Hjem Hud og hår Åben debat om hud og hår

Har du rosacea?

Redigeret 30 november, 2016, 04:15 i Åben debat om hud og hår
Hej - jeg er en ung pige på 26 år, som fik konstateret rosacea for et par år tilbage. Jeg har prøvet diverse piller og cremer - men det vender tilbage efter noget tid.
Jeg har hørt og læst mig til, at der er nogle der har gode erfaringer med at undlade forskellige typer mad fra deres kost?
Jeg hører meget gerne fra dig hvis du har rosacea eller kender nogen der har, da jeg ikke kender andre der har rosacea, og godt kunne bruge et par gode råd.
Håber der er nogle der svarer på mit oplæg (desperate oplæg).
«1345

Kommentarer

  • Jeg har selvfølgelig også gjort mig nogle erfaringer, som jeg gerne deler ud af.
  • Brug cremer og solcreme efter hudlæge eller kosmetikers anbefalinger. Skriv rosacea og kost på google og der kommer mange råd og artikler frem. Drik 12-16 glas vand om dagen og undgå sol hård sport alkohol og alt hvad der får dig til at blusse.
  • Hej jeg har selv rosacea (og har haft det igennem laaaang tid) og vil anbefale dig to ting:

    1) Marianne fjordgårds bog om kost psoriasis - selvom det ikke er psoriasis du lider af, har jeg gode erfaringer med at kunne dæmpe rosacea vha. den kostplan der anbefales i bogen. Du finder hendes side her: http://www.sund-kost.dk/

    2) Dette er mere almen læsning om rosacea: http://www.sundhedslex.dk/rosacea.htm men artiklen er god fordi den har nogle pointer du ikke finder i de andre danske artikler om rosacea.

    Håber du får sygdommen under kontrol :)
  • Hejsa.

    Jeg har haft rosacea i ca 20 år ( det startede da jeg var teenager ).
    Jeg har haft dårlige erfaringer med diverse tabletter og cremer, da kvinder i nogle tilfælde kan udvikle svamp.

    En skrap A-vitamin kur fik bugt med den acne som ofte ledsager sygdommen.
    For ca. 6-7 år siden "faldt" jeg over en annonce fra Elipse klinikken.
    Med stor succes har jeg fået 3 behandlinger med laser ( sidst i november 2005). Siden sidste behandling har jeg kunnet holde rødmen nede med let makeup.

    Jeg har erfaringer med at chokolade, fed mad, alkohol, stress samt træthed kan forværre min rødmen.

    Håber du får held til at slå det ned.

    De venligste hilsner
    En tidligere "rødtud"
  • Hej hej.

    Jeg har fået konstateret rosacea for nylig, og har haft det i ca. 10 år. I øjeblikket er jeg i behandling og får tetracyklin, rozex gel og betablokkere. Men det værste ved sygdommen synes jeg, er den pludselige kraftige rødmen som oftest kommer efter man har været ude i kulden, og det brænder i ansigtet, som om man er blevet solbrændt. Jeg har fået af vide af min hudlæge at der desværre ikke kan gøres meget ved lige det. Jeg overvejer kraftigt at få en laser behandling, og hvis det ikke virker vil jeg prøve at undersøge mulighederne for en "rødme-operation", selvom jeg ved det ikke anbefales, men jeg har svært ved at skulle leve med det resten af mit liv, da jeg føler det hæmmer mit social liv enormt meget.
    Jeg vil da også gerne vide hvis der er andre der oplever eller har oplevet samme problem og evt. har nogle gode råd :)

    Venlig hilsen
    Pille
  • Hej alle,

    Jeg fik sidste sommer konstateret rosacea, men kan i bagklogskabens skarpe lys se, at jeg har haft det i mange år. På daværende tidspunkt og når jeg siden har haft udbrud har det været type 2 med både kraftig rødmen og bumse-lignende udbrud, der klør særdeles meget.
    Det sidste års tid har jeg været til både min almindelige læge og til hudlæge et utal af gange og har fået mange forskellige slags behandlinger bestående af creme, gel og tabletter i forskellige kombinationer, senest en 3-måneders antibiotika- og gel-behandling som holdt det nede i de 3 måneder behandlingen varede, men straks efter afslutning blussede det op igen.
    Jeg er så netop hjemvendt fra en tre ugers ferie i Thailand, som jo har et særdeles varmt og meget fugtigt klima. Jeg var lidt nervøs for hvordan turen ville gå, da jeg vidste at varme og høj luftfugtighed kunne provokere det. Derfor medbragte jeg faktor 30 og 50 solcreme som jeg brugte dagligt og meget omhyggeligt, og jeg må sige at min hud nu, hvor jeg lige er vendt hjem, aldrig har set pænere ud!
    Jeg har en mistanke om at luftfugtigheden for mit vedkommende var det helt afgørende - jo mere tør luft, desto flere og værre udbrud, og jo højere luftfugtighed desto pænere hud. Jeg har set lidt rundt omkring på nettet og kan se at andre har samme erfaring med at luftfugtigheden påvirker huden - luften må hverken være for tør (som den jo i særdeles her i Danmark) og heller ikke alt for fugtig. Et enkelt sted nævnte de et interval der hed mellem 30 og 60% var det optimale for huden.
    Jeg har derfor nu alle intentioner om at eksperimentere med at lave damp-bade til mit ansigt måske hver eller hver anden dag, og jeg håber at det kombineret med daglig uva og uvb beskyttelse kan holde mit nede.

    Da det stadig er meget nyt for mig hører jeg meget gerne fra andre med erfaringer inden for dette. Jeg håber det kan hjælpe andre også - det er trods alt noget rarere at kunne holde det nede med et så simpelt middel som damp end med medicin i tide og utide.
  • Hej til jer :-)

    Prøv at søge" pycnogenol rosacea" på google, der kommer meget frem.

    Jeg tager pycnogenol mod hedeture og har læst meget om det, så derfor er jeg stødt ind i de artikler.

    Jeg har ikke selv den lidelse, men jeg har lidt små blodsprængninger på kinderne, og jeg bilder mig ind, at de er blevet mindre.
  • Hej Alle.

    Jeg har i en alder af 19 fået konstateret Rosacea, og vil høre om der er flere der har erfaringer med kost og damp? Eller bare noget som der virker!

    Jeg har haft lånt og læst den bog af Marianne fjordgårds om kost til psoriasis. Men jeg har endnu ikke ført det ud i livet. Men er der andre erfaringer?

    Er der andre som har forsøgt sig med damp, og hvordan har effekten været?

    Jeg er selv i medicinsk behandling, men synes ikke at der har nogen effekt.
    Skal til lægen i næste uge og vil høre om der er andre behandlings former.

    Mange hilsner Line
  • Hej,
    Jeg har haft rosacea i tre år (begyndte i en stor krise/forandring i mit liv)... jeg tager ikke medicin fordi jeg får slemme bivirkninger.
    Det går op og ned med rosacea, men det som hjælper er:
    - omega 3 (køb en rigtig god en)
    - vitamin b 12,
    - garcin allicin (anti-bakteria): en om dagen eller to,
    - creme fra rosaceacare serien (på nettet i UK eller norge)
    - ingen alcohol, chokolade,
    - ingen stress (svært at undgå)
    - ikke direkte sol lys.

    På et tidspunkt, var det næsten væk, nu er det kommet lidt igen (blandt andet fordi jeg en gang imellem er for stresset, er i solen... eller drikker et glas rødvin).

    Man skal være tålmodig! Jeg kan læse mig frem til at tetracyklin og andre remedier ikke er holdbare for patienterne med slemme tilfælde af rosacea...
    Det er fordi at der er nogle enzymer som nogle menneskers immunsystem ikke producerer i tilstrækelig mængde (men jeg er ikke læge - jeg har dog læst det i flere forskellige kilder). Læge Carsten Vagn Hansen anbefaler "super enzymes". Det vil jeg nu prøve og skriver indlæg igen om et par måneder til at fortælle min erfaring.

    MVH,
    CdlP-Rosacea
  • Også rosacea-ramt her! Jeg bruger solfaktor, undgår solen og har milde produkter uden olie fra exuviance. Fik det konstateret for 7 år siden og startede forløbet med stærk penicillin og cremekur fra hudlægen. Ikke at det hjalp synderligt - den milde creme og holde sig fra solen gjorde. Men kulden?! Nu er det helt slemt - og jeg blev så ulykkelig, da mine meget hævede øjenlåg (øvre og nede! - Jeg ligner en ældre dame i 80'erne!), svidende øjne, lysfølsomme øjne iflg. alle kilder jeg har kunne finde på nettet med stor sandsynlighed hænger sammen med min rosacea! 50% af alle med rosacea får øjenhindebetændelse og kløende og svindende øjne. Jeg er grædefærdig. Min hud kæmper jeg med, og jeg kan for det meste holde den rigtig pæn (har også fået laser for karsprængninger) Men hvad gør man ved svejserøjnene, ved de hævede øjenomgivelser, så man får gardiner under øjnene (og jeg er ikke meget rynket min alder taget i betragtning). Har nogen af jer andre ramte erfaringer med det? Jeg tager til min læge i morgen, for min rosacea er blusset op her i kulden og alle steder står der, at man skal arbejde med den bagvedliggende grund (læs rosacea) til øjenhindebetændelse! Og tak, hvor bliver ens velvære præget af den sygdom. Hilsen Ina
Log in eller Registrér for at kommentere.