Hjem Hud og hår Bumser

Isotretinoin Actavis ?

13468931

Kommentarer

  • Hej, tænke på om der er andre der har døjet med kløe over hele kroppen?
  • Hej alle sammen!

    I skal alle have tak for at have delt jeres erfaringer omkring behandlingen med isotretinoin - jeg har brugt dem meget, da jeg selv skulle tage stilling til, hvorvidt jeg skulle starte på kuren eller ej! Jeg må ærligt indrømme, at jeg ligesom jer andre har været en smule nervøs for pillernes meget omtalte bivirkninger. Men efter flere overvejelser gjorde jeg op med mig selv, at jeg efter 3 års kamp med svær akne havde behov for at gøre noget, der virkede. Jeg har ligesom mange andre af jer forsøgt mig med cremer, piller mv., som alle havde en lille effekt - men slet ikke tilfredsstillende.

    Jeg er nu igang med min 2. uge af kuren (får 40 mg. dagligt), og jeg har indtil videre oplevet det mest almindelige bivirkning. Jeg oplevede ret hurtigt (efter 3. pille, tror jeg) meget tørre øjne, hvilket desværre betød, at jeg måtte droppe kontaktlinserne for en tid. Jeg har heldigvis kunne afhjælpe tørheden ved at bruge Viskøse øjendråber fra apoteket. Jeg bruger dem efter behov, og nu kan jeg faktisk bruge mine kontaktlinser igen. Udover tørhed i øjnene, har jeg meget tør hud i ansigtet, men det kan jeg heldigvis afhjælpe med Apotekets ansigtscreme - som jeg varmt kan anbefale. Derudover har jeg også meget tørre løber, som jeg derfor smører jævnligt. Jeg har udover det også oplevet, at jeg får ondt i ryggen - især når jeg ligger ned i sengen eller har gjort noget fysisk (løbet f.eks.). Jeg har ellers ikke oplevet nogle andre bivirkninger endnu - jeg kan desværre ikke sige noget om levertal, da jeg først skal have taget blodprøve i næste uge.

    Hvad angår alkohol, så sagde min hudlæge, at jeg 'ikke måtte drikke dagligt', hvilket jeg langt fra gør... Jeg vil derfor høre lidt mere specifikt fra jer, om I har drukket alkohol under kuren? Jeg ved nemlig ikke helt hvordan, jeg skal forstå hendes udmelding... betyder det, at man godt må drikke en 5 -6 genstande en gang om måneden foreksempel?

    Virkningerne af pillerne er langsomt begyndt at vise sig. Jeg har selvfølgelig stadig meget akne (er kun på anden uge af kuren), men det er som om, at jeg får flere "rene områder" i ansigtet, hvor der ingen akne er. Det er rigtig dejligt, og nu ser jeg bare frem til at blive helt aknefri! :)

    Hvis I har nogle spørgsmål, er I meget velkomne til at smide en besked.. kan også være, at jeg rapportere om nyt, når jeg er længere med kuren.

    Venlig hilsen
    P.
  • Jeg drak som jeg plejede mens jeg var på kuren, og hver gang jeg havde fået taget blodprøve, var levertallene fine. Ifølge min læge i hvert fald ;)

    Dvs. jeg drak til fester i weekenden, som stort set var hver weekend.
  • Hej alle
    det har været en hjælp at læse jeres indslag. inden jeg gik i gang med kuren var jeg meget bekymret for bivirkningerne, og syntes at det lød voldsomt. men nu har jeg været i gang med kuren i en måned. og det har hjulpet rigtig meget på mit ansigt. allerede efter den første uge kunne jeg mærke en forskel. jeg får stadig en bums en gang imellem, men det er ikke nær så slemt som det var før. jeg synes at pillerne har virket utrolig godt indtil videre 7-9-13. jeg har få bivirkninger, som lidt ondt i ryggen hvilket slet ikke er slemt. men jeg har hverken tør hud eller tørre læber.
    jeg bruger en almindelig læbepomade fra føtex, de standard blå labello. og en almindelig nivea creme om morgenen og aftenen. på den måde tørrer mine læber og hud ikke.. ellers har jeg købt en fugt creme der hedder beaute pacific, man kan få den i matas til 229 kr, som lægen faktisk anbefalede. ved at bruge den 2-3 gange om ugen giver det fugt til huden. den bruger jeg når jeg kan se at huden bliver det mindste tør.
    hvad angår alkohol, så fik jeg af vide af min læge at man slet ikke må drikke. det var det første spørgsmål jeg stillede og hun skyndte sig at sige at det måtte jeg altså ikke. så jeg vil anbefale at man ikke drikker.. 5-6 måneder uden alkohol overlever man nok, selvom det kan være svært at sige nej når man er på vej i byen med sine venner. men jeg synes nu at det er det værd. ellers ellers har lægen ikke sat andre begrænsninger. make up og varme bader skader ikke :)

    held og lykke med behandlingen. :) jeg synes allerede at det er det værd.
  • Jeg har selv lige været hos hudlægen efter at have prøvet meget andet un succes og skal nok begynde på isotretinoin om en uges tid.
    Er selv meget 'bange' for at begynde, fordi jeg kan ikke lide tanken om at fylde min krop med alt muligt... tager fx ikke engang panodil, fordi jeg ikke kan lide tabletter osv.
    Men min urene hud påvirker mig virkelig meget, så meget at jeg tror det er det værd, når jeg alligevel går og har det dårligt med mig selv. Tør fx næsten ikke ud uden make-up.
    Har har lige nogle spørgmål. Er forresten virkelig godt at læse om jeres erfaringer, og er ikke helt lige så bange for den nu, som jeg ellers var.
    Angående det med at drikke, har i fået at vide at i ikke må drikke for mange genstande, men hvad hvis man drikker mange gensande, men kun meget sjældent? Jeg tænker på, at jeg snart har fødselsdag, og så er der jo også nytår. Jeg har ikke noget problem med at lade være med at drikke ofte, men vil gerne kunne drikke det har lyst til på nytåret og sådan...
    Som sagt er jeg jo ikke så glad for at tage noget så stærkt, men min læge overbevidste mig om, at det ikke var så farligt, og at bivirkningerne ikke var permanente. Af de slemme bivirkninger sagde han også at han kun havde set enkle tilfælde med ondt i ryggen, hvilket også var gået væk. Håber der er noget man kan stole på?
    En sidste ting, så sagde han, at jeg ikke skule regne med at det blev meget huden blev meget værre den første tid, da det var langt fra alle der oplevede det, og at det også var mest drenge det skete for. Men det lyder som om det er sket for mange af jer? Spørger fordi dette faktisk ikke er et meget godt tidspunkt for mig at få ekstra grim hud. Det er det selvfølgelig aldrig, men...

    Håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt
  • jeg har fået af vide at pillerne i sig selv (meget sjældne bivirkninger) kan skade leveren, og for ikke at øge risikoen for leverskade må man ikke drikke alkohol. det er dumt at tage chancen. der er jo en grund til at man skal tage blodprøver hver måned. især fordi når man begynder at drikke så har man ikke en fornemmelse af hvor meget man har drukket. jeg har selv de samme problemer. har været i behandling i en måned nu og har slet ikke rørt alkohol, selvom jeg har været til fest hver weekend, og mine venner har drukket. men jeg er ikke villig til at tage nogen chancer, da jeg allerede i forvejen er nervøs over at tage pillerne.

    min hud blev slet ikke værre efter jeg startede på pillerne. var også forberedt på at det blev værre den første måned, men tværtimod. det blev allerede bedre efter en uge. og i dag har jeg 1-2 små bumser. men arrene er der stadig, som nok forsvinder efter en tid. men mangler stadig flere måneders behandling. og med en god foundation kan man slet ikke se nogle ar eller akner.

    for en uge siden begyndte jeg også at få ondt i ryggen. det er ikke nogen vilde smerter men det er nu heller ikke særlig behageligt. før jeg startede på pillerne havde jeg også en gang imellem ondt i ryggen, men det er blevet værre den sidste uges tid. men det er ikke noget der gør så ondt at jeg bliver nødt til at tage piller eller noget. hvis man retter ryggen når man sidder så kan jeg ikek mærke noget..

    held og lykke med behandlingen :)
  • fandt lige det her på nettet, og efter at læse det hele, e jeg lige ved at droppe behandlingen

    http://www.bedremedicin.dk/Isotretinoin.html
  • Tak for hjælpen, så er nok bedst at holde sig helt væk fra alcohol. Hvis det virker, er det helt sikkert også det værd!

    Et spørgsmål til, som jeg ikke kan finde noget svar på. Det er det at man ikke må blive gravid pga stor risiko for fostermisdannelse. Sådan som jeg forstår det, så er det kun under behandlingen og op til 3 måneder efter. Mit spørgsmål er, når det er ude af kroppe, er der vel ingen fare for et femtidige foster? Eller hvad, øger det risiko for abort/misdannelser i fremtiden at tage medicinen?
    Det ville jeg nok ikke mene, men det er ikke en risiko jeg vil tage. Da jeg læser sedlen + oplysninger på nettet er det ikke ud som at min læge har advaret mig nok i forhold til gravitet (som det står at man skal) Så ville blive meget glad hvis der noget, der vist noget om dette, tak.
  • Folk har forskellige reaktioner på forskellige produkter, da vi af natur er forskellige. Fortæl din hudlæge om din reaktion på din behandling og han/hun har derved et bedre grundlag for at give dig en ny og bedre behandling. Du kan evn. også prøve en anden hudlæge.

    Venlige hilsner,

    Henrik fra www.fjernbumser.dk
  • jeg fik af vide at jeg ikke må blive gravid under behandlingen og fem uger efter behandlingen. Og så vidt jeg kunne forstå på lægen så er der ingen permanente skader. hvis der var ville jeg heller ikke tage pillerne. :) Og tror heler ikke at de ville udskrive recepter hvis der var risiko for misdannelse af fosteret. så det tror jeg ikke man skal være nervøs for.
Log in eller Registrér for at kommentere.