Hjem Hud og hår Bumser

Isotretinoin Actavis ?

1235731

Kommentarer

  • Hej allesammen...

    Jeg er en pige på 22 år der har lidt af svær akne siden jeg var 9-10 år og jeg har som i nok kan regne ud prøvet ALT. You name it, I'v tried it. Cremer, piller, ændring af kostvaner, flere piller, kemisk peeling, dyre produkter, flere cremer, flere piller osv. det har været en dyr affære, og det har været hårdt hver gang jeg skuffet har måtte indse at det ikke har hjulpet mig!
    Jeg gik og overvejede isotretinoin i et par år før jeg turde hoppe ud i det, for jeg var som mange andre ret bange for alle de birvirkninger der kunne forekomme - men fortryder klart jeg ikke gjorde det noget før!!!! (Mener dog ikke man skal hoppe ud i en isotretinoin kur bare fordi man har bumser, for der er stor forskel på bumser og akne, og hvis et mildere produkt kan hjælpe på problemet er der ingen grund til at udsætte sin krop for isotretinoin)

    Inden jeg begyndte at tage dem læste jeg alle de indlæg der var blevet skrevet her og på mange andre sider, og de var en stor hjælp for mig så derfor vil jeg også skrive om mine oplevelser med pillerne og gode råd.

    Jeg er ved at være halvvejs i mit forløb på 6 måneder, og det er ikke meget jeg mærker til dem. Det værste er helt sikkert de tørre læber, kunne hive store flager af hud af en gang om ugen, det så forfærdeligt ud, de var helt vildt røde, og på et tidspunkt endte jeg også med at få betændte blære/brandvabler rundt i læbekanten, men har nu fundet en genial læbepomade som kan holde dem helt bløde. Den hedder Carmex og koster kun 45 kr for en lille krukke med et gult låg der holder laaang tid (kan købes i matas, kvickly osv) Så så længe jeg altid har den med mig, og husker at smøre det på jævnligt, så er mine læber faktisk ligeså bløde som de plejer :)

    Jeg er desværre så uheldig at jeg bruger kontaktlinser og pillerne udtørre også øjnene såå har været nødt til enten at bruge briller eller dryppe mine øjne med væske (ampuller jeg har købt hos min optiker) rimelig ofte. De dage hvor jeg bare bruger briller, bruger jeg i stedet et lidt bedre produkt til at fugte dem, Visine fra apoteket, men det duer ikke så godt med linserne. -og selvom jeg hader at gå med briller, hader jeg min akne mere, så der er meget jeg er villig til at gå igennem i 6 måneder for forhåbentligt at slippe helt af med aknen.

    Til afrens og fugt anvender jeg mærket Avené fra apoteket som jeg læste herinde at en anden gjorde. Det er super lækkert og virkelig godt mod huden. Ville ønske jeg havde kendt til det mærke noget før. Jeg bruger de cremer og rensemælk som er til tør hud og sart hud, de har også en serie til uren hud, men da min hud efter 12 års behandling er ret overbehandlet såå går den nu under kategorien sart hud.

    Angående min akne så er den på tilbagetog, jeg har stadig noget her 3 måneder inde i behandlingen, men jeg kan se det går den rette vej. Lige da jeg begyndte at tage pillerne gik min akne helt amok i to uger, det så forfærdeligt ud, men to uger er ingenting i forhold til et halvt liv, såå det tog ikke modet fra mig, og det blev hurtigt bedre.
    Jeg synes det er rart at man går til blodprøver en gang om måneden, så man ligesom får bevis for at pillerne ikke er for hårde mod ens krop. Angående alkohol og pillerne såå har jeg hørt og læst meget forskelligt, og umiddelbart så er det vel ret logisk at kroppen ikke har godt af en masse alkohol når du allerede er hård mod leveren med disse piller. Jeg har derfor valgt næsten at lade være med at drikke. Jeg er dog ung så en gang i mellem vælger jeg en enkel aften hvor jeg gir den gas.

    Hvis du sidder derude og overvejer at begynde på pillerne, eller allerede er i gang og har nogle spørgsmål så skriv endelig :) og til alle dem der mener at det er hul i hovedet at tage de her piller, og at der er mange andre muligheder, så har i åbenlyst aldrig virkelig haft denne hudlidelse. Det kan godt være folk synes det er dumt at risikere f.eks. depression pga pillerne, men folk med svær akne er som regel allerede deprimerede pga aknen og hvordan den styrer deres liv. Jeg er så mange gange blevet mødt af kommentaren om at min hud da kunne være værre, eller at man da ikke ligger mærke til det når man kender mig, og jeg ved bare at hvis disse mennesker der har baby hud i ansigtet skulle leve med akne bare et år så ville de bryde sammen! Man forstår ikke hvordan det er at vågne op til bumser i hele ansigtet hver evig eneste dag, hvis man ikke selv har prøvet det...

    Mange Varme Hilsner fra Musling4
  • Hej alle

    Jeg ønsker først at fortælle lidt om min situation og (indtil videre begrænsede) erfaring med iso-kuren. Så har jeg også et spørgsmål til sidst.

    Jeg er en pige på 23 år, som igennem lidt over et halvt år har fået voldsomme bumseangreb. Jeg har siden 12-års alderen haft tendens til bumser og uren hud, men har tænkt, at det nok ville gå over. Men pludselig begyndte jeg at få rigtig mange bumser i ansigtet, uden at have ændret noget i kost, motion, creme eller lignende. Bumserne/knopperne bredte sig til hals, bryst, nakke, ryg, skuldre, arme, mave og selv lår. De var små, men synes alligevel det var voldsomt, og kunne ikke forstå hvorfor de pludselig kom. Min egen læge henviste mig til en hudlæge. Her fik jeg at vide, at det i mit tilfælde skyldtes stress.
    Selvom jeg aldrig før har været i behandling for mine bumser, så ordinerede han straks en iso-kur med 2 tabl. dagligt i 4 mdr. Nu har jeg så været i gang i en uge, og mærkede for få dage siden at min hud blev mere tør og ligeså læberne. Min næse (mærkeligt!) og kroppen generelt er også blevet øm.
    Inden jeg påbegyndte behandlingen læste jeg indlæggene her igennem, hvilket var både beroligende og foruroligende. Jeg stoler på hudlægens råd, da jeg følte mig ganske utiltrækkende og særdeles begrænset af bumserne. Der var tøj, som jeg ikke synes jeg kunne gå i, fordi mine skuldre eller bryst var blottet, og jeg havde smerter pga. bumserne. Så selvom der er fordele og ulemper, så tænker jeg at hvis jeg holder ud i de 4 mdr. så er det det værd, hvis jeg bliver problemet kvit for altid.

    Nu til mit spørgsmål.
    Ud fra de mange indlæg og forskellige formaninger og råd fra forskellige hudlæger, så har jeg her endnu en variant. Min hudlæge sagde, at jeg under behandlingen ikke måtte tage lange varme brusebade, dvs. jeg må kun bruge lunkent vand og ikke være under bruseren i længere end 1-2 minutter af hensyn til den tørre hud. Dette har jeg ikke læst nogen af jer skrive om - er det blot min hudlæge, der har påbudt dette?
    Nu havde jeg langt og meget tykt hår (det tog min. 15 min. at vaske det), så jeg tog konsekvensen og fik det klippet en del kortere. Nu har jeg fået bade-tiden ned på 4-5 min., hurtigere kan jeg bare ikke gøre det. Hvad er jeres erfaringer med det?
    Desuden sagde hudlægen, at jeg heller ikke må bruge bodyshampoo. Så altså, kun bade med lunkent vand i få min. Det er altså svært at føle sig ren!

    Til sidst vil jeg blot takke for de mange erfaringer og råd, som er delt herinde, de har været gode. Jeg vil ned på apoteket og købe Avené-cremen som anbefalet herinde.
    Til alle dem, som sidder og læser med: Bidrag endelig med jeres historie/erfaring, det er godt at læse om andre i samme situation, da det jo er et svært emne at tale med andre om.

    Mvh.
  • Hej. :)
    jeg er startet på samme kur for små 2 uger siden, døjer med tør hud i ansigtet og tørrer læber, som et par stykker af jer andre os gør.
    Men er der nogle af jer der har oplevet at huden på fingerene skaller af, pga arbejde? ( skal lige siges jeg arbejder som mekaniker) men huden er først begyndt at skalle af efter jeg er begyndt at tage pillerne.

    Mvh. Morten
  • Hej jeg skal i gang med en Isotretinoin kur meget snart og jeg vil lige høre om i andre har lagt jeres normale bumsemidler, Basiron osv. på hylden under kuren.
  • Hej
    Det lyder lidt underligt med de korte lunkne bade og ingen brug af bodyshampoo?! Det har min hudlæge ikke sagt noget om... Jeg elsker mine laaaange varme bade og har bestemt ikke skruet ned for hverken dem eller bodyshampooen siden jeg begyndte på behandlingen med iso og jeg har ikke oplevet problemer med tør hud så længe man bare bruger en god bodylotion bagefter :) Jeg er igang med 5. måned af mit behandlingsforløb og oplevede nogle tørre pletter på mine hænder og arme for et par uger siden, men da jeg sagde det til min hudlæge gav hun mig blot en recept på en creme der hedder Betnovat som fik det til at gå væk igen efter et par dage...

    Jeg bruger hvert fald ikke længere mine akne produkter efter jeg er begyndt på kuren. Akne produkter som Basiron kan godt virke lidt udtørrende og når man tager isotretinoin så er det det sidste huden har brug for - det er vigtigt at bruge en god fugtigheds creme i stedet :)
  • Hej
    Jeg skal begynde min kur imorgen, efter en blodprøve. Vil lige høre hvor meget værer huden bliver efter man begynder, og hvor lang tid det tager før den bliver bedre ?
  • Hej, jeg er 2 uger inde i min kur, og det "eneste" jeg mærker til det er lidt tørre læber. Min hud er ikke blevet værre...
  • Min hud gik helt amok de første to uger af kuren, næsten værre end den nogensinde havde været, men men men jeg begyndte også i sommers da der var mest sol og varme og tror bestemt solen stråler havde noget at gøre med at den blev så slem ...
  • Hej alle personer med Acne problemer.

    Jeg tog Actavis, Isotretinion, i omkring 9 måneder.
    Jeg havde problemer med svær acne i ansigtet især, som for mig var det største problem. Det er nu væk, men derimod har jeg bibeholdt acne på både skuldre, brystkasse og ryggen. Kendetegnene ved min acne er at den på brystkassen kommer og går, mens den er sværest på skuldrene og den øverste del af min ryg. Jeg ønsker at vide om der er nogen der har haft samme problemer med tilbageblivende acne problemer efter at have været på Isotretinion kuren, og i så fald hvilke forbehold i/du har taget?

    Det sjove ved mit tilfælde er at det i hovedet stort set altid er væk, og hvis der kommer nogle få en gang imellem forsvinder de altid i længere tid.
  • Hej allesammen..:)
    Hvor var det rart at læse alle jeres beretninger.
    Jeg har selv været igang med isotretinoin i snart en måned.
    Og må sige, at jeg ind til videre bestemt ikke har fortrudt at jeg begyndte. Jeg har stadig slemme udbrud, men slet ikke på samme måde som før.
    Af bivirkninger har jeg, som næsten alle andre, meget tørre læber og tør hud i ansigtet. Men jeg har fundet en HELT vildt god creme/læbepomade som jeg vil foreslå jer.
    Den er fra et mærke der hedder Balance Me og cremen hedder ''steller beauty balm'', den er økologisk og fri for alle mulige tilsætningsstoffer. Ren og sker naturprodukt. Jeg bruger den på læberne i løbet af dagen og et ekstra tykt lag inden jeg går i seng. Da jeg også har fået tør hud i ansigtet har det været et problem for mig at få min foundation til at lægge pænt. Selvom jeg bruger en virkelig lækker dagcreme. Men denne ''steller beauty balm'' har også taget dette problem, da den også kan bruges som fugtmaske. Helt genialt. Jeg brugte den for 3 dage siden og min hud er stadig lækker. (Selvfølgelig bruger jeg en god dag-og nat creme hver dag). Jeg lagde et lidt tykt lag på om aftenen og sad og masserede den godt ind i huden imens jeg så fjernsyn. Jeg lod resten sidde natten over. Næsten morgen var min hud virkelig lækker og føltes slet ikke tør.
    Nå men det var også bare lige et lille fif til jer der døjer med tør hud i ansigtet og tørre læber..:)

    Mvh. Hennie
Log in eller Registrér for at kommentere.