Hjem Sex & samliv Prævention

P-piller mangler hurtigt svar!

Redigeret 11 januar, 2017, 07:45 i Prævention
Jeg har lige købt min første pakke p-piller.
Og da min menstruation ikke er regelmæssig og jeg har planer om at gå i seng med min kæreste for første gang lørdag den 21. valgte jeg at tage den første pille i dag, selvom min menstruation ikke er startet endnu for at kunne være beskyttet.
I brugsanvisningen står der at hvis man tager den første pille på 2-5 menstruationsdag skal man bruge en anden form for beskyttelse de næste 7 dage. Er det de samme regler der gælder når jeg har taget den før min periode er begyndt?
Eller kan jeg lade være med at tage flere, og så håbe på at min menstruation kommer om et par dage og så tage de sidste 20 piller der?

Håber at der er nogen der har bedre styr på det end mig og vil hjælpe.
«1

Kommentarer

  • Når du begynder på p-piller på andre tidspunkter end 1. menstruationsdag, så går der 14 dage før du er beskyttet.
    Det vil sige, at du nu skal fortsætte med en p-pille hver dag samtidig med at du bruger kondom de næste to uger. Der er ikke andet at gøre.
    Man kan ikke tage nogle af pillerne og så bare stoppe og så tage resten af pakken.

    Hvis en af jer har haft sex med nogen før så skal vedkommende blive testet for kønssygdomme inden i har sex uden kondom.
  • Så selvom der står på pakken at det kun er syv dage man ikke er beskyttet, hvis man tager den første på 2-5 menstruationsdag, så er det 14 dage jeg ikke er beskyttet?
  • De syv dage er hvis du tager den første under menstruationen, men ikke på 1. dag.
    Hvis du starter på et andet tidspunkt, altså uden for menstruationsperioden er det 14 dage du ikke er beskyttet.

    Hvis man i løbet af perioden glemmer en p-pille, så er der også forskel på hvor længe man skal bruge kondom sammen med p-pillerne alt efter om det er i 1., 2. eller 3. uge man glemmer den... Det står også i indlægssedlen.

    Det hele hænger sammen med hormoner, udskillelse af livmoderslimhinden (blødning), forhindring af modningen af æg og ægløsning, og derfor er det nødvendigt med den timing som er beskrevet i indlægssedlen.

    Hvis du får svært ved at administrere p-piller kan du eventuelt få en p-stav indlagt i armen som automatisk afgiver hormon.

    P.S. Til en anden gang: Læs altid indlægssedlen INDEN du tager nogen som helst form for medicin.
  • Okay, mange tak for hjælpen.
    Og jeg læste også indlægssedlen men tænkte at det ikke gjorde noget.
  • Redigeret 2 oktober, 2010, 17:50
    Hej (:
    ville være rigtig glad for et hurtigt svar !!?
    - Jeg startede på p-piller mandag d. 20 september 2010
    men er ikke sikker på at jeg startede på min første menstruationsdag, da der søndag aften kom en LILLE smule blod, men så ikke mere. Og mandag morgen var der meget LIDT blod i mine trusser, så troede derfor min menstruation ville til at begynde (tidspunktet passedesådan nogenlunde. Det kan indimellem godt varriere med en uges tid) så derfor tog jeg min allerførste p-pille !
    Men der er aldrig kommet mere blod end det, og er derfor usikker på om det VAR min menstruation?
    her til aften har jeg så haft ubeskyttet sex, hvor min kæreste kom oppe i mig, og er meget usikker på, om mine p-piller beskytter mig, eller om jeg gør klogest i at tage en fortrydelses-pille jeg har liggende.? (tog min 13. p-pille i morges)

    Svar hurtigt !
    Hilsen en 16-årig, meget nervøs pige !
  • Man kan godt få blødningsforstyrrelser når man lige begynder på p-piller, og det kan godt være derfor, at din blødning ikke rigtig kom igang.
    Hvis din menstruation er regelmæssig, så du ved at den skulle komme ca. d. 20. sep., så har du gjort det rigtigt nok.

    MEN - hvis I har haft sex uden kondom FØR du tog den første p-pille, så er der jo en vis risiko for, at blødningen ikke kom ordentligt igang fordi du er gravid...

    Det hedder sig, at hvis man starter med p-pillerne på andre tidspunkter end 1. menstruationsdag, så er man først beskyttet efter 14 dage.

    Jeg er lidt i tvivl...
    Jeg tror, at du er startet som du skulle, og i så fald er der ingen grund til bekymring, men eftersom du ikke blødte mere end den lillebitte smule syntes jeg du skal spørge en læge hvad du skal gøre. Det er nemlig virkelig noget rod at tage en fortrydelsespille når du tager p-piller, og i det hele taget ikke godt at tage fortrydelsespille unødigt, så ring til vagtlægen og hør hvad de siger i stedet for bare at selv at tage beslutningen.

    Du kan finde nummeret her på netdoktor ovre til venstre.
  • MANGE TAK skal du ha! du er virkelig min redning ! (:
    - Var nemlig også bange for at det kunne være blødningsforstyrrelser pga graviditet, så tog en test og den var negativ, så spørgsmålet er om det sex jeg havde her til aften kan gøre mig gravid :(
  • hvordan kan det være man først er beskyttet efter 14 dage?
  • Hej jeg har for snart 2 måneder siden stoppet med mine p-piller, men vil gerne starte igen, da jeg har fået en kæreste. Problemet er så at jeg stadig ike har fået min menstruation.. kan jeg så stadig godt begynde med en ny pakke p-piller?
  • Er næsten sikker på du skal starte med dine P-piller på din første blødningsdag efter du har holdt pause i en længere periode. Så nej det vil jeg sige du ikke kan :) brug kondom og glidecreme indtil du får din menstruation igen, så der ikke sker nogen "uheld" :)
Log in eller Registrér for at kommentere.