Hjem Kræft Kræft i underlivet

Testikelkræft?

Redigeret 26 juli, 2010, 03:00 i Kræft i underlivet
Hej netdoktor, jeg har et problem med min testikel.
Sidste maj 2009 fandte jeg en knude i min højre testikel, jeg ved ikke om det er kræft, eller en anden form for infektion. Jeg kan sige at den sidder op over højre testikel (knuden) og at den er hård. Jeg kan også huske at min læge engang sagde, at da jeg skulle have min vaccination mod fåresyge, kunne jeg ikke tåle den, så jeg fik den først da jeg var 12. Jeg tror ikke helt på at det er kræft, da jeg virker meget rask, glad, jeg kan spise, drikke, og endda stadig dyrke motion :)
Så derfor spørger jeg her, om der er nogen som kan hjælpe mig, om hvad jeg kan/skal gøre, jeg har en meget stor fornemmelse af i henviser mig til lægen, da jeg kun er 15, har jeg ikke helt turde fortælle det til nogle endnu. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Jeg vil helst være anonym.
«1

Kommentarer

  • Kæreste ven,

    Det er helt forfærdeligt, at du går med sådan noget helt alene. Hvis det er noget, du har mærket helt tilbage fra maj måned, og der i øvrigt ikke er sket ændringer, så kan jeg dog berolige dig, at det med stor sandsynlighed ikke handler om kræft, men naturligvis skal du have dette undersøgt, så du kan få at vide, hvad det handler om.

    At gå med sådanne tanker alene, kan udvikle alvorlige psykiske problemer, så bare det er en absolut grund til, at du skal søge hjælp - og at du skal gøre det nu.

    Kan du i første omgang ikke tale med din mor, far eller en anden voksen, du har tillid til om denne alvorlige bekymring, du har?

    Men jo - gå til læge og start med at fortælle, at du er forfærdeligt genert over det her og ikke helt ved, hvordan du skal formulere dig, så er jeg helt sikker på, du vil få en god hjælp.

    Og husk nu, at fordi der sidder noget der, så er det altså ikke spor anderledes, end hvis du havde haft noget i halsen, og hvis det var, så havde du vel ikke gået så længe, vel??

    Det er helt forfærdeligt, at der her i samfundet er en tendens til, at fordi man har nogle gener i sine kønsdele, så skal det være mere "pinligt" end hvis det var et andet sted på kroppen.

    Hele vores krop hænger sammen, og der er ikke noget, der er mere pinligt end andet.

    Bedste tanker,
  • Tak skal du have. Men det med at sige til mine forældre, synes jeg er virkeligt pinligt, og jeg kommer også til at tænke på hvad de vil sige til det, og hvad deres reaktion kommer til at blive, og hvad der kommer til at ske efter, panik? sorg? bekymring? og ikke mindst, at de ringer rundt til andre i familien og fortæller det..
  • Jeg kender naturligvis ikke til din familiesituation, jeg mente bare, det ville være godt for dig at have en person, du har tillid til, til at støtte dig. Og dog - er du nu helt sikker på, at dine forældre ville starte med at ringe rundt og udstille dig for hele familien??

    Bekymring? Ja, men de har bestemt også ret til at bekymre sig om dig - og det kunne være, du havde brug for det.

    Men - ligegyldigt hvad, så tag den dybe indånding, det kræver og gå til læge. Der har man i hvert fald 100% tavshedspligt.

    Når du så har fået en klar besked, så kan du finde ud af, om du alligevel skal tale med dine forældre om det, og det skal du da under alle omstændigheder, hvis du nu fejler noget, der måske kræver en særlig behandling eller måske et indgreb.
  • Kan man godt gå til læge selvom man er under 18 år?
  • Ja, naturligvis kan du det. Og du kan også bede om, at tavshedspligten bliver overholdt.

    Du har et sygesikringskort og der står hvilken læge, du har og telefonnummeret dertil.

    I øvrigt har jeg lige bemærket, at du starter med at skrive "Hej Netdoktor".

    Jeg vil lige fortælle dig, at du er inde på et debatforum, og hverken jeg eller andre her er læger. Vi er helt almindelige mennesker, der debatterer de emner, der nu kommer op; har måske råd, erfaringer at dele, men der gives altså ikke diagnoser og den slags her.
  • Ahh, undskyld, jeg er helt ny her. Men jeg kan da se du er en smule erfaren på det her område?
  • Nej, jeg har ikke erfaring på, hvad du eventuelt fejler, for det kan kun en læge finde ud af.

    Men, jeg har en del erfaring på den bekymring som du helt unødvendigt går med, og der er kun en løsning på den slags: Få det undersøgt.

    Og jeg har også erfaring med, at det af en eller anden grund skal opfattes som "pinligt", hvis man har problemer især med noget omkring kønsorganer.

    Og - kære ven, det er da noget forfærdeligt vrøvl. Hvis du havde opdaget en bule i din hals, så havde du da straks nævnt det for f.eks. dine forældre, og det var helt naturligt, at der for længst havde været en læge ind over.

    Men nu sidder der noget i din testikel, og det er da helt hen i vejret, at du så skal gå det meste af et år og være bange, bekymret og frygte alt muligt - og at det er helt utænkeligt for dig at få talt med nogen om det, ikke?

    Alle dele af din krop er en helt naturlig del af dig - og der er ikke noget, der er mere pinligt end andet, og jo før du indser dette, jo nemmere vil du generelt have det i dit liv.

    I øvrigt - hvis du skulle fejle noget alvorligt, hvad jeg i øvrigt ikke tror, men det ved jeg ikke, så gælder det altså om, at få noget sådant behandlet hurtigst muligt - og ikke gå i mange måneder.
  • Hej
    Sidder knuden fast på selve testiklen?

    Jeg fandt for et par år siden selv en knude over den venstre. Knuden hænger løst, nærmest som en ekstra "lille" testikel.
    Da jeg fik den undersøgt viste det sig at være en cyste. Den er imidlertid ikke farlig på nogen måde, og da den ikke giver nogle gener har jeg valgt at beholde den.
  • Jeg synes du burde henvende dig til både din læge og dine forældre, for det er skidt ting at opdage når det er forsendt.
    HENVED dig ISÆR til lægen. For de andre symptomer kan komme hen ad vejen.
  • Nej, den sidder ikke på selve testiklen, den hænger op over, ligesom du forklarer det. Er det et godt tegn?

    Og du siger den ikke er Imidlertidig farlig?
Log in eller Registrér for at kommentere.