Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Blodprøver.

Redigeret 1 november, 2010, 02:59 i Blod og blodsygdomme
Med blodprøver kan man undersøge mangt og meget. Hvad undersøges man for ved en årlog kontrol? Svaret herpå har jeg ikke kunne finde på nættet.
«13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Orion

    Ja, man kan undersøge for mange ting ved hjælp af blodprøver. Hvad der bliver undersøgt for ved en årlig kontrol, vil afhænge af, hvad man fejler, eller hvad man bliver behandlet for. Da du nu skriver i en debat om hjerte og blod, spørger du sandsynligvis til blodprøver, der har med hjertet og blodet at gøre. Men også hvad angår hjertet og blodet vil der være forskellige blodprøver til undersøgelse af forskellige ting, afhængig af situationen.

    Så der kan ikke gives et præcist svar på dit spørgsmål.

    Selv er jeg i behandling for forhøjet blodtryk. Jeg får taget blodprøver hvert halve år. Hvad man bliver undersøgt for ved sådanne halvårlige kontroller, afhænger af typen af blodtryksmedicin, idet forskellige typer af blodtryksmedicin giver forskellige risici for unormale værdier. Jeg bliver især undersøgt for de såkaldte elektrolytter, og så bliver en hel masse værdier for de røde og hvide blodlegemer tjekket. Derudover værdier, der har med forandringer i leverenzymer at gøre m. m. Når lægen så alligevel er i gang med at undersøge, får jeg af og til tjekket kolesteroltallet, blodsukkeret (for at se om der er diabetes), B12-vitamin og D-vitamin.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg læste for nogle år siden på en udenlandsk side, at kolesterolprøver skulle tages uden faste. Det gav det mest rigtige billede.

    Jeg spurgte min læge, da jeg skulle have taget blodprøve, om jeg skulle faste. Det skulle jeg.

    Men lægen sagde også: Du har ret, men jeg skal følge det vedtagne og det er ikke indført i danmark endnu. Det er flere år siden.
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Jeg har netop skiftet læge. Hos den tidligere læge fik jeg taget blodprøver i juni og juli, blandt andet for kolesteroltal. Hos den tidligere læge fik jeg at vide, at man ikke længere behøvede at faste, når man skulle have målt kolesteroltal. Så jeg fastede ikke.

    Jeg skiftede læge og skulle igen have taget blodprøver sidste i september, fordi blodprøverne fra juni og juli viste unormale levertal. Den nye læge er åbenbart meget grundig og mente, at det også var nødvendigt at få målt kolesteroltallet, selv om jeg sagde, at jeg havde fået det målt i juni i år. Hos den nye læge skal man være fastende ved en blodprøve for kolesteroltal.

    Heldigvis var alle værdier i orden! Men det er åbenbart lidt forskelligt om man skal faste eller ikke.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej

    Så er det måske ved at slå igennem. Var dine tal bedst med faste eller uden faste. ??
    På sygehuset, hvor jeg får taget blodprøve, vil de have man møder fastende. Kunne de blot blive enige. Måske er nogen lidt gammeldags og andre følger med.

    Mange hilsener. persille.
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Mine kolesteroltal var bedst, da jeg fastede. Men jeg bilder mig ind, at det skyldtes, at jeg havde gennemført en kur til nedsættelse af kolesteroltallet, således som jeg har fortalt om i en anden debat.

    Jeg ville gerne ned under 5 som værdi for totalkolesterol – ikke fordi jeg går op i den slags, men fordi lægerne gør det! Hvis jeg kunne komme under 5, kunne jeg slippe for at få udskrevet kolesterolmedicin, hvilket jeg under ingen omstændigheder vil tage.

    Derfor gik jeg på en hurtig kur, og den virkede :o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen


    Jeg smågriner lidt. For lægernes skyld. !!!! Det samme siger jeg, så jeg kunne slippe for at høre om kolesterolmedicin. Det orker jeg næsten ikke mere.
    Jeg tager ikke kolesterolmedicin mere. Det har jeg prøvet tre gange og blev syg hver gang.
    Jeg mener heller ikke man skal tage kolesterolmedicin, når hjertet intet fejler og tallet ikke er særligt højt. Mit var 6,6. Kan jeg bare få det ned på ca 5 , så mener jeg ikke der er nogen "ko på isen. Det kan ikke være sundt at fylde sig med mere medicin end højst nødvendigt.
    Jeg vil bare være i fred.

    Mange hilsener.
  • Indstillinger
    Plejer man ikke først at førsøge med kostomlægning og motion i 3 måneder og hvis det så ikke lykkes/virker, må man ty til medicinen?

    Var jeg i den situation med et let forhøjet tal, ville jeg vente med medicinen til jeg havde fået styr på mad og motion og se om det ikke var løsningen.

    Hos mig er der ikke så meget at gøre, fordi det er familiært. Så det hedder medicin, motion, diæt og alligevel kan mit kolesteroltal kun bankes ned på 5,6. Sådan er vilkårene for et skravl og åbenbart acceptabelt, for min læge brokker sig ikke, sætter ikke dosis op.

    Man skal være rimelig motiveret for at kunne leve uden smør og piskefløde og rullepølse og iskager, samt tage sig selv i nakken for at få pulsen op i minimum 30 minutter dagligt - helst nærmere de 60 minutter. Men jeg har vænnet mig til det, fundet sunde lækkerier, bliver syg af rastløshed hvis jeg ikke kan træne, så det kan sagtens lade sig gøre.
  • Indstillinger
    Jo, men ikke med hjælp fra lægens side, det er min erfaring. Jeg har fået nogle gode råd fra anden side og dem retter jeg mig en del efter. Jeg havde snydt og derfor steg tallet lidt igen.
    Jeg har bare det lille problem, læger vil så gerne sørge for, jeg får kolesterolmedicin på grund arveligheden i min familie.
    Nu hører jeg også til dem, der ikke tror på det skal være så lavt som nogle læger siger.
    Jeg er ingen nybegynder. Jeg har fået medicin i 30 til 40 år-

    Selv folk med lavt tal 2,8 kan få blodpropper, såe, hvad skal man tro.
    Jeg vil bare være i fred nu. Jeg er blevet træt.
  • Indstillinger
    Hej Calypso

    Jeg ved ikke, hvad læger plejer. Jeg ønsker bare ikke at komme i en situation, hvor jeg bliver anbefalet at tage kolesterolsænkende medicin. For mit vedkommende er der ikke nogen arvelige faktorer, der spiller ind. Jeg går ud fra, at det er min blodtryksmedicin, der har skylden. Det står i hvert fald angivet som bivirkning til medicinen.

    Hvis man i forvejen ikke spiser usunde fødevarer og i forvejen får meget motion og heller ikke ryger, er der ikke ret meget, man kan stille op. Men jeg fandt faktisk en hel del fødevarer, som normalt ikke opfattes som noget, der har noget med fedt-problematikken at gøre, men som alligevel skulle hjælpe, nemlig aubergine, løg, hvidløg, havre, bælgfrugter, æbler og yoghurt. Jeg tænkte, at der jo ikke kunne ske noget ved at prøve. Aubergine smager vældig godt, f.eks. med en tomatsovs til. Og jeg elsker alle mulige former for bønner. Jeg er også ret vild med ovnbagte løg. Det, jeg især sparede på i den periode, hvor jeg nedsatte mit kolesteroltal, var brød. Min kortvarige kur havde størst effekt på det såkaldte triglycerid, som er et af de tal, der måles. Det faldt fra 1,3 til 0,8.

    Her er et link til de principper, jeg fulgte:

    http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... 8/menu=14/

    Det var som sagt kun en ganske kort kur. Jeg ønsker ikke, at mit kolesteroltal skal være lavere. Da jeg for 7-10 år siden var meget syg - af jernmangel, men det vidste jeg jo ikke, jeg var opgivet af min daværende læge - lå mit totalkolesterol på 4,3. I takt med at jeg har fået det bedre, er kolesteroltallet gradvist steget.

    Jeg er selvfølgelig godt klar over, at man er nødt til at gøre noget, hvis man har en arvelig betinget tendens til at få forhøjet kolesterol. Hvis du ikke kan spare mere på fedtet (man skal jo være meget opmærksom på at få de nødvendige sunde fedtstoffer), kan det være, at du kan få gavn af at spise aubergine og løg osv.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg er af samme årsag meget omhyggelig med min kost og sørger for de sunde fedtstoffer.

    Jeg tror ikke på de mirakelfrugter og grøntsager - udover at de skal være friske og helst ikke dryppe af pesticider De grøntsager og kornprodukter, du nævner indgår jo i husholdningen hos en storbykvinde, som jeg, plus mange andre spændende ting som tang og lys/mørk miso.

    Læste lidt op omkring min skavank og det er faktisk ikke muligt for os, at komme under de magiske 5, uanset om vi hopper på tungen og vrikker med ørerne. Så vi holder os under de 6.

    Men for jer andre må det være muligt at undgå medicin ved hjælp af kost og motion.
Log in eller Registrér for at kommentere.