Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skal der altid krone på en rodbehandlet tand?

Hej,

jeg var hos tandklægen i dag - alt fint. Tjek og rens.

Men i sommers fik jeg lavet en rodbehandling af en kindtand - i dag nævne tandlægen så at jeg skulle forberede mig på at få en krone på ...hmm...8500 kroner!! Altså det er jo ok, hvis det giver mening.

Jeg har bare aldrig hørt om at en rodbehandling altid endte med en krone. Så spørgsmålet er om det er normalt nok, og at jeg bør se frem til at få en sådan på. Når en tand sådan "slås ihjel" kan jeg jo godt se at styrken må forsvinde ...

Tak

F1'en
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg ved ikke om man altid skal have krone på en rodbehandlet tand, men jeg har fået det på mine.

    Prisen har kun været 4.500 kr. pr.krone
  • Indstillinger
    Hej :)
    Jeg har to rodbehandlede kindtænder, men ingen krone på.

    Den ældste holdt i 25 år før den knækkede, det skete da jeg bed i et flyte, der havde ligget for længe på grillen.
    Den blev lavet med en plastfyldning, og holder nu på femte år.

    Den anden blev rodbehandlet for ca. et år siden, men den giver altså problemer da den er flækket og "skredet i svinget" så den generer mig, men jeg ville aldrig ofre en krone på en tand der er skjult.

    Allerhelst havde jeg set den tand var trukket ud, men det nægtede tandlægen..
  • Indstillinger
    Hej.
    Du har ganske ret i at tanden svækkes efter en rodbehandling. Ved en rodbehandling fjernes nerven/blodkar fra tanden. Tanden får så ikke længere tilført næring og blir' derfor mere "skrøbelig".
    Om du skal have en krone på eller ej?
    Hvis din rodbehandlede tand kun har en lille defekt/hul på tyggefladen, synes jeg det er forsvarligt kun at få lavet en god plastfyldning.
    Har tanden derimod en stor defekt, hvor tanden mangler store dele af 1 til flere af siderne, vil jeg klart anbefale dig at få lavet en krone i guld ell. porcelæn. Guld er klart det mest holdbare, men jo ikke særligt kønt på fortænderne.
    Hvis du stadig har rimelig meget tilbage af din tand, findes der en anden løsning som hedder porcelænsonlay. Det er en slags formstøbt porcelæns kapseltand som bliver cementeret/limet på din resttand med en super teknik, der ligesom forbinder sig med resttanden og dermed styrker denne tand. Kosmetisk er denne løsning også utrolig flot og for det meste billigere end en krone.
    Jeg har selv 7 af slagsen sidende i min mund. De ældste er nu ca 22 år gamle og holder stadig. Dette arbejde kræver en dygtig omhyggelig Tandlæge/Tandtekniker.
    Den pris du nævner synes jeg lyder temmelig høj.
    Vær opmærksom på at det ikke altid er sådan at pris og kvalitet følges ad. Hvis tandlægen får lavet Krone/porcelænsarbejdet i udlandet, bør prisen være noget lavere efter min mening.
    Held og lykke med din tand/nye tand.
    Hej fra Iluna
  • Indstillinger
    Hej Familiefar1

    Jeg ved ikke om det er en hjælp for dig i din nuværende situation, men jeg kan tilbyde dig gratis undersøgelse og røntgen med henblik på dit problem.

    Venlig hilsen
    Tandlæge John Lindgren Hansen
    Strandvejens Tandklinik
    --
    kroner 2750.- implantater 6500.- Dansk garanti og tryghed
    www.grevetand.dk
  • Indstillinger
    Jeg stolprede over indlæg fra 2008, håber familiefar fik sine spørgsmål afklaret.
    Super, at en grever tandlæge tilbød gratis check.
    Fordi, det er jo individuel, hvor hurtig en svækket tand nedbryder.
    Godt svarede Iluna, at en rodbehandling - jeg kunne selv undgå 4 af dem pga de mest vanvittige smerter - altid medfører en svækkelse af tanden pga mindreforsyning. En dræbt rod smerter ikke længere - og udøver ikke længere sin funktion.
    Hvornår tanden skal krones afhænger af flere faktorer, forskader på tanden og ens generel tandtilstand (hårde eller skrøbelige tænder).
    Inlays kan nu heller ikke gøres på alle tænder - består tanden stort set kun af fyldning, så kan man ikke lave inlays, der skal være store dele tandsubstans tilbage.

    Priser på kroner varierer fra 4000,- til 9000,- kr i Danmark, til dels mindre, hvis tandlægen samarbejder med udenlandsk tandlabor.
    Hos mange tandlæger kan priser ses på deres prisliste på hjemmesiden.

    Det er tandlægens kunst, at måle det, hvor kronen skal sidde meget nøjagtig ud - ellers giver det bideproblemer (se anden debat)

    Men alle indgreb - og de kan ikke undgås, medmindre man er født med benhårde tænder og ikke styrter ved uhelt på tænder og ikke udsætter dem for permanent syreangreb (konstant sugning af sød-sure læskedrik) - alle indgreb har følgevirkninger:
    kroner sidder ikke længere tætte, når ens tandkød trækker sig med alder, så kommer bakterier under kronen.
    Implantater giver problemer for kæbeknoglen. Selve implantatskruen er fantastisk holdbar og "helt rent", men metal har ikke den samme naturlige samspil med knoglen som en naturlig tandrod (endda en død en), der er ingen fiberforbindelse mellem metal og knoglevæv, som kan medføre en mindre god blodforsyning.
    Facit: der findes ingen optimal løsning - kun forbedringer med forskellige risici.
  • Indstillinger
    Det siger de ...at der altid skal krone på for ellers flækker din tand måske hvis den er rodbehandlet.

    Det gjorde min den bagerste efter at have været på hospitalet og i narkose...så flækkede den næste dag da jeg tog en bid af deres brød...deres uendelige bløde brød!
    Jeg lagde sag an - men vandt ikke da de indhendtede journal fra tandlæge hvori der stod at jeg var oplyst om at der skulle krone på osv og at tanden var rodbehandlet.

    MEN ...så løsnede en anden rodbehandlet tand sig ...den var med krone ..og sat op på i kæben med en form for stift...
    skal vi sige der løsnede sig og fald af (ja) for 6000 kr ?...Den var med krone...tilbage sad en stump....af den "ægte tand"...

    Så måtte jeg til tandlægen igen og hun hev nu de to stumper ud ....det kst 3000 kr....så nu mangler jeg to af de bagerste tænder i den ene side...den ene ku jeg undvære men den anden? Nej den savner jeg ...det vil kst mig 20000 eller mere at få et implantat...

    Og ja jeg syns faktisk næsten der er ulex at mange en tand...men ´jeg har altså ikke lige 20-24000 til det her

    Jeg har hovedpine hele tiden spiser pencillin og ibumentin og nu er det 14dage siden ..det er sgu da ikke normalt?

    Men omvendt har jeg også et ret stor hul i den ene side efter de to tænder...og det er i færd med at lukke sig ?????

    Det var så dratisk en operation at hun næsten stod op på armlænet for at få de her stumper ud.....men hovedpine i så lang tid ?

    Ja du det er åbenbart forskelligt hvor lang tid en tand med krone kan holde...

    MEN havde det været den bagerste (og kun den) havde jeg sagt: træk den ud og så sparet 8000 kr eller hvad det nu kst at få rodbehandlet en tand hos din tandlæge.
  • Indstillinger
    Jeg fik rodbehandlet en tand. En af de bagerste tænder. Tandlægen snakkede ikke om nogen krone.

    Det kostede under 2000 kr, jeg husker ikke prisen nøjagtig mere. Den holder fint.
    Jae, han sagde jeg kunne være glad for han var stædig, for tanden tog sin tid. 3 timer i alt. Det var vist forrige sommer.

    Jo mere jeg læser, jo mere glad bliver jeg for min tandlæge. Jeg tror han skal have blomster næste gang.
  • Indstillinger
    Jamen Persil du må meget gerne skrive navn og adresse på din tandlæge for det lyder da utroligt specielt når man tænker på hvad en rodbehandling kst..

    Til spørger: Tandlæger siger altid at der skal krone på en rodbehandlet tand da den ellers kan flække..osv
  • Indstillinger
    Jeg har ingen lyst til at fortælle i hvilken by jeg bor. Man må selv forhøre sig hos tandlæger, hvad de tager af priser.
    Men mine tænder er sikkert meget stærke. Selv om jeg er ældre har jeg aldrig haft et hul i nogen af mine fortænder og mine tænder er stadig gode og holdbare. Jeg har aldrig røget tobak, det er sikkert en af årsagerne plus arvelighed.
    Tandlæger siger altid !! nej, min tandlæge talte ikke om krone.


    Hilsen. persille
  • Indstillinger
    Jeg vil lige indskyde, at jeg i tidens løb har fået lavet 3-4 rodbehandlinger (hos forskellige tandlæger) og jeg har aldrig fået at vide, at der skulle krone på. Én af dem fik jeg senere krone på, da en tandlæge havde lavet en fejl, så tanden ikke var til at redde (så det var for tandlægens regning).

    Hilsen Helene
Log in eller Registrér for at kommentere.