Hjem Hjerte og blod Hjerteproblemer

Ekstrasytoler - er der hjælp at hente?

Redigeret 25 maj, 2017, 16:37 i Hjerteproblemer
Har lige haft en længere periode med stress, som bl.a udartede sig i masser af ekstrasystoler - efter et par uger som sygemeldt, gik de over, men nu er jeg tilbage i jobbet og så er ekstrasystolerne kommet igen. Har været gennem hjertelæge og er belvet scannet, ekg + en R-test (en lille båndoptager man bære på sig et par døgn, som aflæser hjerterytmen.) Hjertelægens dom var - intet unormalt, men han kunne godt se jeg havde ekstrasytoler, men de var harmløse! Ok, det er jeg så glad for -MEN - jeg skal så leve videre med mine ekstra slag og det er her jeg syntes der er et problem. Du er ikke syg, så der er ingen hjælp at hente. Men for mig bliver mit liv ødelagt. Må gå hjem fra jobbet - deltager ikke i mange sociale arrangementer, tør ikke rejse osv. Er simpel hen bange. Min læger siger bare , så kan du få betablogger. Jeg mener selv det evt. hænger sammen med fordøjelsen,stofskiftet og evt. mangel på et eller andet (har læst om magnesium) og når jeg siger det til hjertelægen, så siger han -pjat.
Jeg kan ved søgning på internettet se at denne "lidelse" er verdensomspændende. Burde vi ikke lave en forening? Findes der et folkefærd der IKKE lider af ekstrasystoler? og til sidst - er der nogen der har fået hjælp uden for lægeverdenen og som hjalp?
«1

Kommentarer

  • Hej du. Jeg får lige lyst til at kommentere dit indlæg - og forhåbentlig berolige dig lidt, da dit indlæg sådan set ligeså godt kunne ha' være skrevet af mig for nogle år siden - jeg har været igennem nøjagtig det samme forløb og de samme frustrationer som dig. I flere år turde jeg fx ikke dyrke motion af frygt for at falde død om under sportsudøvelsen.

    Jeg har aldrig fået medicin eller anden behandling, men mine symptomer gik altså stille og roligt væk, og min bedste forklaring på det er, at jeg langsomt men sikkert begyndte at slappe mere og mere af, for lægerne havde jo sagt, at alt var ok, og der skete jo heller intet med mig. Jeg er ret sikker på, at stress og frygt blot forstærker og forlænger symptomerne.

    Så jeg tror, at det bedste råd må være, at du skal være tålmodig, men samtidig selvfølgelig undgå for voldsom stress. Okay - jeg får da lidt ekstrasystoler engang imellem, men det er meget sjældent, og jeg tænker faktisk ikke meget over det længere. Men måske har jeg bare været heldig - jeg ved det ikke ? :o)

    Mvh.
  • Hej Zigga

    Det var da irriterende. Men når det nu ikke er farligt, kan du så ikke prøve at falde til ro med den viden?

    Så kan du bruge tiden på at forsøge at få det væk. Når man er bange for det, så er der ingen tvivl om, at ekstrasystolerne kan forstærkes. Prøv at tage det roligt. Prøv at hvile dig hver dag, når du får fri for dit stressende arbejde.


    Det er også en god ide at dyrke sport, fordi du bedre kan slappe af bagefter.

    Der er ingen tvivl om, at magnesium kan hjælpe i nogle tilfælde. Men kun hvis man mangler det! Der sker ikke noget ved at afprøve et magnesium-tilskud. Der er ingen grund til at blande lægen ind i det, for så vidt jeg ved, kan den praktiserende læge alligevel ikke undersøge dig for magnesiummangel. Måske hjælper det, måske hjælper det ikke, men det er da et forsøg værd! Du kan købe magnesium i helsekosten eller i Matas. Der er ingen risiko ved at tage det.

    God bedring

    Kameliadamen
  • Min erfaring:

    Har haft ekstrasystoler i 6-7 år. Undertiden kommer der bare et enkelt "bløp", og det generer ikke videre. men når der nu og da kommer måske ét hvert andet minut i flere timer, er det som om der bliver trykket på en "angstknap" i mig, det er som om hele kroppen "speeder op", rigtig ubehageligt, som du også skriver, selvom jeg tror på at ekstraslagene ikke er farlige.

    På et tidspunkt blev det mere, og jeg blev undersøgt med recorder: Intet galt med hjertet. Og jeg fik at vide at HVIS det blev meget slemt, KUNNE man jo prøve med en betablokker. Det blev det så her i september, og jeg er nu på betablokkere der sandsynligvis har reduceret antallet og intensiteten af "anfaldene". Bivirkning: Får alkohol til at virke lidt kraftigere.

    Jeg har også tænkt på at folk med "ufarlige hjerterytmeproblemer" måske skulle lave en forening. For jeg tror vi kan hjælpe hinanden meget.

    En rigtig irriterende ting ved denne "ikke-sygdom" er nok at årsagen til bøvlet er så svær at finde, og samtidig tror jeg at mange bruger enormt meget energi på at finde årsager. Og det lykkes nok ikke så tit. Er det fordøjelsen? Alkohol? Kaffe? Bevægelser? Stress? Ofte svært at give en entydig forklaring.

    Det gælder nok om at lære sig nogle strategier FØR evt. "ture" med ekstraslag starter (undgå at spise og drikke ting man har erfaring for kan "trigge" slagene.) Og UNDER serier af slag; hvad gør man? Samt EFTER: hvordan "tænker" man på det?

    Det var nogle af mine tanker om problemet.
  • Tak for jeres søde breve - har pga. en maveinfektion ligget brak hele onsdag/torsdag, men da jeg ville stå op gik det da helt galt med hjertehoppen og flimmer - det var faktisk sådan at jeg ikke kunne rejse mig uden det gik i gang. Så i dag da det fortsatte, ringede jeg til lægen og hun ville for at berolige mig tage et ekg, blodtryk og se om jeg havde jernmangel. Ekg var fint, havde ikke jernmangel, men blodtrykket var for højt. Det var sygeplejersken der foretog prøverne og da jeg fortalte om mine gener, med hjerthoppen og spurgte om hun vidste noget om det kunne hænge sammen med maven (maveinfektion) nævnte hun en nerve der hedder Nervus Vagus, som løber fra hjernen ned igennem vores organer og bl.a kan få nogle til at reagerer med hjerteforstyrrelser, hvis der er problemer med maven. Jeg har da før observeret overspring og kraftig hjertebanken efter en større middag. Ja, ens autonome nervesystem lever sit eget liv.
  • Så sandt som det er sagt: "Vores autonome nervestystem lever sit eget liv ..."
    Og det er det der er så pisseirriterende. Man vil jo have kontrol over sin krop!

    Jeg har også hørt at vagusnerven kan være impliceret.

    Og når vi er ved fordøjelsen: også reflux/for meget mavesyre, der måske løber lidt tilbage i spiserøret, er nævnt som trigger af hjerteuro.
    Selv bilder jeg mig ind at det undertiden hjælper/dæmper at tage en Balancid hvis man har på fornemmelsen at fordøjelsen har/er ved at sætte noget i gang.

    Held og lykke med at få kontrol over de indre strømme!
  • Jeg synes faktisk vi skal starte den klub! Sidder lige og søger på nettet om der er noget afstressende behandling.
    I har ret allesammen og alle indlæggene kunne have været skrevet af mig.
    Jeg vil prøve zoneterapi. Skal nok skrive hvis det virker.
    Magnesium hjalp ikke mig, øv.
    Har en nyfødt og sover derfor meget afbrudt = ekstraslag. De kommer som serier eller alene. I hvile eller aktiviet. Også ofte ved positionsskift. F.eks når jeg bukker mig sammen. Det hænger måske sammen med mave-tarmsystemet??
    Har ikke lyst til at have min ikke-sygdom resten af livet, hvor ufarlig den end er. Det føles jo bestemt ikke ufarligt!
    Kh.
    Stine
  • Ja, lad os endelig høre om zoneterapi kan have en gavnlig indflydelse!
    Har også tænkt på at akupunktur måske kan noget her. Begge disse teknikker arbejder jo med nogle af de baner/medianer/nerver der gennemkrydser vores krop og forbinder de fsk. organer.

    Det kan sagtens tænkes at mellemgulv-mave-fordøjelse og bøjninger fremover kan sætte ekstraslagene i gang. Min "internet-hjerte-guru" RLR på http://palps.chemicalforums.com/cgi-bin/YaBB.pl
    skriver ustandselig at angst el. andre påvirkninger går ind på og irriterer vagusnerven der så sender fejlstrømme ind i hjertet. Men han skriver ikke så meget om hvad man kan gøre for at komme af med problemet, ikke ud over at blive bevidst om sin angst og endnu mere bevidst om at fænomenet IKKE er en hjertesygdom, når man vel og mærke ER checket for det.

    Selv synes jeg at jeg er blevet mindre bange for de s... slag når de kommer, men ubehaget forsvinder altså ikke.
    Så er jeg i gang med et lille medicinsk eksperiment. Jeg tog betablokkere for at "dæmpe" hjertet en smule. Måske hjalp det lidt. Har droppet dem for en tid. Nu prøver jeg i stedet naturmedicinen baldrian der både er til at forbedre søvnen, men også til at tage for "uro", som der står. Jeg tager en "Stærk baldrian med citronmelisse" morgen og middag - og to inden jeg går i seng.
    Det er undertiden godt for søvnen, ved ikke endnu med ekstralsgene. Vender tilbage om et par uger med en rapport :-)

    Held og lykke med fejlstrømsbekæmpelsen rundt omkring!
  • Hej med jer.

    Jeg har læst mange af jeres indlæg og vil nu gerne fortælle lidt om mine "symptomer".

    Jeg ved ikke om det er ekstrasystoler men det lyder ihvertfald sådan. Jeg fik det første gang i år 2003 hvor jeg var på besøg hos en ven, så havde vi lagt os til at sove og lidt inden jeg var ved at falde i søvn fik jeg den mærkeligste følelse lidt under brystkassen (omkring brystbenet) som om luft blev slået ud af mig og mit hjerte bankede en ekstra gang. Jeg blev så bange der og gik i panik fordi jeg nærmest troede at mit hjerte vil stoppe og jeg vil dø, jeg ved ikke hvorfor men jeg bliver sindssyg bange hver gang det sker uanset hvor godt jeg har det inden og uanset om jeg har fået at vide fra lægen at jeg er rask. Jeg tror der gik nogle måneder efter det så skete igen og så skete det mere og mere tit. Jeg begyndte at observere symptomerne meget omhyggeligt, hvornår det skete, hvad jeg havde spist inden, hvad jeg følte og tænkte på tidspunktet. Jeg kom frem til konklusionen at de her ekstrasystoler (hvis de er tilfældet) kom når jeg var bange for noget, når jeg havde psykisk stress, sjældent når jeg dyrkede sex, efter at have drukket kaffe eller cola eller spist chokolade. Sjovt nok begynder jeg at svede efter jeg har drukket kaffe og mine hænder og fødder blive kolde, jeg får åndenød men sjovt nok er der enkelte gange hvor der ikke kommer ekstrasystoler. I øvrigt har jeg observeret at ekstrasystolerne kommer også når jeg ikke er stresset men bare tænker på en masse ting (selvom det er gode ting og ikke stressende ting).

    Som jeg læste i et tidligere indlæg, var der en person der var bange for at han skulle dø hvis han trænede... sådan har jeg det også og det er virkelig irriterende fordi man har følelsen at man ikke kan leve sit liv normalt.

    Er der nogen her der mener at det her hjertebanken eller ekstrasystoler kan forekomme af noget andet fx en mere seriøs skjult sygdom? Jeg spørger fordi jeg har været utallige gange til Elektrokardiogram og ikke mindt også ekografi. Jeg fik at vide fra begge tester at jeg ikke fejler noget og mit hjerte er "stærk som en okse".

    Er der nogen herinde der evt. mener at jeg skal foretage flere tests?

    Jeg er mand på 21 år.

    TAK PÅ FORHÅND FOR JERES OPMÆRKSOMHED!


    MVH

    Stilian
  • Kære Stilian,
    Jeg forstår godt din bekymring. Det er det der er så anstrengende ved hjertesymptomer - man bliver rigtig angst og begynder at fokusere enormt meget på sit hjerte, hvornår næste "anfald" mon kommer, hvad man har spist/drukket/gjort/ikke gjort/tænkt på osv osv som måske kan have udløst symptomerne.
    Men nu har du mærket til dine symptomer første gang i 2003. Der er gået en del år, og ud fra den betragtning er det jo ikke farligt, det du lider af.
    Men jeg har fuld forståelse for, at du ikke bryder dig spor om det, mens det står på.
    Jeg slås selv med at håndtere angsten der kommer som følge af rytmeforstyrrelse. Og derfor er jeg for tiden ofte i dette forum, for at finde indlæg omkring hvordan andre håndterer deres tilstand og den angst der altid følger med..

    Mit råd til dig er, at hvis du er meget generet og ønsker en afklaring, skal du bede din læge henvise dig til en Holtermonitorering, som er et lille apparat du skal bære nogle dage, og som måler din hjerteaktivitet. Et almindeligt EKG tager jo kun et par minutter, og der viser der sig sjældent noget. Har du følt på din puls mens du havde symptomer? Og har du følt dig svimmel eller dårlig når det kom?

    Da du har kendt til dine symptomer så mange år, er det næppe farligt :) og dermed næppe nødvendigt at gøre noget. Men hvis du ønsker vished, for at blive beroliget, så kunne Holter være en mulighed..

    Held og lykke :)
  • vil lige droppe en besked. Men ja har dem også - Men i min situation har det fuldstændig smadret mit liv.
    Er nu stemplet som angst patient-
    Og der er nemlig ikke meget at fonde om emnet.,
    Og lægerne er meget stumme omkring det.
    Det er meget. (De er der bare- og alle mennesker har dem)-
    Men jeg er så bare det svage led må man sige. Jeg tager symptomet i hånden og tænker " det må sgu betyde noget andet"-
    Har meget svært ved at indstille mig på at det er ufarligt og bare generende.
    Tilgengæld har lægen fortalt at en af hans kolegaer har ca 12,000 extraslag pr døgn- Det lyder jo som noget han bare finder på for at berolige mig. Men tilgengæld har han fortalt de en 3 gange på en måde der virker som han ikk troede han havde sagt det før.
    Og hvis en mand har 12,000 af dem og lever en fint liv,...... Ja så må den sku være god nok. MEn ja. Jeg kan sgu bare ikk overbevises så nemt.
    Den er hård- Og håber meget ingen af jer bliver så ramt af det som mig. (altså og bygger angst i store baner om det.)
Log in eller Registrér for at kommentere.