Hjem Sport, motion og ernæring Vitaminer og mineraler

D-vitamn/konsekvens?

Hej1

Er der nogen der har haft D-vitamin-mangel, og som kan fortælle mig lidt om hvordan man bliver fysisk påvirket ved en værdi på 12-16?

Er selv meget træt og uden energi, men er i tvivl hvor meget det har med D-vitamin-manglen at gøre.
«1

Kommentarer

  • nu er jeg ikke læge --men jeg mener det er en lav værdi ---men der kan også være andre vitaminer du mangler
    du må få taget en test ---på hvad du mangler --
  • Hej

    Dit D-vitamin ligger meget lavt. Skal helst ligge på værdi 60-70. Jeg har har selv problemer med et for lavt tal. Mit ligger nu på 43 men iflg. min læge stadig for lavt. Jeg tager 3X35 mg d-vitaminer og skal om en md. have foretaget en ny blodprøve. Så jeg vil da anbefale dig, at kontakte din læge.
  • Hej.

    Jeg ved godt det et lavt. :-)

    Men jeg er i tvivl om hvor fysisk påvirket andre med lav værdi har været.
  • Ja en voldsom træthed, energi forladt og nedtrykt.
  • Jeg har haft udpræget D-vitaminmangel men kender ikke tallene. Det viste sig, at jeg også havde et ekstremt lavt stofskifte.
    D-vitaminmangel og lavt stofskifte giver de samme symptomer.

    Der er (så vidt jeg ved) altid D-vitaminmangel, når man har for lavt stofskifte. Udfra egne erfaringer vil jeg absolut anbefale, at man får chekket stofskiftet, når man er så træt, mangler energi m.v. og mangler D-vitamin.

    Jeg var ekstremt træt og drænet for energi. Jeg havde udpræget muskeltræthed og var stiv i hele kroppen. Sov helst ca. 12 timer hver nat. Det er klart, at humøret blev meget påvirket af at have det sådan.
    Da jeg fik medicin mod stofskiftet gik jeg forøvrigt straks i overgangsalderen (har alderen til det), så der skete hurtigt nogle hormonelle reguleringer.


    Hilsen Helene
  • Jeg har, som mange andre danskere, også lidt af D-vitamin mangel.

    Jeg oplevede en enorm træthed, som en af de andre skrev - jeg kunne sove næsten 12 timer hver nat, og alligevel være fuldstændig udmattet. Folk sagde det var fordi jeg sov for meget, men heller ikke en periode på 7 timers søvn om natten konsekvent, hjalp mig til mere energi!

    Jeg begyndte også at blive lettere syg, ikke sådan syg syg - men jeg skrantede meget og mødte ofte op på arbejde snøftende og med en dundrende hovedpine!

    Det var her min chef trak mig til side, hun havde opfattet det som manglende engagement i mit arbejde - men efter min forklaring kom hun med hendes bud - D-vitamin mangel!

    Hende og hendes datter var blevet undersøgt og havde et tal på 42 - og det var lavt! Jeg skyndte mig til lægen og fik tjekket alt! Og ganske rigtig - mit tal lå på 31 - hvilket min læge absolut ikke var tilfreds med.
    Jeg blev straks sat på D-vitamin tilskud - og her 3 måneder efter, går det meget bedre!

    Men det er meget vigtigt at man giver det noget tid, og det skal du især hvis dit tal er helt dernede. Det tager tid for det at falde og tager derfor mindst lige så lang tid, hvis ikk' mere, at stige igen! Og især her i vintermånederne er det vigtigt at holde øje med det!

    Held og lykke med det!

    Pernille
  • Tusind tak skal I have.

    Både min søn og jeg har D-vitamin mangel. Og jeg er helt færdig, når jeg kommer hjem fra arbejde og min søn er meget træt hele tiden, så det er nok meget D-vitamin-manglen, der er årsagen til det. Derudover var jeg meget i tvivl om det kunne forklare mit humør, som ikke er godt for tiden, men det kan så også delvis have noget med det at gøre.
  • Jeg skal op og have testet mit B vitamin i dag (har en masse helbredsmæssige symtomer) og læste i et andet forum for et par mdr siden at det var vigtigt at man fik testet andet end bare "B 12 vitamin" og at man skulle huske at sige til lægen at der skulle krydses af i andre felter end bare "Homocystein (HCY)" som vist nok er B 12 vitamin testen - hvis man også vil have testet de andre B vitaminer så skal der altså krydses af i flere felter - -nogen der har et bud på hvad det har været for nogle ekstra felter ?

    Jeg skal have testet for alle vitaminer og i sær ALT der har med D og B vitaminer + folsyre og dertil hørende vitaminer/mineraler - så skriv endelig hvad det er jeg skal sikre min læge får krydset af i...

    mine symptomer er følelseløshed og snurren i arme og ben, og jeg kan ikke tåle "tryk" fra tætsidende tøj/sko (det gør ondt) - det har stået på i 1 år nu, og jeg er snart ved at gå i panik.

    video og symptomerne som de var da de startede (de gør det stadig men dengang det startede havde jeg bare ikke ondt, det kom til senere - og nu er det nærmest ulideligt)

    https://www.youtube.com/watch?v=CskQy57-FBw

    https://www.youtube.com/watch?v=vggrNo7SX_c
  • Jeg tænker på Magnesium-mangel.. prøv at Google det, og skriv muskeltrækninger.

    Hvis ikke jeg tager 2 Magnesium dagligt, den sidste ved 9 tiden om aftenen, får jeg kramper i ben / fødder, når jeg er kommet i seng.

    Glemmer jeg den om aftenen, opdager jeg det hurtigt, da jeg får kramper.

    For nogle år siden, fik jeg hjertebanken, når jeg skulle sove, det var på det tidspunkt, jeg begyndte at tage Magnesium, og siden har jeg ikke haft hjertebanken.
  • HEj BriankDK1968

    Jeg vil anbefale dig, at du også får tjekket dit selental. Forskning har vist, at selenmangel hænger sammen med øget risiko for prostatakræft, virusinfektioner, betændelsestilstande og hjertekarsygdomme. Du kan evt. læse mere på denne guide her: http://healthandscience.eu/index.php?op ... 93&lang=da

    Selen er et mineral som danskere får meget lidt af, fordi vores jord er udpint for stoffet. Jeg fik tjekket mit tal for ikke så lang tid siden, som jeg betalte af egen lomme. Jeg havde selenmangel selvom jeg spiser meget frugt og grønt samt nødder hver dag. Derfor supplerer jeg med 100 mcg selenoprecise hver dag, så jeg er sikker på at få en optimal dosis. http://urtehuset.dk/bio-selenoprecise-150-150-stk.html

    Mvh Martin
Log in eller Registrér for at kommentere.