drikker i store mængder, tværtimod, jeg indtager alkohol til fester som den største del af de unge i Danmark gør. Jeg har været til øjenlægen pga. at jeg så små fluer i mit syn, der fik jeg at vide, at jeg iagtog og spekulleret for meget over diverse ting. Så jeg må have noget med at spekullere over de forkerte ting.

    Mht problemer er min familie ret så velfungerende, med standard økonomi, ingen skilsmisse mm. Mit social liv er som nævnt også super, og min selvtillid ligeså. Jeg tror bare jeg skal slappe af, og se hvordan jeg ser ud den dag jeg fylder de første år i 20'erne. Somsagt, jeg ville bare blive ked af det, hvis jeg kunne have hæmmet min vækst markant pga hash rygning mm.

    Igen tusind tak for svaret Helene.
  • Hejsa!

    Nu er det jo ikke nogen hemmelighed, at drenge er langsommere til at udvikle sig end piger. Du skriver du er 16 år og uden at generalisere, så er drenge normalt først færdigudviklede når de er i starten af 20'erne, hvor hos piger siger man at den ligger omkring de 18 år.

    Jeg tvivler også stærkt på, at din periode med et mindre misbrug er med til at hæmme din vækst og så længe du kun indtager alkohol i begrænsede mængder til fest og lever sundt og velfungerende, så slap du bare helt af og lad være med at fokusere på det negative.

    Det er slet ikke unormalt at udviklingen står stille for en periode, man vokser jo ikke 10 cm fra den ene dag til den anden. Det skal nok komme! :-)
  • Hej alle... Er en en dreng 17 år, og er ca. de 171 cm høj. Er meget ked over min højde, at være lille er det værste jeg ved! Min mor er 165 og min far er 180. Kan det hjælpe mig med at beregne hvor høj jeg kommer til at blive? Jeg har været denne her højde siden slutningen af mit 14. år. Har røget en del hash, kan det være grunden til at jeg ikke er vokset siden? Stopper det væksten, eller forsinker det den bare, så det kommer senere hen? Har fået afvide at man vokser, til man er 21, så jeg må da håbe. Hilsen lille dreng......
  • Hej John

    Prøv at læse svarene til trådstarter.

    Bare det at du underskriver dig 'lille dreng' siger mig, at det er helt galt med din selvopfattelse. Du er ikke en lille dreng. Du er en ung mand af middelhøjde. Jeg vil afgjort foreslå dig at fokusere på at styrke dit selvværd i stedet for at fokusere så meget på din højde. Du bliver måske ikke én af de højeste men er bestemt heller ikke påfaldende lav.

    Når man har problemer med sig selv, kan man let finde noget, man synes er galt ved én selv. Derfor er dit problem med højden kun et symptom på noget andet. Dit hashmisbrug tyder også på nogle andre problemer.

    Hilsen Helene
  • Tak for svaret. Men stadig, det er da ikke normal at ens vækst går i stå i over 2 år, er det?
  • Hej 64BitATI . Det er meget normalt at være 172, når ens forældre er 168 og 176. Du skal nok få et lykkeligt liv, uanset hvor høj du bliver. Vh Martin
  • Hej alle sammen, jeg kan sige at jeg siden tråden blev startet har vokset nogle centimeter! Jeg er ikke utilfreds med min højde, jeg ville da bare være ked af, at have ødelagt mine muligheder for at vokse pga hash rygning! Jeg kan til trøst sige, at jeg røg med en ven som var på min højde og han er nu næsten 1.90 :) Han voksede omtrent 15 cm på et år. Det kun i Danmark folk er så høje, vi har verdens næst højeste gennemsnitlige højde (1.82) Med Holland som 1. (1.85). Hvor imod andre lande ligger på de 1.70-176 stykker. (fx USA). Man vokser vidst til man er i starten af 20'erne, og alt kan ske! Så Dig der er 171, du skal ikke være bekymret! :)
  • jeg er en fyr på 22 som er 190cm høj jeg vokser dog stadigvæk og jeg led meget af stress i mine teenage år, jeg får tit rigtig ondt i mine skuldre og ryggen og armene, jeg når nok og blive 200-210cm inden jeg holder med og vokse helt ud for jeg er vokset 5-8 cm på 2 år fra jeg var 20...
  • Hej er en dreng på 18 år har en mor på 165 og en far på 190 ca er selv 177-178 ville bare spørge om man vokser efter man er 18 for synes personligt 177/178 ikke er højt nok nogle der ved helt præcis hvormange år en dreng vokser til, har aldrig drukket eller røget noget som helst og forstår ikke hvorfor det går så langsom. Og samtidig er jeg bange for at jeg ikke vokser da jeg tager tunge vægte og træner 3 til 4 gange om ugen håber der nogle der har nogle svar til det her.
Log in eller Registrér for at kommentere.