Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Glemt ppille efter sex + Mr. 72 time! - hvad nu?

Redigeret 7 februar, 2017, 10:04 i Prævention
HEJ!

Jeg startede som sædvanlig på mine ppiller i onsdag, præcist som jeg skulle efter en pause.
Jeg havde så sex med min kæreste torsdag kl. 14.

I går, lørdag, glemmer jeg så at tage min ppille (jeg skal tage den kl. 22.00), og har taget den nu i dag, søndag, ca. kl. 18.00.

Jeg tog mine piller rigtigt onsdag, torsdag og fredag.

I indlæggelsesseddelen står der at "Hvis du har haft samleje i ugen før, du glemte p-pillen, kan du være blevet gravid. Kontakt derfor din læge".

Hvad nu? Skal jeg til lægen? Eller er en fortrydelsespille ok? Kan jeg overhovedet være blevet gravid?
Virker en fortrydelsespille egentlig? Den virker jo 72 timer efter samlejet, og samlejet var jo i torsdag, dvs. over 72, men det var jo i går, at jeg glemte pillen. Dvs. under 72 timer.

Argh, mand.. sikken noget rod. Anyone, help?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Selvfølgelig skal du ikke tage en fortrydelsespille.
    Fortrydelsespiller skal tages senest 72 timer EFTER SAMLEJET.

    Du skal næppe være nervøs.

    Men du skal lige tage at læse din indlægsseddel lidt nærmere. Det er lidt forskelle fra mærke til mærke.
    Men jeg vil tro at der står, at du skal fortsætte med pillerne nu og samtidig bruge kondom de næste 7 dage.

    Desuden står der formentlig en oversigt over hvordan du skal forholde dig alt efter om pillen er glemt i uge 1, uge 2 eller uge 3.

    Jeg vil dog under alle omstændigheder foreslå dig at du ringer til din læge i telefontiden og får en snak omkring p-piller. Du bliver nødt til at få at vide hvordan de fungerer og hvordan du skal forholde dig i en lignende situation.
  • Indstillinger
    Jeg har læst indlæggelsesseddelen (også før jeg startede på dem, hmf!).
    Og i uge 1 står der netop, at man skal kontakte til sin læge, hvis dette sker.

    Så hvis jeg følger den til punkt og prikke, så ja, så skal jeg kontakte min læge, og det har jeg også tænkt mig at gøre i morgen. Dog kunne det jo ske, at der var nogle kloge hoveder herinde, som kunne sige noget andet eller bare give mig svar på det, som jeg spurgte om. F.eks. med de 72 timer.
    - Og ja, brug kondom de næste 7 dage.

    Skal lige siges at jeg udmærket godt ved, hvordan mine ppiller fungerer og hvordan de skal tages, og research har jeg også lavet både før jeg startede, undervejs og nu - men nu og da, så kommer der situationer, hvor indlæggelsesseddelen ikke kan give svar, og derfor opretter jeg denne debat.
    Kan godt være du synes, at kvinder generelt ved for lidt om deres ppiller, men det er sgu heller ikke altid nemt at finde svar, da langt de fleste situationer er "hvad nu hvis.." - situationer, og sjældent matcher ens egen til lige præcist en andens, Hr. Netdoktor - eller for dens sags skyld indlæggelsesseddelen.

    Men tak for svaret ;)!
  • Indstillinger
    Beklager hvis jeg lød nedgørende. Det gik lidt stærkt.

    Godt at høre at du har tjek på tingene, for det har du vist.

    Og så er jeg ikke Hr. Netdoktor - jeg er bare en ung kvinde i et debatforum :)
  • Indstillinger
    Tja, jeg kan nu godt forstå Annas bevæggrunde for at svare, som hun gjorde. Du har læst indlægssedlen, hvor det fremgår meget tydeligt, hvad du skulle gøre, og alligevel er du i tvivl. Jeg ville også få indtrykket af, at du alligevel ikke følte dig ordentligt informeret.

    Nu kommer der utroligt mange indlæg her på ND, der netop handler om glemte p-piller, så det må et eller andet sted være et problem, og så er det, jeg er kommet til at tænke på noget:

    En ting, i hvert fald den yngre del af befolkningen altid, altid har på sig er mobiltelefonen, og den kan mange ting; bl.a kan man indkode en påmindelse, så hvorfor ikke kode en fast påmindelse ind på den? Så glemmer man aldrig sin p-pille.

    Det løser ikke dit problem her og nu, men vil gøre det fremover.
  • Indstillinger
    Til Anna :)

    Det er helt okay, og nu var Hr. Netdoktor mere ment som hele Netdoktoren. Dvs. alle debatter og sådan.

    Og så til Lotte! (Anna & Lotte? ;)

    Jeg lagde godt mærke til, at i hvert fald en 80 % af debatterne her i "Præventions" afdelingen handler om ppiller og gik også mange igennem få at finde et matchene problem, men i mange tilfælde, så ja, så kan man læse det i indlæggelsessedlen.

    Nu har jeg også læst indlæggelsessedlen, og der står, at jeg "skal kontakte min læge", og som mange andre kvinder, så ved jeg, at man tit kan gøre rigtig meget selv, for at få styr på tingene igen. Tage en fortrydelsespille, tage sin ppille indenfor 12 timer, hvis man alligevel glemmer den, tage to ppiller hvis det er nødvendigt, osv.
    Og som mange andre kvinder, så (har jeg dog ikke noget imod at tage til lægen), men det gør man til sidst, synes jeg. Hvis der ikke er andet at gøre.
    - Her er der så åbenbart ikke andet og gøre, og jeg ringer derfor til lægen bagefter jeg har skrevet det her. :D

    I øvrigt, så har jeg altid ekstra piller i mit buskort, taske og "diverse" andre steder, mobilen ringer hver aften kl. 22.00, og jeg har taget ppiller i to år, og dette er første gang den misser.
    Så synes nu ikke, at jeg er så sjusket igen - men forstår godt jeres tvivl.

    Tak for svarene!
  • Indstillinger
    Hej :)

    Jeg kom lige frem til dit spørgsmål, da jeg søgte efter "glemt p-pille". Jeg kan se, at dit spørgsmål er noget gammelt, men jeg vælger lige at komme med et input alligevel, da jeg tror, at du stiller et spørgsmål, som rigtig mange stiller og har brug for hjælp til.
    Jeg har fundet denne hjemmeside med vildt gode artikler omkring bl.a. p-piller, hvor denne specifikt fortæller, hvad man skal gøre, hvis man glemmer sin p-pille:
    https://www.practio.dk/artikler/glemt-p-pille

    Jeg håber, at den kan hjælpe dig og andre, der kommer i samme situation.

    Dog vil jeg ud fra din historie mene, at det er meget usandsynligt, at du er blevet gravid, men det kommer også an på, hvornår du i din periode har glemt at tage p-pillen, da man er mere "følsom" over for i nogle dele af perioden i forhold til andre.

    MVH
Log in eller Registrér for at kommentere.