Hjem Lunger Åben debat om rygestop

Champix. Hvad er jeres erfaring ?

145791026

Kommentarer

  • Hej alle X- rygere.

    Jeg stoppede med at ryge d. 17/8- 09.
    Nu skriver vi snart 17/8-10. Og tro mig jeg er stadig ikke ryger.
    Hvor er det dejligt. Jeg har godt nok taget på i vægt, men det må jeg jo så gøre noget ved. Men jeg er glad for at jeg ikke ryger.

    Godt jeg prøvede Champix.

    Knus en X- Ryger.
  • Super godt gået :-)

    Jeg stoppede d. 1. februar.
    Jeg har vel overstået ferien uden at falde i og det har været en stor fornøjelse
    at rejse på ferie uden at tænke på, hvor det kunne være OK at ryge næste smøg, uden at generer andre mennesker.

    Held og lykke til andre som har kvittet smøgerne..
  • Hej.

    Har prøvet mange ting, bl.a. Champix kuren, og den virkede sådan set fint og efter hensigten de mange første uger.

    Men efter jeg var kommet i gang med pakke to og var halvfærdig med den blev jeg irritabel, og faktisk meget deprimeret og var plaget af kvalme i lang tid, hvorefter jeg jeg holdt op og symptomerne forsvandt.

    Efterfølgenden da jeg nu havde røget var holdt op med at ryge (var det uge 4-5 - kan ikke huske det præcist), havde jeg fået smøgerne lidt på afstand, var som jeg husker det røgfri i 5-6 mdr. (helt uden champix og med lidt krillen i fingrerne) men faldt i igen, ligesom mange af de andre gang jeg har forsøgt at holde op. Det skal siges at jeg i dag er 39 og har røget siden jeg var 16-17 år.

    Det virker jo meget forskelligt fra person til person, tror produktet - de aktive stoffer virker efter hensigten, og hvis man ikke har bivirkningerne som jeg havde, tror jeg faktisk det fungere for rigtig mange.

    Jeg har for flere år siden fået en e-cigaret fra www.nonsmokers.dk (de er blevet til flere modeller i løbet af årene) og køber nikotinholdige væsker på www.nonsmokers.co.uk (det må jo ikke sælges i DK, af en eller anden besynderlig årsag), og jeg har nu være røgfri, depressionsfri i næste 2 år og kan motionerer normalt uden gener, konditionen er super og hjemmet er røgfrit!

    Det skal for god ordens skyld siges at der efterhånden er flere der sælger e-cigaretter i DK. NonSmokers er ikke den eneste, der sælger e-cigaretter det var bare en af de første i Danmark.

    Champix præparatet virker helt sikkert, men man skal være parat til at tage skridtet, det var jeg også men generne var for mig for slemme til at jeg kunne gennemføre kuren udover "fase 2".

    Til gengæld har jeg stadig cigaretten lige ved hånden - med et liv med damp-cigaretter eller damp-piber har du hele fornøjelsen intakt uden et hav af bivirkninger. Efter jeg har røget i 20 år, har jeg for første gang ikke lyst til at ryge normal cigaretter mere, efter bare 3-4 mdr. forsøgte jeg for sjov at ryge normalt - resultatet var at jeg skoddede cigarette og dampede videre med min ecig - det har jeg aldrig prøvet før ... altså det med ikke at have lyst til at ryge.

    For folk der har prøvet Champix men er faldet i igen, kan jeg helt klart anbefale e-cigaretterne som en dejligt alternativ.
  • Hej

    Tænk at jeg skal sidde her og skrive at jeg også er startet på Champix. Jeg har røget de sidste 20 år ( synes det er vildt at tænke på...), har ikke kunne droppe smørgerne gennem 2 graviditeter og kan vidst kun kalde mig selv for slave af nikotin.
    Men nu.....jeg er på dag 3 af kuren ( mirakelkur?). Har det som om jeg skal til eksamen - sådan en træls nervøsitet i kroppen hele tiden! Ved ikke om jeg skal tolke det som bivirkning eller om det er nikotin-djævlen på min skulder der prikker til mig! Men puha - det er det vildeste projekt jeg har sat mig for at gennemføre,men er helt bange for det alligevel.
    Tænk at jeg (måske alle rygere har det sådan) kan føle sig så lille og ikke bare kan rejse sig med oprejst pande og bare gøre det der skal til - der er jo
    ingen tvivl om at det er det rigtige valg at få smidt de skide smøger væk!

    Og så føles det bare så svært!
    Jeg er bange for at det bliver et sejt træk - er bange for mit tankespin, og bivirkninger......men skal ud på den anden side!!!!

    Nå, i hører nærmere om hvordan det går!

    Måske en anden " nybegynder" vil følge med, så vi kan støtte hinanden!

    Hilsen fra M
  • Hej!

    I 2007 fik jeg champix. Der skete desværre det, at jeg udviklede en psykisk sygdom og det blev konstateret at jeg er manio-depressiv.. Ingen ved helt om pillerne var skyld i at jeg udviklede sygdommen eller om sygdommen blussede op grundet en kombination af piller, rygestop og stress. Siden 2008 har jeg været stabil gennem medicin ligesom jeg har gået og går i psykoterapi for at lære at håndtere mine følelser bedre. Det er nu sådan at jeg er nødsaget til at stoppe med at ryge, da jeg har fået konstateret astma og har haft lungebetændelse to gange på et år. Jeg er kun 37!!!

    Derfor har jeg i samråd med egen privatpraktiserende læge og psykiater besluttet at give champix et forsøg mere.. Jeg ved af erfaringen, at rygetrangen forsvinder og for mig føltes det som om jeg aldrig havde røget. Så mht det er jeg ikke spændt. Jeg er mere nervøs for hvordan det hele skal gå med psyken, men da jeg ved hvilke advarselstegn jeg skal kigge efter, håber jeg at det hjælper mig til at stoppe med medicinen i tide, hvis jeg (7-9-13) bliver syg af det igen.


    Er der andre der kender til psykisk ustabilitet i forbindelse med champix og/eller rygestop?

    Og sejt af alle jer der er stoppet - og god vind til os der prøver.
  • hej miki 76
    jeg har igemmen 30 år røget ,og har flere gange prøvet at stoppe med at ryge,.
    men jeg har haft rygrad som en gummipige ( hi)
    men så gik jeg til lægen og fik champix ,, tænkte ikke positivt,,
    er nu på 17 dagen som ex ryger.
    har haft en del bivirkninger , og har dem stadig .
    men det virker virkeligt.
    så bare klø på .
    stort knus og pøj pøj herfra
  • Hej Miki76.

    Jeg vil meget gerne "følges" med dig omkring rygestoppet med Champix.
    Jeg skal ned til min læge i morgen 10:45 for at tale om rygestoppet og for at få den første recept på de indledende 4 ugers behandling med champix. I dag har jeg bestilt bogen: "Endelig ikke ryger" af Allan carr her på nettet. (betalte 170,00 kr. for denne inclusive fragt) Når jeg sidder med bogen i hånden og er begyndt at læse den, når pillerne ligger klar i mit køkken, så går jeg i gang. Formentlig i løbet af ganske få dage. Jeg er blevet anbefalet at læse Allan Carr´s bog samtidig med at rygestoppet påbegyndes, kender iøvrigt andre som er blevet røgfrie v. hjælp af bogen OG champix, eller v. hjælp af bogen OG hypnose. Tror det er en god og lærerig bog, og jeg glæder mig meget til at læse den.
    Jeg har været ryger i 27 år, og har i de forløbne 2 forsøgt at kvitte smøgerne flere gange ved hjælp af nicotin-præparater. Med den metode er jeg holdt op, men typisk kun i 14 dage, ell. max. 3 uger. Er så faldet tilbage...,
    Nu er jeg virkelig spændt på hvordan pillerne virker, og er faktisk næsten ligeglad med evt. bivirkninger. ALT andet er bedre end at fortsætte med at ødelægge mine lunger med tobaksrøg. Jeg er også astmatiker, min astma bliver bare værre og værre, så jeg SKAL og jeg VIL og jeg KAN holde op med at ryge. Håber vi kan støtte hinanden, og udveksle erfaringer undervejs. Jeg synes der er rigtig mange gode indlæg i debatten, TAK til alle som vil dele deres erfaringer. Jeg vender tilbage når mit rygestop-forløb er skudt i gang. Bedste hilsener fra Hilbert.
  • Jeg er også frisk på at "følges" gennem denne kommende rejse! Personligt har jeg taget Champix i 7 dage nu, og er sluppet fuldstændig uden gener eller bivirkninger. Så langt så godt!
    I morgen er min stopdag, som jeg har prøvet at forberede mig meget på. Allerede nu er mit forbrug faldet fra ca. 20 cigaretter om dagen til under 10. Nærmest uden jeg har lagt mærke til det. Dog er jeg stadig meget spændt på, hvordan især morgenen går!! Det skal siges, at jeg har røget 20 cigaretter om dagen i 19 år.
    Alle talte meget om bogen "Endelig ikke ryger", så den er jeg naturligvis også gået i gang med. Fandt den til info i Bilka for 49 kr. Den var lidt sjovt skrevet, men jeg er nu blevet ret tilfreds med den, og kan sagtens se en masse synspunkter, som er gode at have i baghånden, når man stopper med at ryge! Ting der er vigtige at tænke over bagefter og på svære dage.

    Til de personer der nyligt er gået igang med Champix og rygestoppet kan jeg kun give alle mine ønsker om succes! Sammen skulle vi da nok kunne klare sådan en pokkers afhængighed!

    Hilsen
    Allan
  • Hej
    Har røget i 35 år og i 2002 klarede jeg at holde op med at ryge, men efter 7 års rygestop begyndte jeg igen sidste år. Der har ikke gået en dag uden at det har ærgret mig. Det begyndte med en festsmøg, og så kender de fleste sikkert resten af historien. Har forsøgt flere gange dette år at holde op, men nu er jeg igang med Champix. Om få timer går jeg ind i mit 5. døgn som helt røgfri. Det går superfint, tænker så og sige ikke på røg. Sidste gang tænkte jeg på røg døgnet rundt - det er så utrolig dejlig. Har ikke længere bivirkninger af Champix, havde det bare de første 10-11 dage. Har bestemt mig for at følge kuren i alle 12 uger, bedst at være på den sikre side!

    Eva ;-)
  • Så er jeg tæt på at være igennem Allan Carr´s bog "endelig ikke ryger" og her til morgen har jeg taget den allerførste Champix pille. Nu, kl. 10:30, (1½ time siden jeg tog pillen) har jeg en lidt mærkelig fornemmelse i hovedet, føler mig lidt småsvimmel og en lille smule tung/halvsløv. Ingen kvalme - men en smule halsbrand. Har I haft lignende symptomer/bivirkninger allerede fra starten af med pillerne...?
    Jeg ved ikke om det er ren indbildning, eller om pillen faktisk allerede har en virkning, for jeg tændte en smøg her ved 10-tiden og gad ikke ryge den færdig, synes allerede at den smagte "forkert"....
    Jeg er virkeligt oprigtigt glad for at jeg nu for alvor er i gang med et rygestop. Siden min bedste veninde døde af lungekræft sidste sommer, (uden tvivl som følge af 35 års rygning) og i takt med at min astma er blevet værre, føler jeg mig meget motiveret og glæder mig til at smide de giftpinde om 8-10 dage. Har endnu ikke besluttet hvilken dato det bliver i uge 2 - måske indtagelse af pillerne de kommende dage vil gøre det klart for mig hvornår jeg skal stoppe.
    Dejligt at følges med Jer andre her på siden. KH - Hilbert.
Log in eller Registrér for at kommentere.