Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

HPV, kræft i svælget også hos unge?

Redigeret 7 januar, 2011, 18:55 i Kræft i hoved, mund og hals
Jeg har for nylig læst at HPV kan forårsage kræft i svælget og mandlerne, ligesom at det forårsager livmoderhalskræft og at risikoen er 9 gange større, hvis man har dyrket oralsex med mere end 6 partnere i sit liv...

Nu sidder jeg og bliver meget nervøs og bange, for jeg har opdaget at min ene mandel er meget stor omme bagved og går langt ned i halsen, men jeg aner ikke om den altid har set sådan ud, man går jo ikke og kigger sig i halsen ret tit... Jeg er lige fyldt 26 år, men har desværre ikke ligget på den lade side rent seksuelt... Det fortryder jeg nu, da jeg ikke vidste det om HPV førhen :(

Bør jeg være bekymret, når jeg trods alt ikke er ældre? Og hvilke tanker sætter denne konstante fokus på sygdomme i medierne i gang af tanker hos jer andre?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Der var for kort tid siden en anden som også bekymrede sig om dette.
    Indsætter hermed mit svar til hende:

    Kræft ved oralsex... Det fik en klokke til at ringe hos mig, så lavede lige en søgning: Det er IKKE noget der er værd at bekymre sig om; det er teoretisk muligt at få kræft i svælget på grund af overført HPV-virus, men det er ikke den kræftform du skal bekymre dig om i hverdagen hvis du skal bekymre dig om nogen.
    Det der er mere relevant er, at det er bevist, at der er en øget risiko for livmoderhalskræft ved overførsel af HPV-virus under sex. Det er derfor der er kommet den nye vaccine som alle unge piger får. Der findes 70 typer HPV, og to af dem kan fremkalde kræft, andre kønsvorter og resten ved jeg ikke hvad gør.
  • Indstillinger
    Du kan her ser en oversigt over de mest udbredte kræftformer i Danmark:
    http://www.cancer.dk/sundskole/kraeftit ... ekomst.htm

    Det fremgår, at kræft i læbe, mund og svælg hos mænd har den tvivlsomme ære at være på en 7. plads over de mest udbredte kræftformer.

    Hos kvinder er risikoen for kræft i læbe, mund og svælg ikke på top-10, og eftersom kvinder i langt højere grad end mænd giver blowjob, vil jeg tillade mig at konkludere, at kræftrisikoen for HPV-fremkaldt kræft i halsen IKKE er noget at bekymre sig om. Pas hellere på i solen og undersøg din bryster for forandringer.
  • Indstillinger
    Tak for svaret... Jeg er også bare så overbekymret for kræft og den slags alvorligheder, jeg kan blive helt panisk... Jeg passer i forvejen på min hud, jeg dyrker ikke rigtig solbadning og slet aldrig solarier.. Brysterne holder jeg også øje med og overholder mine screeninger for celleforandringer i underlivet, jeg spiser fornuftigt og sørger for at få motion flere gange ugentligt... Så jeg synes jo at jeg passer godt på mig selv i forvejen, derfor tænker man jo lidt om man nu også skal til at "straffes" med det andet...
  • Indstillinger
    Jeg vil nødigt være lyseslukker, men det er ikke helt korrekt, at man ikke skal bekymre sig og være opmærksom på symptomer i sin hals. http://www.cancer.dk/Nyheder/nyhedsarti ... stiger.htm

    Der kommer flere tilfælde af kræft i svælget hos unge/ yngre mennesker i Danmark.
    Og jeg kan sagtens forstå din bekymring, men desværre kan man ikke forvente at undslippe kræft ved at holde sig sund og rask gennem kost, motion, screening osv. Jeg fik livmoderhalskræft i 2006 som følge af mit sexliv. Jeg er siden hen blevet HPV vaccineret, men kan på trods ikke være sikker på at undslippe kræft i svælget.
    Er du blevet vaccineret?

    mvh Mette
  • Indstillinger
    selvom det er et stykke tid siden du skrev dit indlæg vil jeg lige nævne at det er yderst vigtigt at holde øje med sine mandler. Jeg blev i 2009 (som 60 årig) opereret da mandlerne var hævede. Det viste sig at være hpv betinget canser. efter op. kom jeg i strålebehandling. har det efter omstændighederne godt, men srålerne har skadet nervebanerne så jeg har kraftige føleforstyrelser i ben og ryg mv.
    Har ikke været specielt meget seksuelt aktiv.
Log in eller Registrér for at kommentere.