Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vigtig ændring i tilskud til visse slags blodtryksmedicin!

Redigeret 23 oktober, 2010, 03:56 i Blod og blodsygdomme
Hej alle interesserede

Nu er den gal igen. Nu bliver der for alvor ændret i reglerne for tilskud til en bestemt form for blodtryksmedicin. Sidste år kunne man pludselig ikke få tilskud til angiotensin II-antagonister mere, men det viste sig, at det godt kunne lade sig gøre, hvis man ikke kan tåle ACE-hæmmere (f.eks. hvis man som jeg får hoste af ACE-hæmmere).

Men nu er det alvor. Nu ryger tilskuddet til f.eks. Atacand eller kopien Amias, som jeg får. I stedet kan man få Cozaar eller kopier af det ( indholdsstoffet er Losartan). Begrundelsen er, at patentet er udløbet på dette produkt, og at der så kan laves billigere kopier.

Cozaar er også en angiotensin II-antagonist, men det er jo faktisk et andet indholdsstof, så skiftet er ikke uden problemer – i hvert fald ikke for mig, der får et andet middel, der tilsyneladende griber ind i Cozaars virkning, kan jeg se. Jeg har desuden planlagt at tage ud at rejse. Jeg håber, at jeg kan nå at få købt en stor portion af Atacand, så jeg kan vente med at skifte, til jeg kommer hjem fra min rejse.

Det kan være, at andre brugere er fuldt ud orienterede om dette. Men jeg fik det at vide ved et tilfælde via en venindes mand, som er læge.

http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1024 ... elID=17336

Mange hilsner

Kameliadamen

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har vidst det et stykke tid. Min læge søger lægemiddelstyrrelsen om tilskud. Jeg får også Amias.
    Jeg hoster voldsomt af Cozaar. Virkelig meget slemt.
    Det gjorde min søn også, han får nu Losartankalium "Pfizer" .
    Det hoster han ikke af.
    Får jeg ikke tilskuddet vil jeg prøve denne medicin. Men det gør mig meget urolig. Jeg har jo endelig fået fred for alle mine mange bivirkninger.

    Faktisk er jeg ikke klar over om denne medicin også skulle være omfattet af ordningen. Men så opgiver jeg.
Log in eller Registrér for at kommentere.