Hjem Sind og psyke Angst

Tanke Felt Terapi - Hvad er jeres erfaring?

Redigeret 31 oktober, 2017, 04:06 i Angst
Hej alle sammen

Jeg er ung mand på 29 år som har en middel-svær depression og angst. Jeg har gået med dette i ca. 5 år, hvor jeg har været bevist omkring dette.

Jeg har været i behandling med kognitiv terapi og Antidepresiv medicin (Sertralin). Jeg synes, at jeg trods dette stadig får nogle tilbagefald og har derfor været ved, at undersøge noget omkring depression og behandlings metoder. Jeg har fundet noget der hedder Tanke Felt Terapi (TFT). Men jeg er noget skeptisk overfor dette da det lyder meget som en mirakel terapi form.

- Jeg vil høre hvad jeres erfaring er med dette?
- Kender i evt. nogle psykologer som praktisere TFT som i kan anbefale?

De bedste hilsner
H.C
«1

Kommentarer

  • Hej H.C.

    Jeg svarer dig alligevel, selvom jeg ikke personligt har erfaringer med TFT.
    Mit kendskab begrænser sig til én, der har prøvet det undervejs i sit (langvarige) terapiforløb - med god effekt. Men som sagt i kombination med almindelig samtaleterapi.

    Personligt siger mine erfaringer mig, at når noget lyder som om, at det er for godt til at være sandt, så er det nok også for godt til at være sandt. Jeg tror ikke på, at en lidelse, der sidder dybt i psyken og har været der i flere år 'bare lige' kan kureres vedvarende.

    Da du skriver, at du undersøger noget omkring forskellige behandlingsmetoder vil jeg så lige nævne, at jeg selv har haft stort udbytte af NLP- og hypnoterapi.


    Hilsen Helene
  • Hej Helene

    Tak for dit svar.

    Nu når du kommer med din erfaring omkring NLP/Hypno terapi, kan jeg ikke lade være med, at tænke på hvordan man finder ud af hvad der vil hjælpe mig i min situation. Har du nogle erfaringer du vil dele ud af?

    De bedste hilsner
    H.C
  • Hej H.C.

    Jeg mener, at det er klogt, at man først laver noget research omkring forskellige behandlingsformer - ganske som du er i gang med. Noget af det, man finder, vil sikkert lyde mere tiltalende end andet.

    Det er vigtigt, at terapeuten har en tilstrækkelig psykogisk eller terapeutisk uddannelse af en slags. Det er f.eks. ikke nok, at vedkommende kalder sig f.eks. hypnoterapeut eller tankefeltsterapeut. Mange af disse terapeutuddannelser kan være korte kurser. Derudover kan det være et godt tegn, hvis behandleren har flere års behandlingserfaring.

    Dernæst vil jeg tro, at hvis man er en person, der er meget i kontakt med sin krop og oplever verden meget fysisk, så kan det måske være en fordel at starte med en form for kropsterapi.
    Er man mere tænkende og analystisk, kan det være en fordel at starte med almindelig samtaleterapi.
    Men... det kan også være omvendt: Hvis man f.eks. er meget analytisk, så kan det være, at man er vant til at formulere sig og kan sidde og tale i årevis uden, at det rykker noget af betydning. Det handler altså også om, at følelerne må provokeres, så man kommer lidt ud over sine grænser - men ikke så meget, så man blokerer.
    Det er også vigtigt, at du prøver at gøre dig klart, hvordan du ønsker at arbejde med tingene. Er du indstillet på at søge årsager i fortiden, skal du næppe vælge en kognitiv terapeut. Omvendt kan det være, at du absolut ikke har lyst til at beskæftige dig med fortiden eller med årsager og så skal du selvfølgeligt ikke vælge en terapiform, der f.eks. arbejder med 'det indre barn'.

    Hypnosen var god for mig, fordi jeg dér kom i kontakt med min underbevidsthed og vi kunne arbejde med både krop og sind på én gang og også med både fortid, nutid og fremtid. NLP'en arbejder meget med såvel kropssprog som kommunikation og det hjalp mig rigtigt meget. Så jeg var heldig at finde den rigtige behandlingsform i første forsøg. Men jeg gik så også målrettet efter hypnose, fordi jeg havde mange fortrængninger, som jeg vidste, at der skulle hypnose til at trænge igennem. NLP'en kendte jeg ikke i forvejen, så den var så at sige en stor sidegevinst.

    Desuden kan du måske gøre dig nogle tanker om, hvorvidt det er vigtigt for dig, om det er en mandlig eller kvindelig behandler.

    Dernæst kommer så spørgsmålet om terapeuten. Det er så vigtigt, at det er en person, man umiddelbart føler, at man kan få tillid til. Det kan måske være en god idé at sende en mail rundt til nogen, der lyder gode, så du ud af deres svar kan få et indtryk af dem.
    Den første hypnoterapeut jeg var hos, var ikke den rigtige og jeg fik ikke noget ud af den ene session, jeg havde. Først langt senere forstod jeg, at det var fordi, jeg havde følt, at han ikke forstod mig og ikke tog udgangspunkt i mine følelser.
    Da jeg ½ år senere fik mulighed for et længerevarende terapiforløb søgte jeg på nettet under hypnose. Jeg udvalgte to hypnoterapeuter, som jeg skrev til. Dels spurgte jeg, om de brugte dyb trance og dels fortalte jeg kort om mine problemer og spurgte om de mente, at de kunne hjælpe. Den ene svarede slet ikke og den anden svarede samme aften. Desuden brugte han så præcist de metoder, jeg havde efterlyst og alt det han skrev, lød rigtigt godt. Ham gik jeg så hos i hele mit terapiforløb.

    Det var vist det, jeg lige kunne komme på.

    Mange hilsner Helene
  • Hej Hc.
    Jeg kan på det kraftigste anbefale TFT!!!!!
    Fik selv brug for det for 7 år siden da jeg pludselig blev ramt af Panikangst,og da det var ved at overtage mit liv,læste mine forældre om en Elisabeth aarup fra Sjælland.
    Jeg kontaktede hende og fik 5 behandlinger hvorefter jeg kunne få et godt liv igen,hverdagen fungerede og vendte også tilbage til mit daglige arbejde.
    Hun behandler i Mørkov mener jeg det hedder og i Århus,hun er SUPER dygtig og du behøver IKKE at tro på at TFT virker,det kommer helt af sig selv.
    Efter 1 behandling følte jeg at det var noget "fup" men jeg havede intet at tabe,da jeg så var igang med anden behandling skal jeg sq love for at der skete ting og sager.
    Pludselig fik jeg hvad jeg bedst kan beskrive som, gåsehud i hjernen,det siger jeg så til Elisabeth og hun svare bare,det er godt,bare bliv ved med at føle ubehaget.
    Da behandlingen var ovre følte jeg stærk som en BJØRN.
    Dette var torsdag og fredag,lørdag,søndag kørte jeg bil uden problemer.
    Skal lige huske at sige at oveni Panikangsten fik jeg en enorm Klaustrofobi for at køre bil,både som pasager og føre,da de angst anfald jeg havede fået alle var sket i bil.
    HC. Du er yderst velkommen til at ringe så jeg måske bedre kan fortælle dig hvad det går ud på, 24606118/86-408246
    Du kunne jo også ringe direkte til Elisabeth og tale med hende,hun er SUPER rar og utrolig dygtig. Tlf:40368782
    Jeg må lige sige at der er stor forskeld på TFT behandler,det er ikke alle der er lige dygtige!!!!!.
    Det fantastiske ved TFT er at man efterfølgende kan behandle sig selv,så skulle man føle ubehag så er det bare med at banke, og det VIRKER!!!!!
    Så HC og andre,kom op af sofaen og få den TFT behandling,det kan ændre jeres liv!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Jeg ønsker dig alt godt fremover
    Mange Hilsner Rene Fjeldstad/renepip
  • Grundet egne erfaringer tror jeg absolut mest på en terapiform, der søger årsagerne, når det handler om angst (incl. panikangst).
    Jeg kender et par stykker, der så har fået TFT i forbindelse med den egentlige samtaleterapi og i forhold til bearbejdelse af problemerne og de har haft gode erfaringer med det.

    Men jeg tror, du har ret. Det kan ikke stå alene og der findes ingen lette løsninger.

    Hilsen Helene
  • Jeg vil absolut IKKE anbefale denne behandling til nogen- Det er spild af din tid, og penge.

    Jeg vil i stedet anbefale angstklinikken på hospitalet, få en henvisning af din læge og kom i terapi forløb der i stedet.
  • Jeg kan meget varmt anbefale Elisabeth Årup og TFT.
    Jeg har fået behandling imod angst og lavt selvværd. Ved første møde hos Elisabeth, følte jeg en ro og tryghed i hendes nærhed. Allerede efter første behandlingstime, havde jeg en følelse af, at jeg kunne vælte hele verden. De faresignaler jeg normalt oplevede, når jeg gik udenfor en dør, var forsvundet som dug fra solen. Min kæreste som sad på en cafe ved siden af klinikken og ventede på mig, studerede mig undrende og observerende, da jeg kom gående, fordi han kunne se, at min kropsholdning havde ændret sig fra at være undskyldende til her kommer jeg.
    Ikke kun min kæreste mærkede den ændring, men også min nærmeste omkreds og familie, men ikke mindst mig selv. Efter jeg har været i behandling hos Elisabeth, har jeg fået et liv, hvor jeg tør møde det der før holdt mig indendørs. Og i denne skrivende stund, har dette ikke ændret sig.Efter mange års forsøg på at komme ud i livet med hjælp fra psykologer og psykiatere, gjorde Elisabeth det for mig, som alle de andre ikke kunne.

    Vh Bente
  • Jeg har ikke prøvet tanke felt terapi, men jeg har undret mig over det.

    Da mine muskler spænder og gør ondt er det rart med massage en gang imellem. Den mand, jeg fik massage hos, en gang, beskæftigede sig også med tanke felt terapi. Så jeg troede det var en venlig mand, der skabte en god stemning.
    Jeg kan forstå det drejer sig om at hjælpe f.eks. mod angst o.s.v.

    Og så er det jeg undrer mig. Ingen dæmpet musik, hvilket er rart, når man får massage. Der var en sur, vred stemming og da jeg kom til at sige ham lidt imod med hans politiske holdning, som han luftede, blev han rigtig sur og det kunne mærkes.
    Mine muskler stivnede og jeg fik intet ud af massagen. Jeg hørte fra anden side om hans surhed, så det var ikke alene mig.

    Hvordan kan sådan et menneske give andre ro. Jeg tror man skal passe gevaldig på, hvem man eventuelt kommer hos, hvis ikke pengene skal "smides ud".
    Og det tror jeg desværre man meget nemt kan gøre.


    Men det lader jo til at virke for nogen.

    http://www.youtube.com/watch?v=CJRX1EWgjAA
  • Hej

    Jeg har fået hjælp hos Lise Lund og Ivan Jensen som driver 'Skolen til selvhelbredelse'. De hjælper en med at få gjort noget ved de følelsesmønstre der ligger bag ved en problemstilling. Jeg har tidligere været deprimeret i en årlang periode og fik hjælp hos dem. Det tog mig omtrent et år før jeg var helt ude af depressionen og jeg har ikke efterfølgend været deprimeret og det er nu 10 år siden.

    Du kan ringe til dem på 76900415 og høre om behandlingen kan være noget for dig.

    God fornøjelse
  • Hej H C

    valgte du TFT eller hvad har du fået af behandling?

    Anette
Log in eller Registrér for at kommentere.