Hjem Kvinder Overgangsalder

Overgangsalder og ledsmerter

24

Kommentarer

  • Hej med jer.
    Jeg er 43 år og mener ikke jeg er kommet i overgangsalderen.
    Men jeg har led smerter i mine finger på venstre hånd, samt begge håndlede.
    Det startede først på året med min tommelfingers øverste led blev kold og hvis jeg ramte fingere lige under ledet, gøre det meget ondt. Selv tommelfinger er røngten fotograferet. Normalt.
    Siden er mine led på knoerne blev ømme, de er dog kun ømme, det er ikke sådan jeg skal tage smertestillende pga det. Venter på ny røngten. Har ikke fået taget nogle blodprøver. Jeg bruger meget mine hænder på arbejde og vil derfor gerne finde årsagen og om jeg skal til at tage hensyn til det.
    Når jeg læser jeres indlæg, kan jeg se overgangsalderen kan have indflydelse.
    Jeg har lige et par spørglsmål til det:
    Kan man ikke finde oversagen til disse ledsmertet,, enten på røngten eller blodprøver?
    Forsvinder led smerterne, når overgangsalderen er over?
    Hvis man har fået konstateret en form for gigt, bliver den så værre når man kommer i overgangsaldren?
    Hilsen Lene
  • Hej Lenem

    Jeg kan besvare nogle af dine spørgsmål ud fra mine egne erfaringer.

    Jeg var også i 40’erne og langtfra gået i overgangsalder, da jeg fik lignende problemer. Også jeg havde et arbejde, der belastede hænderne.

    Jeg havde ondt i fingrene, og flere af fingerleddene var hævede, især tommelfingerleddene. Den ene tommelfinger var skæv og deformeret. Det gjorde desuden ondt i højre håndled, et problem der gradvist forværredes. Smerterne i håndleddet var værst om natten, og det forstyrrede min nattesøvn på grund af krampelignende smerter. Det snurrede i nogle af fingrene.

    Min læge blev egentlig ret alarmeret, da han hørte om mine symptomer. Han sendte mig straks til røntgen, og han tog desuden en række blodprøver og skrev en haste-henvisning til en reumatolog.

    Allerede inden jeg kom til reumatolog, fik jeg at vide, at blodprøverne viste, at der ikke var tale om leddegigt, sådan som min læge frygtede.

    Her er så svar på et af dine spørgsmål: En blodprøve ville nok være en god ide. Den kan påvise, om der er tale om leddegigt.

    Røntgenbillederne viste, at flere fingerled, især tommelfingrene, var deformerede på grund af slidgigt. Så var der håndleddet tilbage. Hvad der var galt her, fik jeg også at vide, inden jeg nåede at komme til reumatolog, for min søster havde en nabo med samme sygdom: karpaltunnelsyndrom. Den sygdom kendte min læge åbenbart ikke. Men reumatologen kendte den og bekræftede senere, at jeg havde både karpaltunnelsyndrom og slidgigt.

    Nu er det jo ikke sikkert, at dine håndledssmerter skyldes karpaltunnelsyndrom. Det kan jo være noget andet. Men du kan læse om karpaltunnelsyndrom her:

    http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/ ... og-aarsag/

    Jeg kurerede mig selv for alle smerter ved aflastning og ved at lægge min kost om, sådan at jeg fik flere grønsager og desuden masser af sundt fedt (den, der smører godt, kører godt. Led har behov for sundt fedt). Jeg brugte en bog af Ellen Møller, der hedder ”Spis dig fra ledsmerter, gigt og…”

    Jeg blev sygemeldt og sagde derefter mit job op. Jeg ville ikke have et arbejde, der gjorde mig syg. Jeg er dog ikke klar over, hvor meget af helbredelsen, der skyldes aflastning, og hvor meget, der skyldes min ændrede kost.

    Mine fingerled er efterhånden blevet normale at se på igen. Selv skævheden i tommelfingeren er forsvundet.

    Jeg mener, at årsagen til smerterne blev fundet ved undersøgelserne, altså både blodprøve og røntgen, samt min søsters viden om karpaltunnelsyndrom.

    Jeg har ikke mærket noget til overgangsalderen, som nu formodentlig er overstået. Smerterne fra slidgigt og karpaltunnelsyndrom varede cirka et halvt år. De aftog gradvist, og jeg mærker ikke noget til nogen form for smerter mere.

    Senere fik min søster selv karpaltunnelsyndrom. Hun blev opereret for det ved to ukomplicerede operationer. Det var hun nødt til, for hun havde ikke mulighed for at skifte til noget mindre belastende arbejde. Men hun har ikke haft problemer med håndleddene siden.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hejsa. Jeg er 52 år og har de nøjagtig de samme smerter som dig delsuur60. Har fået taget en masse blodprøver som er normale. På Reumatologisk afd. kan de ikke finde årsagen. Men de ved, at nogle kvinder får disse symptomer i overgangsalderen. og mener jeg er en af dem. Hvordan er det gået dig ?
  • jeg er ved at blive sindsyg af smerter i skulder og arme og også været til div.undersøgelser for gigt og ultra scaning af skulder men det er fin det hele så jeg tager smerte stillende bare for at få tøj på og klare dagen nogenlunde så er lige begyndt at tage homon piller divina for at se om det kan hjælpe er der nogle som har prøvet det eller kan hjælpe med forslag ? og kan det virkelig passe jeg skal have så ondt og i hvor længe ? mvh sanne 49 år
  • Akupunktur har hjulpet mig af med rigtigt mange smerter, så det kan jeg bestemt anbefale.
  • Hej - jeg har ikke været på Netdoktors side længe! Jeg kan se, at jeg langtfra er den eneste, der lider af ledsmerter i forbindelse med overgangsalderen! Forhåbentlig vil de danske læger efterhånden anerkende, at disse smerter for mange kvinder er en del af overgangsalderen!! Min daværende læge mente ikke at ledsmerter kunne være forårsaget af overgangsalder og ville ikke give mig hormonpiller. Jeg betalte for at komme til en privatklinik, hvor jeg fik recept på hormonpiller. Jeg begyndte på hormonpillerne for små 3 år siden og bruger dem stadig. De hjalp allerede efter en måned, hvor jeg var næsten smertefri, betydeligt mere mobil, bedre søvn, ingen svedeture etc. Jeg er som sagt ikke glad for at skulle tage hormonpiller, men hellere det end smertehelvede og en meget forringet livskvalitet. Jeg ryger - holdt op, men er begyndt igen :-((( (selvom cigaretter er syredannede og dermed rigtig dårligt for ledene, oplevede jeg ingen bedring i de 2 år jeg ikke røg). Jeg har læst, at man som ryger bør tage hormonplaster fremfor hormonpiller. Vil tale med min nye læge om dette - forhåbentlig er hun ikke så negativ overfor hormoner som min daværende læge. Derudover tager jeg om vinteren D-vitamin - og calcium + magnesium. Jeg er netop begyndt at tage hørfrøolie, omega-3 og glucosamin. Forsøger at få så meget ingefær med i daglig kost som muligt.
  • Dette er et svar til Delsuur

    Jeg har ikke læst hele tråden, men så at du Delsur får homonbehandling. Jeg er ikke i tvivl om at det hjælper dig godt, men vil lige komme med en advarsel, især fordi du også er ryger:

    8 ud af 10 brystkræft-tilfælde hos kvinder i eller lige efter overgangsalderen har modtaget hormonbehandling! Det er faktisk ret skræmmende.

    Der er andre og ikke så farlige måder at lindre ledsmerterne på. Men det er naturligvis op til dig og din nye læge. Jeg er bare enig med din gamle læge, det er for farligt, desværre.
  • Hej - det var en skræmmende statistik, jeg ikke kendte. Hvilke mindre farlige midler tænker du på, der lindrer ledsmerter? Jeg vil hellere end gerne droppe hormonerne, og prøvede bl.a. diverse naturmidler uden virkning, inden jeg begyndte på hormonpiller.
  • Mine ledsmerter er aftaget meget efter jeg er begyndt at spise ingefærpiller. 300 mg X 4 om morgenen. Efter ca. 1 mdr. kunne jeg mærke en mærkbar forskel. Skuldersmerterne er helt væk og albuerne gør kun ondt hvis de bliver overbelastet for meget :-)
  • Hej Delsuur

    Nu fik jeg læst tråden igennem. Jeg vil lige komme med en lille rettelse til et af Kameliadamens indlæg i 2010, hvor hun skriver at vit. D regulerer mængden af calcium (kalk) i blodet. Vit. D er nødvendig for af vi kan optage calcium fra tarmen, derfor bør calcium-tilskud også indeholde vit. D. Vit. D er et fedtopløseligt vitamin, dvs. det skal spises i forbindelse med et måltid hvor der indgår fedt af en eller anden art. Vit. D er også uhyre vigtig for en masse cellefunktioner (virker derfor også kræfthæmmende) og har en regulerende effekt på immunsystemet og dermed også for regulering af inflammation, som er det der giver dine ledsmerter. Man kan få ondt i musklerne af vit. D-mangel som Kameliadamen siger, pga. manglende optag af calcium fra maden, dermed falder niveauet af frit calcium i kroppen. Det vigtigste hormon der regulerer calcium i blodet er parathyroidea-hormon = PTH. PTH "samarbejder" med vit. D. med at opretholde calciumniveauet i blodet, så på den måde kan man sige at Kameliadamen har ret, selv om D-vit. gør det mere inddirekte. Det er bare for at lægen ikke skal se alt for mærkelig ud i hovedet hvis I nævner det.

    Mht. ander smertestillende muligheder, så har Kameliadamen været inde på en del, og jeg må sige at jeg er helt enig, også selv om ikke alt er bevist af videnskaben endnu, det er jo ikke det samme som at der ikke er noget om snakken:

    Som Kameliadamen skriver, så smid magarine og forarbejdede olier ud, det skal være jomfru-presningen, altså den første presning af olierne hvor det ikke er nødvendigt med al mulig kemisk skidt for at trække det sidste ud. Du vil slet ikke vide hvordan magarine bliver lavet! Dvs.

    Olivenolie, rapsolie, osv.

    Kosttilskud:

    Fiskeolie og hørfrøolie er fyldt med omega-3, det er godt for både hjernen og "smører" leddene (ved at hæmme inflammationen), desuden fortynder det blodet, hvilket er godt når man er i eller efter overgangsalder, da man så ikke mere har østrogens beskyttende effekt mod åreforkalkning og blodpropper.

    Kameliadamen nævner kæmpenatlysolie, som skulle indeholde gamma-linolensyre. Der er ingen studier der tyder på at det har nogen som helst effekt mht. ledsmerter, MEN det har vist at nedsætte risikoen for blodprop i hjertet hos kvinder efter overgangsalderen -vigtigt for dig især fordi du ryger! OG der er en del der tyder på at det har en anti-aldrende effekt på celler, samt kan hæmme afkalkningen af knogler, også vigtigt for dig som nu er i overgangsalderen og ryger. Disse sidste to ting er dog indtil videre vist på dyrestudier.

    Ingefær og hvidløg er også 2 gode inflammationshæmmende grøntsager.

    Mange kvinder har haft stor gavn af pycnogenol, der er et udtræk fra et fyrretræ fra Middelhavsområdet. Det gælder både ledsmerter og de andre gener. Det er desværre lidt dyrt, og det er vigtigt at få et produkt i god kvalitet. Pycnogenol er vist at hæmme prostaglandin-syntesen. Prostaglandiner er en vigtig komponent i vedligeholdelse af inflammation, og dermed ledsmerter.

    Hvis vi lige bliver i den alternative del, som altså ikke er helt videnskabeligt bevist, men som jeg på egen krop kan mærke gavner, selv om jeg ikke er i nærheden af menopause:

    B-vitaminer, her er det vigtigt at få dem alle sammen, da de virker sammen
    Magnesium -virker muskelafslappende, nyrebeskyttende og er gavnligt for hjertet (disse ting er der videnskabeligt belæg for)
    C-vitamin -godt for huden, rygning "æder" kroppens C-vit. beholdning
    Zink -rigtig mange har let zink-mangel, kan ses som hvide pletter på neglene som man selv er sikker på ikke har klemt eller hamret på -det giver nemlig også hvide pletter. Zink er også vist at kunne hæmme forhøjede mængder sukker i blodet, som det ses ved begyndende type-2 sukkersyge.

    Og det er altså ikke nok med en almindelig supermarkeds-vitaminpille.

    I den officielle boldgade:

    D-vit. rigtig mange danskere mangler D-vit., da vi ikke kan danne det via solen fra oktober til marts. Desuden nedsættes hud-dannelsen af vit. D med alderen.

    Smertestillende:

    paracetamol, altså pamol, panodil mm. Hvis du har meget ondt, så få din læge til at udskrive Panodil 665 mg med modificeret virkning, de giver en langt bedre smertedækning.

    Hvis du er MEGET plaget og ovenstående ikke er nok, så kan du og din læge overveje antiepileptisk eller de gamle antidepressive midler af typen tricykliske antidepressiva, i meget lav dosis virker de også smertestillende men UDEN at påvirke dit humør i denne lave dosis.

    Din læge vil måske -hvis hans viden ikke er opdateret -foreslå dig NSAID (non-steroid anti-inflammatoriske midler (drugs)) som ibuprofen eller ibumetin. TAG DEM IKKE! De er FREMRAGENDE til den lejlighedsvise spændingshovedpine, de sjældne muskelsmerter og menstruationssmerter. Men tager man dem dagligt i længere tid, skades muskler, sener, nyrer, blodkar, mave-tarm og hjertet. Personer i 30'erne har fx fået blodprop i hjertet!

    Håber dette kunne besvare dine spørgsmål :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.