Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Gravid eller stadig beskyttet?

Redigeret 8 november, 2010, 08:43 i Seksuel debut
Hej
Jeg er begyndt på p-piller for lidt over 3 måneder siden, da jeg har fået en kæreste. Vi har før haft sex med kondom, men her i fredags valgte vi at prøve uden, da vi synes det kan være svært med kondomet. Jeg har taget to pakker i træk, da jeg glemte en pille i 3. uge i sidste pakke, og læste på indlægssedlen til p-pillerne at man så skulle springe den næste pause over og forsætte med en ny pakke. Jeg har læst på indlægssedlen til p-pillerne at hvis man enten kaster op eller har kraftig diarre 3-4 timer efter man har taget pillen er man muligvis ikke beskyttet.

Her er mine spørgsmål så:
- Jeg havde noget der minder om diarre i mandags (ikke ret meget) ca. en halv time efter jeg havde taget min p-pille. Kan det have påvirket virkningen, og kan jeg være blevet gravid nu?
- Når man har taget to pakker i træk kan man få pletblødninger, dette har jeg fået i dag (meget få dråber) Og jeg tænkte så at det måske var et tegn på at jeg ikke er gravid. Men på nettet står der at man kan have pletblødninger i starten af en graviditet. Kan det være et tilælde at disse ting ramler sammen, eller er det et tegn på at jeg er gravid?

- Kræver det en meget kraftig diarre før sikkerheden bliver påvirket?
og hvornår vil sikkerheden så være optimal igen?

Håber der er nogen som kan hjælpe for er lidt bekymret nu.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Du er beskyttet.

    Kan lige tilføje, at der ikke er nogen grund til at bruge kondom når du tager p-piller korrekt. Men hvis du glemmer en skal man generelt bruge kondom i en uge derefter - men læs i indlægssedlen.

    Hvis en af jer har haft sex med en anden uden kondom før, så bør I lige blive undersøgt for sexsygdomme.
  • Indstillinger
    Men kan afførings problemer have en indflydelse på deres virkning?
  • Indstillinger
    P-piller tages gennem munden og skal gennem hele tarmsystemet for at komme ud den anden vej, og det tager altså nogen tid - også når man har diarre. Du skal godt nok være meget, meget syg, for at en pille, der kommer ind gennem munden ryger så hurtigt gennem hele tarmsystemet uden at blive optaget i kroppen. Faktisk så syg, at jeg egentlig ikke tror, man overhovedet kan blive så syg. Prøv lige at sætte dig ind i hvor mange meter tarm det hele skal igennem for at komme ud.

    Men - hvis du kaster op kort tid efter indtagelse af en pille, så kan den netop godt komme "retur" uden at være blevet optaget, fordi den kun er kommet til mavesækken.
  • Indstillinger
    Hvis du har total racermave så ja - som det står i indlægssedlen.

    Det er en vurderingssag. Personligt ville jeg ikke være det mindste nervøs i den situation.

    Med mindre man har totalt racermave så passerer maveindholdet ikke igennem systemet særligt hurtigt. Et almindeligt måltid er i mavesækken 2-5 timer.
  • Indstillinger
    Okay, mange tak for svarene. Så kan jeg være lidt rolig igen.:)
Log in eller Registrér for at kommentere.