Hjem Mave og tarm Åben debat om mave-tarmproblemer

Hjælp, prutter og slim istedet for afføring:S

Hej, jeg har nu i 9 dage haft ondt i maven, hvor jeg har 24 timer i døgnet haft lyst til at gå på toilettet og lave en ordentlig en...
Dog sker der det, at istedet for at skide , så prutter jeg, og så kommer der lidt gult slim , som ses på toilet-papiret efterfølgende, og stinker rigtig slemt.

Der kommer afføring kun ca 1 gang om dagen, hvilket er lysebrun og meget tynd og meget lidt iforhold til det jeg spiser.


Er det noget maveinfektion og-eller virus eller lign, som minder om det?

Har aldrig haft noget ligende før, og det her startede i tyrkiet da jeg var på ferie.(har dog ikke drukket vand fra vandhanen, været på 5-stejrnet hotel, og ej heller drukket sprut)
«1

Kommentarer

  • Det kan da sagtens være en eller anden form for infektion, og når du har gået sådan så længe, så synes jeg da, du lige skal kontakte din læge.

    Du skriver, at du kun har afføring en gang dagligt - det er sådan set meget almindeligt, men den skal jo ikke være i den konsistens, så få dog lige kigget på det.
  • Har været hos lægen... De er dog ret uduelige, og vil kun gøre noget ved det hvis det er gået over 2 uger, og de syntes ikke det er alvoligt fordi der ikke er blod. Det er dog hellere ikke helt rigtigt.

    Problemmet er også at jeg ikke rigtig ved hvornår der kommer afføring ud- som hellere ikke er normal afføring.
    Har været på toielettet allerede 10 gange idag, og der er kun kommet lidt slim ud hver gang. Er også sygemeldt pga det, og har problemmer med at sove fordi det gør ondt.

    Burde man ikke tage på skadestuen?
  • Skadestuen er kun for patienter med akut opstået sygdom eller tilskadekomst indenfor de sidste 24 timer, så det er ikke stedet.

    Nu kender jeg jo ikke din læge og hører desværre mange historier om deres uduelighed, men alligevel synes jeg, du skal ringe der hen og insistere på, at der bliver gjort noget. Dog må man vel formode, at det ikke betragtes som noget alvorligt, du fejler. Alternativt kan du gå på apoteket og der fortælle om dit problem, måske de har noget, der kan lindre og sætte rigtigt gang i maven.

    Husk i øvrigt at drikke rigeligt med væske, for tynd afføring kan meget hurtigt give væskemangel. Og så vil jeg ligeledes anbefale dig at spise noget havregrød - et godt gammelt husgeråd, men det er rigtigt godt for "smørring" af dine tarme, der givet er noget udpinte lige nu.

    God bedring - og overvej så om du skal skifte læge - det er vigtigt at have god kontakt og tillid.
  • Hej!

    Når ud har været på rejse kan det naturligvis godt være en gang rejsemave.

    Jeg er dog 95% sikker på, at du har FORSTOPPELSE. Dine symptomer er fuldstændig de samme som jeg oplevede i den forbindelse.

    Du skal se at gøre noget ved det, for sådan noget er virkelig noget skidt at gå med over længere tid.

    Når der sidder hård afføring i den nederste del af tarmen er det kun slim og meget tynd afføring der kan komme ud.

    Smut på apoteket i dag og køb en pakke Microlax.
    Det er sådan nogle små tuber med en lille spids man putter op i numsen og så presser man indholdet ind i endetarmen mens man ligger på siden. Indholdet i tuben stimulerer afføringstrangen og har været en god redningsplanke for mig mange gange. Så venter du så længe du kan med at sætte dig på toilettet (sikkert 5-15 minutter), og så skulle der meget gerne komme reel afføring ud.

    Det kan desværre godt gøre lidt ondt at få den hårde afføring ud, men du vil nok give mig 100% ret i, at det er det værd for at slippe for de symptomer du har nu.
    Man må gerne bruge flere samme dag, så hvis du stadig ikke har fået lindring efter én, så brug en til.

    Du vil måske også have gavn af at tage afføringspiller eller blødgørende midler (fx. Movicol - et pulver man blander op i vand) i nogle dage eller en lille uge.
    Det er vigtigt, at man ikke bruger afføringsmidler over længere perioder, men ved en akut forstoppelse som din er det en god idé at bruge afføringsmidler.

    Desuden bør du købe HUSK eller lignende. Det lyder måske som noget pjat, men hvis du følger anvisningen på pakken og er tålmodig, så vil du i løbet af et par uger få en meget bedre afføring. Det hjælper både ved hård og ved tynd afføring da det i det hele taget bare retter op på konsistensen, så du kan nok se at det ikke er farligt uanset hvad der så er galt med din mave :)

    Det er forfærdeligt at have forstoppelse, så jeg syntes du skal følge mit råd og komme på apoteket idag.
    Bed om Microlax og fortæl hvor længe det har stået på så famaceuten kan vurdere om du vil have bedst gavn af blødgørende midler (eller tarmstimulerende middel til indtag gennem munden.

    Du kan dertil også bruge nogle aktive øvelser til at sætte gang i tarmen:
    Lig på ryggen på gulvet med bøjede ben og lænden i gulvet, og træk så maven ind og ud i bølgebevægelser nedad så du stimulerer tarmbevægelserne.
    Gå en tur i rask tempo. Det behøver ikke være en lang en, selv 10 minutter kan hjælpe til at sætte gang i systemet.

    Hvis du med de virkemidler ikke har fået lindring i løbet af weekenden må du tage til lægen på mandag. Jeg er dog sikker på, at det her vil virke.
  • Forstoppelse? det havde jeg godt nok ikke regnet med..
    Underligt at der så ikke prøver at komme noget hård afføring ud...
    Hvor langt tid gik der så før du fik det bedre?
    Og nogen der ved hvordan lægen kan se om det er forstoppelse? Ultralyd bør vel kunne vise det?



    Ellers har jeg det stadigvæk så dårligt som de sidste 10 dage:S
  • Ellers skal til lægen her på mandag, så prøver at spørge om det, og så ellers købe de ting i apoteket, og se om det virker...
  • Undskyld, men hvorfor i alverden gik du ikke på apoteket og talte med dem i fredags, da du fik de råd at gøre det?

    Både jeg og Anna foreslog dig det apotek, men i stedet vælger du at gå og blive ved med at have det dårligt frem for at gøre et forsøg. Hvis forslaget om forstoppelse også var apotekets opfattelse, og du havde fået f.eks. microlax, så ville du have fået det bedre i løbet af ½ time.

    Tja, det kan jo skyldes, at du har bedt om et råd, men ikke været inde og se, om der så skulle være kommet et.

    Der er meget, man ikke forstår.
  • Idag skriver du "Underligt at der så ikke prøver at komme noget hård afføring ud..."

    Men du skrev jo den anden dag, at du 24 timer i døgnet har trang til at "gå på toilettet og lave en ordentlig en" men at der højst kommer slim og lidt tyndt afføring. Så prøver der da at komme hård afføring ud. Det kan bare ikke...

    Normalt kræver det ikke undersøgelse hos lægen når man har forstoppelse med mindre det er noget der er kronisk over flere måneder. Lægen kan muligvis trykke dig på maven og derved muligvis kunne mærke om der sider hård afføring i tarmen, men det eneste du vil få ud af det er det samme som jeg rådede dig til ovenover:

    Behandling med afføringsmidler nu hvor det er akut og derefter masser af fibre (både i maden og ved at tage HUSK), rigeligt med væske, motion og afføringsmidler ved tilbagevendende forstoppelse.

    For du risikerer at det bliver tilbagevendende (hvis det altså er forstoppelse; hvilket jeg som sagt er ekstremt sikker på) når ikke du gør noget ved det.

    Hvis du smutter på døgnapoteket nu og køber microlax, så har du det højst sandsynligt meget bedre i aften.
    Man kan ikke gøre nogen skade ved at bruge en microlax - så ville det jo ikke være i håndkøb.
    Du slipper for at være oppustet, have ondt, være utilpas og for konstant at have tankerne kredsende om afføring...

    Som sagt vil du have lindring straks ved brug af mikrolax, og ved at tage afføringsmiddel efter hvad famaceuten på apoteket anbefaler vil det sikkert gå helt i orden i løbet af mindre end en uge. Og så skal du så bare være opmærksom på at forebygge med ordentlig kost og motion.
  • Tog en microlax igår aften, og en her om morgen idag.
    Lige umiddelabt gjorde det kun at det bløde afføring røg meget hurtigere ud, efterfulgt af lidt mere slim end der plejede.

    Ved ikke rigtigt om man så kan udelukke forstoppelse.. Kunne jo prøve med flere midler som movicol, eller lign.
    Ved bare ikke om jeg tør, for hvis det ikke er forstoppelse, så forværrer det jo bare symtomerne, især hvis man sætter hårdt ind mod det.

    Tager også HUSK nu, og har været hos lægen hvor jeg krævede flere prøver, og også fik nogle piller, som dog hellere ikke hjælp.
  • Nu er symtomer blevet anderledes... Har næsten ikke problemmer med afføringen mere, men til genkæld, gør det tit ret ondt lige nedenunder ribben i midten af maven:S Er ømt, og føles som om der er en der har tæsket mig i maven dagen før hver dag. Ellers svier/klør det også lidt...

    Fatter virkelig ikke havd det er jeg har fået!!!:(
Log in eller Registrér for at kommentere.