Hjem Muskler, led og knogler Fibromyalgi

ond over alt

13»

Kommentarer

  • Hej Magnetwellness

    Hvad er det for medicin, du omtaler? Jeg mindes ikke, at der skulle være nogen i denne tråd, der har skrevet, at de tog medicin!

    Problemet har været, at det er svært at finde ud af, hvad smerterne og trætheden skyldes, og så længe lægerne ikke kan finde ud af diagnosen, er det jo svært at få behandling – herunder medicinsk behandling.

    Det lyder godt, at du har fundet en løsning på dit problem.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hm.. sjovt som D-vitamin mangel altid kommer ind, som om det kun kan være det. Jeg er 25 og har været "syg" i 1 1/2 år. Lægerne troede på et tidspunkt, at jeg havde fibromyalgi, men det viser sig altså nu, at jeg har en nerveskade i min højre lysken/hofte. Søg efter nogle dygtige læger (special læger!!)- de praktiserende ved altså ikke altid lige meget om tingene. Jeg fik 11 forskellige diagnoser før jeg fik den rigtige, som jeg nu er i korrekt behandling for! Op med humøret, de skal nok finde ud af noget!! :0)
  • Hej Mette1985

    Nerveskade ved lysken... interessant. Har du lyst til at fortælle mig, hvilken speciallæge stiller sådan en diagnoser? Jeg havde for mange år siden brækket ryggen og slået halebenet. Siden da har jeg døjet ofte med "nerver i klemme" i højre side ved hoften, som kan stråle ud langs benet. Ved ikke om det er noget som minde om nerveskade ved lysken? Kan du beskrive din smerte for mig?

    Kunne være interessant om jeg burde have været undersøgt i hoften dengang. Har tit tænkt på det, men har kun fået røntgenbilleder i ryggen.

    Synes også tit, at mangel på D-vitaminer kommer ind i debatterne herinde. Jeg mener ikke selv nødvendigvis, det kan være D-vitaminer. Jeg har selv fået konstateret for lav d-vitamin i kroppen og får også stærkere D-vitaminer. Har lidt tunge ben, kan gøre lidt ondt, når jeg bøjer eller går op ad trapper. Jeg har for nylig fået at vide efter en prøvebehandling, at jeg havde lidt nedsat kredsløb i kroppen, der gør, at blodet arbejder langsommere i kroppen. Så man skal i behandling for dårlig kredsløbslidelse, hvis man har det. Det kan være godt at få det opdaget tidligt, eller kan man risikere blodprop i benene f.eks. Ville lige give min erfaring videre. ;-)
  • Hej Mette og MR

    Når D-vitamin-mangel så tit nævnes som en mulig årsag til smerter her på Netdoktor, så er det vel, fordi jeg nævner det ret tit.

    Jeg nævner det, fordi jeg personligt kender flere, der havde smerter, og som havde cyklet rundt i systemet gennem længere tid, uden at kunne få at vide, hvad de fejlede. Det viste sig senere, at der var tale om svær D-vitamin-mangel.

    Og jeg nævner det, fordi der i en af de henvisninger til omtale af problemet, som jeg plejer at bruge, står, at Patienter med D-vitaminmangel ofte bliver undersøgt af gigt-eksperter først, før man finder ud af, at der i virkeligheden er tale om D-vitamin-mangel.

    Og jeg nævner det desuden, for det er meget enkelt at blive undersøgt for D-vitamin-mangel hos den praktiserende læge. Det kan afsløres med det samme, hvorimod man ofte skal vente længe på undersøgelser hos speciallæger.

    Men det kan da godt være, at det kan virke trættende for dem, der læser debatterne. Og desuden har de praktiserende læger måske fået øjnene op for problemet nu. En forholdsvis ny undersøgelse har jo vist, at lidt under halvdelen af de undersøgte havde D-vitamin-mangel. Det kan være, at lægerne har lært noget af den undersøgelse.

    Hvis den, der har startet tråden ved, at der ikke kan være tale omD-vitamin-mangel – jamen så kan vedkommende jo bare skrive det, og så er den hypotese udryddet, og man kan gå videre til andre forsøg på forklaring.

    Jeg synes, at det er godt, hvis folk vender tilbage senere og fortæller om det, når den rigtige forklaring på deres problem er fundet. Det kunne jeg godt tænke mig, at der var flere, der gjorde.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej, jeg har skrevet herinde på tråden før. På det tidspunkt, for 4 måneder siden, havde jeg ikke fået en henvisning til en reumatolog endnu. Men det har jeg nu og skal til en i december. Men hvad sker der egentlig ved reumatologen? Hvad for nogle prøver tager han/hun? For andre sygdomme skal jo udelukkes... Jeg har også problemer med maven, synet, ørene, hukommelsen, halsen og andre mærkelige ting. Er lidt nervøs. Har haft det her i 1 år og 3 mdr så jeg glæder mig til, at det er overstået. Men hvor lang tid har i oplevet, at der er gået, før i har fået stillet en diagnose?

    Kameliadamen: Jeg kan godt forstå, at du skriver det om D-vitamin, da det jo sommetider ER problemet. Det hele startede vel med, at der var så meget omtale om "den farlige sol" så folk passede på, og så var der pludselig mange med D-vitaminmangel, hvilket resulterede i, at lægerne nu er meget opmærksomme på det. Det er jo kun godt. Dog synes jeg, at de skal passe på ikke at give det skylden for alt. Min læge gik i hvert fald lidt for vidt med det, synes jeg, og hun havde lidt svært ved at tro på, at jeg stadig var syg, efter at hun havde givet mig D-vitamin. Jeg skal nok skrive hvad jeg fejler, når jeg finder ud af det. :)
  • hej lotte1980 Hvis du ikke er tilfreds med din nuværende læge synes jeg du godt kan tillade dig at skifte til en anden læge som du føler tager dig seriøs. Jeg ved ikke om nogen mennesker har smerte i hele kroppen ved stress. Jeg har tiltider stress men kun blodproplignende symtomer . i arm ogt bryst. kærligst spider68
  • Hej igen

    Jeg havde vist lovet at skrive herinde, når jeg havde været ved reumatologen, så det må jeg hellere gøre. :)

    Jeg har været af sted to gange og fået taget nogle prøver for at udelukke andre årsager. Og nu står det rimelig klart: Det må være enten fibromyalgi eller ME. Jeg har ikke fået stillet en diagnose, men skal til egen læge igen og videre til et center hvor alle med problemer med muskler, led, neurologiske symptomer (tror jeg nok) kan få hjælp til træning af musklerne og at få en nogenlunde normal hverdag trods smerter. Men jeg skal muligvis forbi en neurolog først. Det er ikke til at sige hvor lang tid både ventetid og behandling kommer til at tage. Men nu sker der endelig noget. :)

    Venlig hilsen Kelle
  • Hej allesammen, spændende at læse , at der er flere der døjer med smerter...
    efterhånden har jeg fået en henvisning til Gigthospitalet, efter en megaomgang sygehuse( 4 forskellige) og MR scanninger..
    Faktisk starter min smertedagbog tilbage til for ca 17 år siden, da jeg begyndte at have smerter fra hoften langs i det venstre ben, hvor jeg har været ved 6-7 forskellige orthopæder i Flensborg, lige fra blokadesprøjter over cortison-via insprøjtning ect. plus en diagnose der hed jeg skulle have en ny hofte så tidligt som muligt... har jeg prøvet alt, incl sport, efter det eller en aften ude at danse, kan jeg næsten ikke gå i tre dage. btw jeg er nu 43....
    i de senere år er det faktisk blevet være, nu er det om morgenen når jeg står op at ben og fødder er stive og gør ondt. Efter at gå tur ca 30 min, begynder jeg at halte som en gammel kone. Mit højre håndled er fyldt med nerveknuder, som åbenbart ikke kan opereres, slidtage... siger de kloge... I min nak fik jeg en dikusoperation for 2 ½ år siden, efter smerter i armen slet ikke forsvandt mere. Nu har jeg lige hørt at det næste led er slidt. De 3 nederste led af min lend er slidt... Men har stadig ingen forklaring på mine smerter i benet... Det her er ikke sjovt, og når man ikke kan røre sig, tager man også på... Men mit arbejde har jeg passet, håber snart at finde noget andet, lige nu arbejder jeg i en produktion... Lang smøre.... men godt at lige få luft i min daglige frustration... Håber nu på gigthospitalet....
  • Hej Britta

    Lyder ikke godt. Jeg håber de kan hjælpe dig. De ting du skriver om lyder meget som det min far har. Han er lige blevet operet for diskusprolaps og har fibromyalgi, derfor en hel del smerter. Og så har han tit mange myoser. Jeg mener også han er temmelig stiv i benene om morgen.

    Jeg har så fundet ud af, at den klinik, jeg står på venteliste til, behandler hypokondri og tror at fibromyalgi og ME er psykiske lidelser. Jeg er absolut alt andet end hypokonder, er kun taget til læge når jeg virkelig skulle, eller mine venner/familie nærmest har tvunget mig til det.

    Men jeg vil gerne vide hvordan i alverden jeg kunne gætte hvor 16 ud af 18 tenderpoints sad henne? Jeg mener, hvis jeg ubevidst bliver syg fordi jeg frygter en sygdom (hvilket jeg aldrig har gjort), er det så ikke temmelig flot klaret, at mine indbildte symptomer dukker op nøjagtig de rigtige steder, så det passer på en fysisk sygdom? Men klinikken mener jo ikke at fibromyalgi er en fysisk sygdom, selvom den faktisk ER anerkendt som det, så de er vel ligeglade... jeg skal tage en seriøs snak med min læge! ;(

    Knus Kelle
Log in eller Registrér for at kommentere.