Hjem Lunger Lungeproblemer

Vejrtræknings problemer..

o86o86
Redigeret 11 januar, 2017, 18:43 i Lungeproblemer
Hej derude.
Jeg er en ung fyr på 23 år.. Jeg har de sidset 5-8 år haft problemer med min vejrtrækning (dog kun i perioder??)

Problemet er, da jeg nogen gange føler jeg ikke kan trække vejret "rigtigt". Jeg føler at jeg ikke får nok luft i lungerne, og bliver faktisk en anelse svimmel når dette sker. Hvis jeg ligger ned, er jeg nødt til at rejse mig op, og af og til gå en lille tur rundt i lejligheden, før jeg igen kan få en ordentlig dyb indånding, og føle mig tilpas igen (indtil det hele starter forfra efter ca 1-2min..) Jeg har fundet ud af at det hjælper hvis jeg er i stand til at gabe.. Det er dog ikke altid jeg er det (??), og så går jeg faktisk i en form for panik.

Det er (til tider) et rigtigt stort problem for mig, da jeg har svært ved sport og fysisk aktivitet, fordi jeg bliver svimmel og stresset over ikke at kunne trælle vejret ordentligt.

Det er som sagt kun noget som kommer i perioder. Der kan sagtens gå en måned imellem jeg har det, men når det så kommer, så har jeg det fra 1-5 dage, nogen gange længere tid.. Jeg kan vågne om natten og være nødsaget til at rejse mig fra sengen, eller sætte mig på sengekanten, for at kunne trække vejret ordentligt, hvorefter jeg så kan sove videre.. - For det meste ikke ret længe, før jeg skal sætte mig op igen.

Jeg har besøgt lægen, og har fået taget diverse astma/allergi tests, som alle har været negative. Jeg har fået målt min lungekapasitet som viste sig at være større end normen, og jeg har været til scanning på sygehuset, for at få røngten af lungerne. Alt ser fint ud..

Derfor søger jeg nogen som har oplevet eller hørt om dette før. Jeg kan lieg tilføje at min søster på 19 har præcis samme problem, og vi har uafhængigt af hinanden oplevet dette. Hun mener også at det hjælper når man gaber (hvorfor ved jeg faktisk ikke???..)

Håber der sidder nogen derude som kan give mig et svar eller et hint om hvad det kunne være, da det er noget som til tider irriterer mig voldsomt..
Min læge har opgivet at finde en løsning, og spist mig af med at det kunne være noget psykisk og en form for stress.. Men er dog lidt skeptisk overfor dette, da min søster som sagt oplever det samme som mig.


Håber på svar :)
Mvh.
«134567

Kommentarer

  • viewtopic.php?t=21525&f=92

    Hvis det kan hjælpe, er der en her som har samme symptomer som mig selv. Er der ikke nogen som kender noget til dette? :) - kunne virkelig være rart med en løsning, eller om ikke andet, så bare en logisk forklaring på problemet..

    Mvh
  • Er der slet ingen som har erfaringer eller en ide om hvad dette kan være? :/
  • persille1persille1
    Redigeret 15 juli, 2010, 09:32
    Næe, det er svært, men jeg undrer mig over, du ikke har fået undersøgt hjertet samtidig med det andet.
    Min bror gik i flere år, hvor der var noget galt. Det var hjertet. Men han gabte ikke. Derimod kneb det ham at få luft til tider.

    Jeg selv har haft nervøst hjerte/panikangst, kunne ikke få luft og blev svimmel. Det skyldtes stress.

    Jeg syntes mest, det lyder som stress, det du fejler. Men det kan jo kun blive et gæt.
    Både din søster og du kan jo være disponeret for stress. At det hjælper, når du gaber kan jeg godt forstå, for du får mere ilt i lungerne ved at gøre dette.
    Ved stress trækker man vejret på en måde, så man ikke får ilt nok.
    Da jeg havde nervøst hjerte manglede jeg ilt så meget, at jeg besvimede.


    Hvis det er nervøst kan det afhjælpes ved at trække vejret i en pose.
  • Nu kan jeg selvfølgelig ikke vide om det kan være det samme, men jeg var syg i over 11 mdr, uden at der var nogen som kunne finde ud af hvad jeg fejlede, og jeg led af noget af det samme som du gør, og jeg fik for et par måneder siden konstateret panik-angst - så måske skulle du prøve og gå til din læge, og høre hvad personen tror det kan være, du skal jo ikke rende rundt og have det sådan i så mange år..
  • Nej det kan jeg ikke.. det er vildt belastende når det kommer! Men kan du måske fortælle lidt om hvornår en panik-angst opstår, og hvorfor?

    - Og kan man gøre noget ved det??

    Må omkring lægen igen så..
  • Hej Optiker
    Her har du et link om Panikangst
    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/panikangst.htm
    Jeg vil foreslå dig, hvis du mener det er panikangst tager du en papirspose eller hvis du ikke har andet en ca. 4 liters plastik pose luk den godt op, derefter holder du den om næse og mund og trækker vejret stille og rolig i posen,du vil så langsomt føle at du får det bedre, da det gør at din iltoptagelse vil få det bedre, jeg har selv som ung brugt denne metode og havde stor gavn af den.

    Når du får det således har du så smerter i ryg, eks. hals/kæbe/arme/ve.Arm?
    Hvis ja: Så prøv at læsede to øverste under Navigation ude i venstre magen
    Hilsen Rita
  • Jeg vil prøve tricket med posen.. Kan nemt ske at det kan hjælpe!
    Nej, har ikke smerter i ryg eller lignende.. Nogen gange når det er rigtig slemt og jeg nærmest hiver efter vejret, så kan det godt prikke lidt i brystet.. Ellers ikke.. - Tror i øvrigt jeg ser meget farlig ud når jeg trækker vejret på den måde.. ligner en der er ved at dø :/

    Men tak for jeres svar indtil nu! Vil helt sikkert prøve det med posen..

    Har i øvrigt fået undersøgt hjertet på et tidspunkt.. Havde sådan en dims klistret fast på brystet i 24 timer tror jeg det var, og det var rigtig fint.. hvilepuls på 34 og ellers normal hjerterytme, bortset fra nogen dobbeltslag, som lægen mente kunen skyldes stress..
  • Hej Optiker
    Det er godt du har fået tjekket hjertet og at du ingen symptomer har fra det.
    Ja, pårørende kan blive forskrækket over at se at man hiver så volsomt efter vejret.
    Jeg havde i hvert fald stor glæde af posen, havde altid en ekstra i lommen.
    Er sikker på at du vil få glæde af den også.
    Go' bedring
    Hilsen Rita
  • Du skriver det kan prikke i brystet. ja, det kan mere end det, hvis man får det rigtig slemt.
    Det både prikkede og snurrede, som om mine arme og ben sov. Lydene svandt væk og jeg besvimede. Når man besvimer falder det hele til ro igen.
    Jeg troede jo det var hjertet, men det var det så ikke. Gudskelov.
    Det var kun nervøst hjerte / stress eller panikangst. Og posen hjælper.

    Kært barn har mange navne.
  • Hvis det er panik-angst, så kan det opstå af så lidt som ingenting, mit blev forudsaget af stress, et længerevarende hashmisbrug, og en masse problemer i fortiden som jeg aldrig var blevet afklaret med.. men det er så mange mennesker nu til dags som lider af angst..

    Jeg startede nemlig også med at jeg følte at jeg ikke kunne trække vejret, også snurrede det i mine fingre/tæer når jeg trak vejret, og man kom hurtigt ind i en panisk situation, hvor jeg begyndte at ryste, svede helt vildt voldsomt, og det blev sort for øjenene, men jeg har også en rigtig svær grad af det..

    Det eneste du rigtig kan gøre, det er at gå til din læge, som kan hjælpe dig med noget medicinering og noget psykolog hjælp, da det næsten er umuligt for en selv at komme ud af det, uden at vide hvad der har forudsaget din angst - så synes du skulle prøve og snakke med din læge om det, og høre om det kunne være en mulighed, for du kan få hjælp for det, og undgå at du får de vejrtrækningsproblemer..

    Håber ihvertfald at du finder ud af hvad der er galt, så du kan komme videre med dit liv, for jeg ved hvor svært det kan være at leve med at du føler at du er ved at blive kvalt..

    Rigtig god bedring
Log in eller Registrér for at kommentere.