Hjem Hjerte og blod Blod og blodsygdomme

Forhøjet blodtryk 27 år

Redigeret 10 maj, 2011, 08:42 i Blod og blodsygdomme
Hej alle,

Min kæreste er lige vendt hjem fra lægen med "diagnosen" forhøjet blodtryk. Lægen havde sagt til ham at det kunne være arveligt betinget og at han nok skulle regne med at tage medicin resten af livet!!
Hallooooo... tænker jeg bare. Forsøger man slet ikke med alternative metoder først længere?! Jeg mener jo, at han burde omlægge sin kost, motionere og generelt forsøge at strukturere sin hverdag noget bedre.

Min kæreste løbetræner flere gange om ugen, spiser ikke særlig sundt, er selvstændig og dermed ofte stresset. Han havde blodtryksmåler på i 24 timer, der viste generelt forhøjet blodtryk.. også om natten.

Hvad synes I? Nogle gode ideer?

Jeg synes virkelig bare det virker drastisk at begynde på en medicin som 27-årig, som du evt. vil komme til at skulle tage resten af livet.

Mange hilsner fra lidt bekymrede mig
«1

Kommentarer

  • Jeg tør ikke andet end tage medicin. Mit forhøjede blodtryk er arveligt betinget. Min mor gik med ubehandlet forhøjet blodtryk og fik en hjerneblødning. Den blev hun delvis lam af. Hun sad i kørestol i 20 år.

    Mine børn får også medicin nu.
    Heldigvis er mit blodtryk lavt om natten, så belaster det ikke hjertet så meget.

    Jeg har fået medicin i vel snart 40 år, siden jeg var midt i trediverne, og det er ikke altid rart, for der kan være bivirkninger.
    Min ene søn har haft en meget rød farve i ansigtet. Jeg fik ham heldigvis til at skifte medicin, det begynder at hjælpe nu.
    Jeg undrer mig over, at læger tilsyneladende er så ligeglade med bivirkninger. Så man må tage hånd om sig selv.

    Du skriver: Resten af livet. Jeg har været stoppet med medicin en enkel gang, men måtte begynde igen. Man kan blive dårlig af for højt blodtryk.
    Der skrives gerne, man ikke mærker det, men jeg mærker med det samme blodtrykket stiger.

    Det presser i hovedet, man kan blive meget svimmel og få en forfærdelig hovedpine.

    Hvis din kæreste ikke var stresset kunne det jo være blodtrykket faldt igen.

    Men indtil da er det sikkert klogt at tage medicin. !!

    Rødbedesaft har jeg erfaring med kan sænke blodtrykket.




    http://www.netpatient.dk/hypertension.htm
  • Hej Storgaard

    Jeg kan godt forstå dine overvejelser. At begynde på blodtryksmedicin som 27-årig er en alvorlig sag, og jeg synes også, at alle andre muligheder må overvejes først.

    Når din kæreste er selvstændig, er der desværre nok ikke så stor mulighed for at gøre noget ved stressniveauet. Jeg er overbevist om, at meditation kunne være godt, men det skal man jo være motiveret for.

    Men du skriver, at din kæreste ikke spiser særlig sundt. Her er der da i hvert fald noget at gå i gang med.

    Jeg har selv været i behandling for forhøjet blodtryk i ca. 18 år, og jeg har hele tiden troet, at jeg ville kunne finde metoder til at helbrede problemet, i stedet for bare at holde det nede ved hjælp af medicin. Desværre er det gået modsat: jeg har igennem de 18 år hele tiden skullet forøge min medicindosis, indtil jeg fik højeste dosis af to forskellige slags medicin. Jeg kunne ikke bære at skulle til at begynde på en tredje slags medicin oven i de to andre, så derfor er jeg målbevidst gået i gang med at få blodtrykket sat ned via alternative metoder.

    Du kan læse om mit forsøg her på Netdoktor, i en tråd, der hedder ”D-vitamin som blodtryksnedsættende middel – et forsøg”. Jeg startede på forsøget i vinter, men i første omgang gik det ikke så godt – af årsager, som formodentlig ikke har noget med din kærestes situation at gøre. Derfor er tråden blevet lidt lang. Nu har jeg genoptaget forsøget, og det er lykkedes mig at trappe ud af den ene slags blodtryksmedicin.

    Netop fordi jeg har taget store doser blodtryksmedicin i efterhånden ret mange år, tror jeg ikke, at det vil lykkes mig helt at slippe ud af medicinen. Men en anden Netdoktor-bruger med brugernavnet Niels har efter sigende så stort held med at tage D-vitamin som blodtryksnedsættende middel, at han helt kan undvære lægeordineret blodtryksmedicin. Han har senest skrevet her på Netdoktor i går, så det er absolut muligt, at han også ser dit indlæg.

    Og så vil du måske indvende følgende:

    1. Om man skal tage lægeordineret blodtryksmedicin eller D-vitamin er da hip som hap. I begge tilfælde er det behandling for et helbredsproblem. Dertil vil jeg svare: D-vitamin er et stof, der findes naturligt i organismen, og som der ikke er bivirkninger ved. De forskellige slags lægeordineret blodtryksmedicin har ofte meget generende bivirkninger.

    2. Kan man overhovedet tåle så store doser D-vitamin? Ja, det er måske også lidt svært at tro på, når vi i årevis har fået at vide, at man kan få for meget D-vitamin. Men eksperterne vurderer nu om dage, at vi kan tåle meget større doser D-vitamin, end man troede tidligere, og bedre endnu: Vi har faktisk gavn af meget større doser D-vitamin, end man troede tidligere.

    Link til min tråd om D-vitamin som blodtryksmedicin:

    viewtopic.php?f=57&t=22513&st=0&sk=t&sd=a&start=30 (Begynd evt. at læse ved det nye forsøg, som jeg begyndte at skrive om den 25.maj).

    Link til den tidligere radiodoktor Carsten Vagn-Hansens Internetside om forhøjet blodtryk, hvor der er mange forslag til naturlige metoder til nedsættelse af blodtrykket. Rådet om D-vitamin står som punkt 22:

    http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/blodt ... 3%B8jt.asp

    Jeg kan stærkt anbefale din kæreste at gøre noget ved problemet, så det ikke bliver nødvendigt at tage medicin. Men han skal jo selv være motiveret ;o) Hvis han har en travl hverdag, kan det jo tænkes, at han blot synes, at det er nemmere at tage en pille. Her er det så, at netop D-vitamin kan være løsningen, for det er jo også blot en pille…

    Mange hilsner til dig og din kæreste

    Kameliadamen
  • Hej Kameliadamen og Storgaard (og andre interesserede)
    Jeg er ny her på debatten og vil gerne komme med et input, fordi jeg for ca 4 måneder siden faldt over løsningen på behandling af mit forhøjede blodtryk - den gruppe der kaldes essentiel hypertension, hvilket betyder at man kender ikke årsagen, men "essentiel" lyder nok finere.
    Først vil jeg dog lige sige til Storgaard, at jeg håber man er gået i gang med at undersøge hvorfor en 27-årig har forhøjet blodtryk, der kunne jo ligge andet end "essentiel" til grund.

    Jeg fik 3-4 forskellige blodtrykspiller, og mit blodtryk kunne alligevel danse oppe omkring 200/100. Nu får jeg ingen medicin (men OmniminX, calcium og magnesium) og mit blodtryk ligger fint.
    Løsningen er "vand som medicin" - se her:

    http://www.naturalnews.com/Report_water_cure_0.html

    som er et langt interview med den læge, der fandt frem til vandets mange betydninger for helbredet (interviewet afholdt kort før hans beklagelige død)

    og her er linket til hans hjemmeside, hvor bl.a. hans bøger er omtalt:
    http://www.watercure.com/

    Nu er der selvfølgelig ingen der lige skal styrte ud og drikke vand i lange baner samtidig med at de smider medicinen ud.
    Hvis man er interesseret i at forstå mekanismerne skal man beregne at bruge god tid på at sætte sig ind i sagerne. Hvis man vil anskaffe nogen af bøgerne, der er omtalt på watercure, kan det anbefales at købe dem over Amazon.uk hvilket er langt billigere end at købe dem i Danmark (desværre) - hvis man bestiller dem fra USA skal man betale told!
    Hvis man er interesseret i den teoretiske baggrund for virkningsmekanismer kan specielt den der hedder "Water & Salt" anbefales.

    Kort fortalt skyldes mange symptomer, herunder forhøjet blodtryk, at man med alderen bliver gradvist kronisk dehydreret (lider af vandmangel). Paradoksalt nok er fx vandmangel i nyrerne det der skyder gang i det der kaldes Renin-Angiotensin systemet, hvorfor det er barokt at forsøge at behandle forhøjet blodtryk med fx vanddrivende medicin. Og de mediciner der går ind og blokerer Renin-Angiotensin systemet modvirker kroppens forsøg på at rette op på ubalancerne.
    Så jo, det er ikke simpelt at forstå det sammensurium.

    Ifølge watercure har vi mennesker behov for ca 30 ml vand pr kg kropsvægt, hvilket for de flestes vedkommende svarer til mindst 2 liter vand i døgnet. Og det er vand, ikke væske!
    Når man drikker 2 liter vand i døgnet, virker det i sig selv vanddrivende. Det vil sige at med den større mængde urin udskilles også salt og andre mineraler. Derfor er det vigtigt at tilsætte 1/4 teske uraffineret salt (havsalt eller Himalayasalt, der begge indeholder vigtige mineraler) pr. liter vand. Og nej, det smager ikke salt. Og nej, det er ikke skadeligt, for det indtages jo sammen med vand.

    Ovenstående gælder for personer med normal nyrefunktion - hvis man er nyresyg skal man ikke kaste sig ud i at eksperimentere med vandet uden at holde sin læge i hånden.

    Hvis man kun anvender uraffineret salt, skal man være opmærksom på at få sit jodbehov opfyldt (der er jo tilsat jod til alt raffineret salt) fx med kelp eller andre jodholdige tabletter.

    Og man behøver ikke at starte med at drikke 2 liter vand den første dag. Det er altid bedre at gå gradvis til værks.
    Derefter anbefales det at anskaffe sig en 1-liter kande og tilberede en portion med salt ad gangen, så man kan holde styr på hvor meget man drikker.
    Den første halve liter indtages om morgenen før morgenmaden. Den tjener til at modvirke den væske man taber i nattens løb. Dernæst den næste halve liter før frokost, en halv liter om eftermiddagen og den sidste før aftensmaden. Men man vænner sig til at fordele det over dagen, bortset fra den halve liter om morgenen.

    Det første man registrerer er bedre energi! Dernæst skal man vente på at være oppe på fuld "dosis" og gradvist få fyldt mange års underskud ud - og se blodtrykket normalisere sig, inden man foretager sig yderligere. Hvis man vil reducere sin medicin, er det måske en god idé at rådføre sig med sin læge.

    Og nej effekten af "vand som medicin" er af naturlige årsager ikke bevist i "dobbeltblinde randomiserede forsøg" da det jo er umuligt at skjule om man drikker vand eller hvad. Og medicinalindustrien vil af indlysende årsager ikke sponsorere sådanne undersøgelser, der kan overflødiggøre deres medicin.

    Til Kameliadamen
    I ovenstående finder du nok forklaringen på at dit blodtryk stiger i forbindelse med hård fysisk aktivitet, der jo øger væsketabet.

    Jeg håber det her kan bruges til noget, og vil være glad for en tilbagemelding.
    En optimistisk hilsen fra Vand0damen
  • Hej Vand-dame :o)

    Det lyder da helt fantastisk. Jeg vil straks prøve at drikke mere vand. For vand er da totalt uskadeligt, i hvert fald hvis man også passer på ikke at komme til at mangle salte.

    Så kan jeg altid læse den bagvedliggende teori senere :o)

    Tak for rådet. Jeg skriver senere og fortæller, om det kan hjælpe mig.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej Vanddame

    Jeg lovede at skrive igen og fortælle, hvordan forsøget med at bruge vand som blodtryksnedsættende middel går.

    Jeg har været bortrejst nogle dage, hvor planen om at drikke mere vand var vanskelig at følge, og desuden er det sådan, at rejser altid stresser mig. Jeg har derfor besluttet mig for at vente med at måle blodtrykket regelmæssigt, til jeg kommer ind i en normal daglig rytme med et regelmæssigt forbrug af vand.

    Jeg forsøgt at sætte mig ind baggrunden for, at vand skulle kunne hjælpe på blodtrykket, via dine links. Men du har ret. Det tager lang tid - længere tid, end jeg var parat til at investere lige den dag.

    Jeg vil tro, at diagnosen ”essentiel hypertension”, som gives, når lægerne ikke kan finde nogen årsag, dækker over mange forskellige årsager, og at det altså er forskelligt fra person til person, hvad årsagen er. Jeg er overbevist om, at der i mit tilfælde er flere årsager, herunder stress – en årsag, som dog må være aftaget i betydning, eftersom jeg ikke længere er udsat for massivt pres og stress, sådan som jeg var tidligere.

    Jeg føler mig altid meget udtørret om natten og har altid et vandglas stående på natbordet, som jeg drikker af i løbet af natten. Men man skal jo helst ikke drikke for meget om natten, for så skal man jo bare op og på toilettet hele tiden. At drikke en halv liter vand om morgenen for at kompensere for væsketabet i løbet af natten, tror jeg er en meget god ide.

    Jeg har altid svedt meget ved fysisk anstrengelse. Ved hårdt havearbejde i 20 graders varme, løber sveden ned ad ansigtet hele tiden, og når jeg er på vandreture, bliver mit hår ofte helt vådt af sved. Jeg troede, at jeg kompenserede for dette væsketab, for jeg har altid sørget for at drikke meget væske. I hvert fald har jeg altid drukket mere vand end andre. Men det kan faktisk godt være, at jeg har behov for endnu mere. Tak fordi du henledte min opmærksomhed på det.

    Umiddelbart kan jeg dog - indtil videre - altså ikke melde om en forbedring af blodtrykket. Men der er sket andre ting;

    Det første, jeg lagde mærke til, er, at min afføring er blevet normal! Jeg har ellers det meste af mit voksenliv haft problemer med det. Der har ikke direkte været diarré, undtagen da jeg for nogle år siden havde jernmangel, men det har i årevis været lige lidt for tyndt eller løst. Ændringen kom med det samme og har været der lige siden, selv om jeg ikke har været lige stabil med vanddrikkeriet hver dag.

    Og det er jo egentlig et paradoks, at mere vand kan give en mere fast afføring! Under alle omstændigheder er det en virkning, jeg er glad for, og alene af den grund vil jeg fortsætte vandkuren.

    Du skriver også, at det at drikke mere vand skulle kunne give mere energi. Jeg har faktisk registreret noget i den retning. Jeg har i årevis døjet med træthed, selv efter at der var blevet kompenseret for min jernmangel. Da jeg sidste sommer fik overtalt min læge til at udskrive kaleorid-piller (kaliumtilskud) til mig, blev det bedre, og jeg troede, at mit energi-niveau nu var blevet så godt, som det kunne blive i min alder. Jeg er ingen årsunge!

    Men det ville da være dejligt, hvis vand kunne give mere energi. Endnu er virkningen for svag til, at jeg kan stole på, at det er vandet, der gør det.

    Jeg har endnu ikke tilsat salte til vandet. Jeg får jo i forvejen meget kalium som tilskud. Jeg skal have målt blodprøver igen om en måned, sådan som man jo får med regelmæssige mellemrum, når man er i blodtryksbehandling. Det vil fremgå, om der er problemer med natrium. Men du har ret: jeg skal nok også lige tænke på jod.

    Jeg skriver igen, hvis der viser sig en effekt på blodtrykket.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Det ville jo være herligt, hvis det var tilfældet med alle, men jeg tvivler. Jeg har nemlig altid drukket en hel del vand. Jeg tager også calsium og magnesium plus omnimin.
    Men min mave har jeg aldrig nogensinde haft vrøvl med. Om det skyldes vand, jeg ved det ikke, men det kan gerne være.
    Jeg drikker aldrig sodavand og den slags. Jeg fik til min fødselsdag, som barn, en rød sodavand, det var og er alt.
    Jeg har lagt mærke til, folk ikke drikker så meget vand, som før i tiden. De slukker tørsten på anden vis. Men vand smagte også bedre før.
    Jeg tror min blodtryksforhøjelse skyldes en slags stress plus arvelighed.
    Hele min familie lider og har lidt af det.

    ps. Jeg bruger også havsalt. Det drysser jeg på mad. Måske skulle jeg tage lidt mere af det. Det var da et forsøg værd.
  • Hej igen,
    Jeg er glad for at du har taget vandet til dig Kameliadame, men hvis du er oppe i nærheden af de 2 liter om dagen, vil jeg meget råde dig til at tilsætte salt, også selv om du får kaliumtilskud. Den mængde vand virker jo i sig selv vanddrivende - og sammen med vandet udskilles salte og mineraler, så for at holde balancen skulle 1/4 teske uraffineret salt pr liter opfylde behovet.
    Jeg har for øvrigt også prøvet at være i udtalt kaliumunderskud med svære symptomer til følge (føleforstyrrelser og kramper i fingrene og muskelsvaghed, så jeg til sidst næsten ikke kunne gå op ad en trappe) før en blodprøve afslørede problemet, der var udløst af vanddrivende medicin.
    Med hensyn til jod er jeg blevet opmærksom på, at de anbefalede 2 tabletter Omnimin daglig indeholder det nødvendige jod.
    Den gavnlige effekt på afføringen af mere vand er jo spændende. Måske regulerer det koncentrationen af stoffer, der kan trække vand ud i tarmen, men det er spekulation. Jeg er blevet meget opmærksom på at den rette mængde magnesium er vigtig for tarmfunktionen. 1 kapsel af Solaray’s cal-mag 3 gange dagligt holder balancen for mig - ekstra magnesium som jeg troede jeg havde behov for af hensyn til blodtryk og hjerterytme, optager jeg åbenbart ikke, så det i stedet trækker vand ud i tarmen.

    Og så lidt mere om vand og blodtryk: Min moster på 84, som i en sundhedsbus havde fået afsløret forhøjet blodtryk, blev hos lægen sat i behandling - først med kombinationen ACE-hæmmer + vanddrivende, uden overbevisende effekt, og dernæst med en calciumantagonist (samme gruppe som Amlodipin) som hun fik ubehagelige bivirkninger af, men blodtrykket flyttede sig ikke nævneværdigt. Efter bare 2-3 uger på vandkuren var hendes blodtryk normalt. Hun har foreløbig skrottet den sidst tilkomne tablet uden at blodtrykket steg igen - og har fået det meget bedre (og sprudler af energi).

    Mere om vand og salt og nogle af de mange gavnlige virkninger af at give kroppen hvad den har brug for (sammenfattet i bogen “Your body’s many cries for water”) – Vandkuren har gavnlig effekt på bl.a:
    · Overvægt. Man smider gradvist de overflødige kilo - ikke det hele på en måned, men lidt efter lidt. Hvad det skyldes har jeg ikke fået helt styr på, men dels noget om øget energiomsætning på celleniveau - men også at man ikke har trang til at overspise, når man fylder alt det vand på systemet. Måske også at den øgede energi man registrerer fører til ekstra fysisk aktivitet som så igen ...
    · Kolesterolbalancen
    · Led- og muskelsmerter
    · Astma og allergi
    · Halsbrand
    · Og så videre ...

    Angiveligt også på stress og depression. Mange symptomer opstår når udtørrede slimhinder glider mod hinanden, andre skyldes påvirkning af signalstoffer, der overfører nerveimpulser.

    Det er bare at gå i gang og se hvilke virkninger man selv registrerer – forudsat man ikke har en nyresygdom og at man tilsætter det nødvendige salt.
    I håb om flere tilbagemeldinger
    Vanddamen
  • Hej Vanddamen

    Jeg vil lige fortælle om mine erfaringer med at bruge vandkuren til blodtryksbehandling.

    Jeg løb ind i et problem med, at jeg skulle på toilettet alt for mange gange om natten, når jeg drak så meget vand. Det forstyrrede min nattesøvn for meget, og faktisk steg mit blodtryk lidt, efter at jeg var begyndt at drikke mere vand. Jeg vil tro, at stigningen skyldtes, at jeg sov for lidt og for dårligt.

    Det ser ud til, at de råd, jeg får, virker modsat på mig! Sådan var det jo også med rådet om at bruge D-vitamin som blodtryksbehandling, som jeg også fik her på Netdoktor. Men egentlig er det ofte sådan med mig, at jeg har såkaldt ”paradokse” reaktioner, altså at jeg reagerer modsat andre mennesker: Hvis jeg får beroligende medicin på sygehuset umiddelbart før en operation eller en undersøgelse, så bliver jeg opstemt og snakkesalig, i stedet for at falde i søvn!

    Jeg tror, at det er meget nødvendigt, at man tænker individuelt. Lægerne kalder denne form for forhøjet blodtryk for essentiel hypertension, en betegnelse, der bruges, når lægerne ikke kan finde en fysisk forklaring. Og når lægerne har givet diagnosen essentiel hypertension, gør de ikke mere for at finde årsagen og gøre noget ved den. Det må man selv gøre.

    Jeg forestiller mig, at essentiel hypertension dækker over et utal af forskellige årsager. Mest almindeligt er nok, at der er tale om stress, og det er formodentlig stadigvæk hovedårsagen i mit tilfælde, selv om mit liv er meget roligere nu, end det har været i mange år.

    Men der kan sagtens være flere årsager. Og jeg tror da helt sikkert, at det er rigtigt, at jeg mangler væske om morgenen. Derfor vil jeg fortsætte med at drikke en halv liter vand før morgenmaden og muligvis også før frokost. Men resten af dagen vil jeg kun drikke vand, når jeg er tørstig.

    I det hele taget har jeg i mange år forsøgt at blive bedre til at mærke kroppens behov. For jeg tror, at et problem som forhøjet blodtryk netop opstår, fordi man har været for dårlig til at mærke efter, hvad kroppen har brug for, i form af hvile, væske osv. Der var for mange pligter og for meget ansvar. Derfor kom kroppen i anden række, og det hævner sig.

    Så løsningen i forhold til vand, består for mit vedkommende i at blive bedre til at mærke min tørst. At drikke vand på bestemte tidspunkter efter et skema går faktisk stik imod mine bestræbelser, indser jeg nu.

    Lige præcis om morgenen kan jeg sagtens mærke, at jeg er udtørret og trænger til væske. Men jeg længes så forfærdelig efter dagens første kop kaffe, så derfor har det været kaffe, jeg drak. Det gør jeg stadigvæk, men jeg drikker lige en halv liter vand først.

    Jeg synes, at det er forfærdelig svært at forandre sig, og det går kun langsomt. Jeg har tidligere gået i psykoterapi, men har ikke lyst til at bruge penge på det mere. Jeg vil hellere bruge mine penge på rejser, mens der endnu er tid til det.

    Men nogle af de metoder, jeg lærte i psykoterapi, kan jeg bruge på egen hånd. Og en af metoderne er altså at øve mig i at mærke min krop og følge dens behov. Det må være løsningen for mig, sådan at jeg på lang sigt vil kunn undvære noget af min blodtryksmedicin.

    Nu vil jeg sætte mig ud i min udestue for åbne vinduer med et glas vand. Dermed får min krop dækket tre behov på én gang: Hvile, væske og D-vitamin fra solen ;o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej Kameliadame,

    Har læst mange indlæg fra dig her på siden og er blevet lidt nysgerrig. Håber du ikke har noget imod jeg spørger om din nuværende/tidligere profession og alder? Grunden til det er at du er meget velinformeret i mange sygdomme/tilfælde og ville gerne vide hvor du har lært det henne?
  • Hej Sherlock Holmes

    Tak for de pæne ord :o)

    Jeg er ikke uddannet inden for det sundhedsfaglige område. Jeg skriver især om de helbredsproblemer, som jeg selv har eller har haft, dvs. at jeg skriver på grundlag af mine egne erfaringer og desuden også ud fra, hvad jeg har læst om disse helbredsproblemer.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.