Hjem Astma og allergi Allergi

kolofonium

Redigeret 20 november, 2012, 04:11 i Allergi
Er der nogen i dette forum der har fået diagnosen: kolofonium allergi?

Kommentarer

  • Jeg har lige fået konstateret det s:
  • jayman 123.

    kolofonium er jo ren harpiks,og min allergi er relateret til mit virke som elektroniktekniker,idet fluxmidlet i loddetin er baseret på harpiks,her også kaldt ROSIN.Min allergi startede med udslet over hele kroppen efter en over-eksponering med kolofonium.Den fremkom ved overdosering af tøjskyllemiddel med fyrrenåleduft.
    En lun sommernat,en barak lavet af fyrretræ , i et område med fyrrekrat hvor fyrrepollen netop frigøres af træerne,nyvasket sengetøj " imprægneret med fyrreduft skyllemiddel".
    Det var ingredienserne.Efter en svedig nat vågner man så op, og ligner en der har fået skarlagensfeber.Det var i 1996.
    Så er allergien en realitet,og den forsvinder aldrig igen.
    Her efter drejer det sig så om at undgå kontakt med kolofonium,og det er ikke så let endda,for det afvendes i masser af produkter.Det seneste jeg så i en tv udsendelse var lidt reklame for en hårlak baseret på harpiks,iøvrigt anbefalet til proff.håndboldspillere,der i forvejen er fedtet ind i harpiks.For en kolofonium-allergiker er det jo rablende ....
    Hvis du er lidt på herrens mark med din nye allergi,hved jeg, hvor i landet der er en virkelig seriøs læge, der har stor viden på det her område.
    Hvordan viser din allergi sig?
  • Jeg fik konstateret harpiksallergi i 1981 efter kontakt med grantræer. Jeg har i uge 6 2011 igen haft kontakt med harpiks denne gang i fyrretræer og fået en voldsom reaktion, som kløer meget. Dette til trods at jeg brugte handsker, var der alligevel lidt hudkontakt ved håndledene og reaktionen kom omgående. Sidst jeg kan huske var i 1988 hvor "synderen" var en græsk rødvin, som også gav reaktion.
  • Jeg har Kolofonium allergi.

    Min allergi viser sig som røde prikker over hele kroppen, som klør helt afsindig meget. jeg har haft det over 2 år nu, og har det hver eneste dag. jeg tager nogle meget kraftige allergi piller, men de hjælper ikke helt mod det. de fjerner meget af kløen, og rødmen. men kun fra morgen til "aftensmads-tid". jeg har ikke nogle idé om hvad der foresager det?

    Det kunne vel godt være skyllemiddel, men de reklamere over i fælles vaskesalen med, at det er parfumefrit og naturligt. ved ikke om det er definition nok? ihvertfald vil jeg sætte kæmpe pris på, hvis nogle kunne hjælpe med at finde synderen?
    en typisk dag ville gå med at stå op, og det klør meget i håndfladerne her. jeg skynder mig at tage min allergi pille, men hvis jeg skynder mig for meget, og får lidt sved på kroppen, slår det til. herefter ind i en bus, til skole. Hjem igen og så er jeg bare her. jeg er altså ikke i kontakt med træer eller noget..

    jeg skal nok lige nævne at prikkerne ikke bare kommer. men de kommer hvis jeg f.eks. sveder, eller hvis jeg går udenfor i kulden. Jeg tænker det er fordi jeg bevæger mig og har det varmt, og så blotter man huden. altså ved at den bliver kold? jeg ved det dog ikke. Derudover hvis jeg tager på stranden, og går i vandet.. Eller generelt andet vand. så får jeg det. dog ikke badevand! der bliver jeg blot lidt rød. men det klør ikke.

    Jeg tænker nogle gange, at det evt. kan være når der sker noget med min hud, og at kolofoniummen så kan "komme ind" i kroppen. f.eks. hvis jeg sveder, så åbner porerne sig, og det kan herved komme ind.

    Jeg har snakket med lægen. jeg har fortalt hvad der skete osv. Herefter tog hun prøver, og konkluderede en Kolofonium Allergi. Hun sagde blot, at jeg skulle undgå følgende ting, som stod på en seddel. og det mener jeg da at jeg gør, da det er ting som jeg normalt ikke befinder mig meget omkring. træer, makeup osv.
  • Du skal også kigge på hvad du spiser. Der er grønsager der også indeholder kolofonium. Måske en forklaring på at du ikke kan finde ud af hvad der giver dig udslæt.
  • Redigeret 9 november, 2020, 00:43

    Hej

    Bliv meget gerne en del af kolofonium allergi fællesskabet i facebook gruppen: https://m.facebook.com/groups/881214105694134/?ref=bookmarks

    Kan du anbefale en hudlæge med speciel kendskab til kolofonium allergi?... hvis svaret er ja, hvorfor kan du anbefale lægen?

    Jeg har kraftig kolofonium allergi og er lige blevet tilknyttet hudafdelingen på OUH; lægen siger, at jeg selv skal finde ud af hvilke ting (potentielt) med kolofonium i, jeg får eksem af. Hvordan finder jeg ud af det? Hvordan gør du det?

    Jeg er pt. sygemeldt pga. eksem/kolofonium allergi(/og sidenhen nældefeber) og er blevet frarådet at komme retur som produktionsmedarbejder i metalindustrien. Desværre - jeg elsker at arbejde som produktionsmedarbejder. 3F vil gerne have mig tilbage som kontorassistent, som jeg arbejde som indtil for 20 år siden; men der er jo kolofonium i tryksværten og potentielt i papir. Mit drømme scenarie er et job, hvor jeg slet ikke vil blive eksponeret overfor kolofonium (helst ufaglært eller med kortere uddannelse (op til et år)). Hvis du har et forslag, evt. baseret på egen erfaring, så byd meget gerne ind?

    På forhånd tak for din hjælp.

    Mvh. Pia.

Log in eller Registrér for at kommentere.