Hjem Muskler, led og knogler Diskusprolaps

operation i nakken og hvad så?

Redigeret 28 september, 2016, 18:04 i Diskusprolaps
Hej

Jeg er en mand på 27, som skriver fordi at jeg har fået konstateret en diskusprolaps i nakken C5 og C6 og en spinalstenose mellem C6 og C7. Jeg er efter en MR scanning i sidste uge blevet tilbudt en operation d. 25 nov, hvor man vil fjerne diskusprolapsen og skabe plads til stenosen samt stivgøre nakken. Jeg ser meget frem til, at der skal ske noget, da jeg igennem de sidste 15 uger intensivt har døjet med smerter ud i begge arme og fingrer. Mest i venstre side. Jeg er meget spændt på den forestående operation, men går også meget og tænker på hvordan tiden efter operation vil blive, smertemæssigt og i forhold til mobilitet osv. Er der nogen, der har erfaring med operationen og efterfølgende forløb. Grunden til at jeg har disse tanker og at de fylder en del, stammer fra at jeg tidligere har gennemgået 3 operationer i lænden pga. 2 diskusprolapser på L4, L5 niveau samt en spinal stenose på tilsvarende niveau. De tre operationer stod på i perioden 2003 til 2004. Forløbet var meget turbulent og det er først i det sidste års tid, at jeg har følt den fulde udbytte af den stivgørende operation jeg fik foretaget i slutningen af 2004. Et udbytte der har vist sig i form af mindre smerter og større mobilitet. Dog har jeg fået varige mén i form vandladningsbesvær, føleforstyrrelser og nervesmerter. Jeg ved godt at forestående operation er en nødvendighed, da jeg har alt for mange smerter. Så det handler altså ikke om, hvorvidt at jeg skal have operationen eller ej men om at få klarhed. Håber som sagt at nogen vil dele ud af deres erfaring med hensyn til nakkeoperationer og give mig et indblik i, hvad jeg kan forvente at kunne foretage mig i den efterfølgende tid.

På forhånd tak.
«1

Kommentarer

  • Hej

    Jeg er en kvinde på 38, der blev opereret for en diskusprolaps i C5/C6 i marts måned 2006. Jeg blev opereret på Hamlet og fik sat en titaniumplade ind i stedet for den ødelagte diskus. Jeg havde inden operationen haft smerter siden slutningen af november måned 2005 og havde smerter i form af smerter i ryggen, begge arme og begge ben fra knæet og nedefter. Det var både almindelige smerter i ryggen og så nervesmerter i form af brændende smerter. Jeg havde så mange smerter, at jeg ikke kunne sove mere end mellem 1 og 3 timer på stærk sovemedicin. 17 uger efter operationen var jeg smertefri (havde været på oxycontin i 5 uger efter operationen og jeg fik også Gabapentin mod nervesmerter i ca. 3 måneder efter operationen). Den dag i dag er jeg totalt smertefri og har ingen men efter operationen overhovedet. Jeg har heller ikke nedsat funktionalitet i nakken efter stivgørelsen- som en indsættelse af en titaniumplade jo må være.
    Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at stille dem, så skal jeg svare så godt jeg kan.

    Mvh Anja
  • Hej
    jeg har i mere end en mdr gået med en venstre arm som sov hele tiden og til tider var den helt følelsesløs.
    Gik til lægen som mente det ville være klogt at en neurolog kiggede på mig. Jeg fik en tid dagen efter og han mente jeg havde en diskusprolaps i C5 og C6 så jeg skulle have en Mr-scanning for at få det bekræftiget.
    Jeg blev lidt forskrækket over den udmelding da jeg som sådan ikke har nogen smerter bortset fra at min arm sover hele tiden.
    Er der andre af jer som har prøvet at have en diskusprolaps uden rigtige smerter.... eller sagt på en anden måde uden at være så dårlig så man skal have smertestillende medicin.
    Jeg bor i udlandet og vi har selvbetalt sygehus så alt går rigtig hurtigt med at få tider til det ene og det andet.
    Meo
  • Jeg er en lidt ædre mand, der for to uger siden har gennemgået en nakkestabiliserende operation, hvor der er indsat en såkaldt CAGE imellem led 5 og 6. Jeg fik inden operationen at vide, det var en operation, der ikke skulle give særlige gener. De første 3-4 dage gik uden de store gener, men så skal jeg da love for at tingene ændrede sig, det blev et sandt smertehelvede i nakke og i mit tilfælde venstre skulder og overarm. Jeg kontaktede selvfølgelig hospitalet og lægen, der havde opereret mig, der blev taget nogle røngten billeder, der viste at al alting var iorden, og lægen mente det kun var nogle infiltrationer i skulderen. Jeg har ikke kunnet ligge i min seng om natten, og har måttet sidde i en stol for at prøve på at få en smule søvn. Jeg har fra hospitalet fået udskrevet nogle muskelafspændend piller derudover har jeg taget dolol og panodril, men lindringen har været minimal.
    Jeg ville gerne høre fra andre der har gennemget samme operation, hvad jeres erfaringer er med hensyn til smerte- lindringen, og hvor lang tid der går inden, der vil være ændring til det bedre, for som det er nu er uudholdeligt.
  • Jeg er en mand på snart 50 og har næsten de samme symptomer + lidt mere. Jeg blev opereret på Hamlet den 2. maj 2011 mellem 5. og 6. prolabs i venstre side og har stadigvæk mange smerter. Jeg vil gerne høre om dine smerter forsvundet og i så fald hvor lang tid der gik efter operationen?
  • Hej Jeg er en ung kvinde først i 30 erne. Døjer med prolapser c4-5 og c5-c6 samt en degeration af diskospladen mellem c6-c7 Der er ingen operations muligheder. lider af samme syptomer som ovenstående men dem kan jeg leve med.

    jeg vil høre om der er nogen af jer der har eller døjer med kronisk hovedpine

    hvad i har forsøgt, hvad der har hjulpet osv

    Jeg er desperat.. nu konstant til knaldende hovedpine dagen lang. vågner op om natten med hovedpine. siden 2009 .. alt fra kraniekant i nakken til øjenhuler og tindinge..

    håber virkelig på respons.

    hilsen Mette
  • Hejsa.
    Jeg er igennem nøjagtig det samme du har/er igennem.... Og jeg har også stadig problemer med stemmen, vejrtrækningen..
    Blev opreret 3. jan 2012. Jeg skal nu til ultrascanning af halsen/skjoldburskirtlen.
    Men smerterne er de samme du skriver om. Fik også CAGE i. C6/C7
    Jeg har stadig en, C4/C5. Men den vil han ikke tag..håber ikke det er den der sidder og laver noget.
    Havde du problemer med din vejrtrækning?????????? og i hvor lang tid havde du forandringer i stemmen?????????
    Jeg skal hive efter vejret, når jeg taler..
    Håber du ser dette :)

    Lena
  • Hej. Ja det lyder spændende...men hvordan er du lige fundet frem til mig??? og hvorfor???
  • lol. ja det var osse en fejlplacerng jeg fik lavet. undskyld og good luck med ryggen (har selv haft store problemer med ryggen)

    knus Ninna
  • hej jeg er ny herinde 40 år og har fået af vide jeg har en discopolpas i nakken c5-c6 smerter i skuldre og højre arm har fået af vide i starten det var en frossen skuldre men det sage jeg ikke passet hvilket det heller ikke var jeg står i stort promblem jeg ved ikke hvad jeg skal gøre da der kun er en oprtions der kan hjælpe siger lægerne og er der nogel herinde der har været igemmen sådan en oprtion og hvis rigtigt gerne fortælle alt i ved jeg skal opressers på glostrup den 7-8-2012 og er syg meldt som smørrebrødsjomfru har været det i 6 mdr indtil vider jeg har 3 hjem boede børn og er enlige mor og jeg er mega bange håber der nogel der kan hjælp på forhånd tak p.s har mifræne anfald hverdag kan ikke gøre rent og højre kan næsten ikke bruges smerte i lænen og ben
  • HejsA alle
    Jeg har ligesom jer diskusprolaps mellem c5 og c6 :-(
    Har haft den i 3 mdr.. har mange smerter i nakken, konstant hovedpine (så ja til dig der spurgte om andre har hovedpine hver dag), træthed, svimmel (andre der er svimmel.?) Og nervesmerter som er tiltagende...
    Får 8 panodil plus morfin... er stoppet med morfin da jeg ikk kunne tåle det.
    Nu fortsat panodil og kodein.. men er på ingen måde smertedækket... har mange nervesmerter i begge arme- mest venstre men også ud i højre.
    Nervesmerter op i halsen og ned i venstre ben. Har mange bivirkninger af kodein- kvalme og ondt i maven- føler mig omtåget og påvirket.
    Nu i dag prøver sygehuset at give mig gabapentin.. kender nogen dette?
    De spurgte i dag hvad jeg siger til operation da mine smerter kun er blevet værrer de sidse 3 mdr.. gyser ved tanken om operation...
Log in eller Registrér for at kommentere.