Hjem Kvinder PMS og menstruation

hedeture og diare ved menstruation

Redigeret 24 november, 2015, 11:10 i PMS og menstruation
Hej jeg er 21 år og har haft min menstruation de sidste 5 år uden de helt store smerter, men inden for det sidste år er jeg begyndt at blive mere og mere syg når jeg får min mens. jeg får hedeture, kvalme, svimmelhed, diare og bliver utrolig træt, det er nu så galt at jeg bliver nød til at tage fri fra arbejde.
Jeg ved at p-piller kan hjælpe mod smerter i forbindelse med menstruation men kan de også virke mod de andre ubehag? - eller hvad skal jeg gøre?
«1

Kommentarer

  • I første omgang vil jeg foreslå dig at gå til læge og få undersøgt disse symptomer.

    Ja, det er vist rigtigt nok t p-piller kan dæmpe eller endog helt fjerne sådanne symptomer - dog mener jeg ikke at diarre har noget som helst med det at gøre, men det er da ikke smart at få nedsat/fjernet symptomerne; det er vel bedre at få undersøgt årsagen og få den behandlet?

    Desværre er mange læger tilbøjelige til at kun symptombehandle, og det er da tydeligt, at du har en eller anden form for ubalance, og det er den, der skal behandles.

    Nu ved jeg ikke, hvor god en læge, du har, men prøv at tale med ham/hende om det her og find ud af, om lægen har interesse i at få dig ordentligt undersøgt. P-piller er da en dårlig ide, hvis de bare skal sløre dine symptomer. Jeg vil foreslå dig også at bede om at få foretaget nogle blodprøver, der kan vise, om du har nogle mangler i form af mineraler og vitaminer

    Jeg kan også foreslå dig at kontakte en akupunkturklinik og der forespørge, om det er noget man kan hjælpe dig med, og min erfaring siger, at det er der faktisk en overvejende sandsynlighed for.
  • først og fremmest til Lotte:
    det er faktisk ret normalt at få diarre i forbindelse med mens. det gør jeg også, og min læge siger det er normalt. så jo det har også noget med det at gøre.. :)

    Til louisekaren: jeg får selv alle de symptomer når jeg får mens, som du beskriver der. jeg får oveni det også meget slemme mavekramper.
    men jeg vil som lotte foreslå at du snakker med din læge om det inden du bare tager p-piller, da det slet ikke er sikkert pillerne vil virke mod disse symptomer :)
    derfor, tag en snak med lægen :)
  • Jeg får også dårlig mave i forbindelse med menstruation; og somme tider i forbindelse med ægløsning.

    Men jeg vil som de andre mene, at der er noget der ikke er som det skal være når du bliver SÅ syg. En ting er menstruationssmerter, men at du bliver så dårlig som du gør er ikke som det skal være.

    Afsted til lægen. Spørg om ikke vedkommende kan tage nogle blodprøver i stedet for bare at tage imod piller af en eller anden slags. Der kan jo være noget galt med din blodprocent, med hormonbalancen eller hvad ved jeg der har indflydelse på at du bliver så dårlig.

    Lad os lige vide hvad det ender med!!!
  • Tja, diarre i forbindelse med menstruationscyklus er der øjensynligt nogen, der har, men jeg vil nu stadig ikke påstå, at det hører til under "normal"begrebet. Jeg ville i hvert fald sørge for at få noget sådant ordentligt undersøgt, i stedet for at blive spist af med, at det er meget almindeligt; det kan da være, men det kan da bestemt også være tegn på, at noget ikke er helt i orden. Men - vi er jo ikke eksperter her på ND, så jeg kan muligvis tage fejl. :-) Hvis man har det sådan, vil jeg da foreslå, at man tænker meget på sin kost og sit væskeindtag i den periode.

    Jeg fastholder dog mit forslag om akupunktur, for disse nåle sat af en faguddannet akupunktør, kan i alle højeste grad rette op på ubalancer - et begreb som de færreste læger tænker på at gøre noget ved.
  • Mange tak for jeres besvarelser - nu føler jeg mig ikke længere som den eneste i verden med dette problem.
    Jeg plejer ikke at gå ret meget til lægen og har kun været en enkelt gang i mit nuværende lægehus. Jeg har altid synes det har været ubehageligt at være til lægen og skulle side der og snakke om sig selv og så er mens. og diare heller ikke lige det hyggeligste at snakke om.
    Men nu har jeg taget mig sammen og har fået en tid imorgen.
    Det er hos en kvindelig læge som jeg ikke har været inde hos før så håber hun er flink.
  • Så har jeg været til lægen
    jeg forklarede kort mine symptomer og hun spurte om jeg var på p-piller da dette kunne være løsningen.
    Hvis jeg "bare" havde haft smerter ville hun fåreslå noget smertestillende da jeg ikke har brug for præventionen.
    Hun spurte kort til om min mor havde haft brystkræft og så målte hun mit blodtryk og da der ikke være noget problem der fik jeg en recept på p-piller og besked om at komme igen om 3 måneder så jeg kunne få målt mit blodtryk igen.
    Hun nævnte ikke noget om bivirkninger - og jeg har ikke hentet pillerne endnu så jeg kan jo ikke se på indlægssedlen - er der noget jeg skal være opmærksom på?
    hun spurte til om min mor havde haft brystkræft så der må vel være en sammenhæng der, men det har min mor heldigvis ikke haft, hun har dog en del cyster i ryggen og lænden som heldigvis er godartede - skulle jeg have nævnt dette for lægen eller har det ingen betydning?
  • Jeg har lige været inde på Apoteket.dk for at se hvad der stod om pillerne

    under bivirkninger står der bl.a. følgende:

    Desuden ses følgende bivirkninger:
    Almindelige (1-10%)
    Kvalme, mavesmerter, oppustethed, tyktarmsbetændelse.
    Brystspænding.
    Migræne, hovedpine, humørsvingninger, depression.
    Bumser.

    virker det ikke dumt at give piller med de samme bivirkninger som de gener man tager pillerne imod?

    desuden stod der også at de ikke bør anvendes hvis man tidligere har haft blodpropper eller alvorlig årebetændelse, eller hvis der er tilbøjelighed til disse sygdomme i familien.

    min morfar har haft en blodprop og min mor er i behandling for forhøjet blodtryk har det betydning?
    jeg har fået målt mit blodtryk som var noget lavt.

    Lægen kunne ikke se min journal da den ikke var blevet overført fra min gamle læge endnu.
    Jeg føler bare at hun har udstedt piller til mig uden at hun ved ret meget om mig..
  • Hej louisekaren

    Jeg havde to af dine symptoner(hedeture og kvalme) før jeg startede på mine p-piller. Jo, det virker latterligt at give p-piller mod de symptomer man prøver at behandle, hvis bivirkningerne er præcis det samme. Men kan fortælle at i mit tilfælde blev hedeturene kraftigt reduceret og det samme med kvalmen. I mit tilfælde var menstruationssmerterne der var det der udløste alle de andre symptomer jeg havde, så nu med p-piller og en ipren på den første dag i menstruationen mærker jeg intet til mine tidligere gener der også har inkluderet at besvime, kaste op og hovedpine.

    Nu ved jeg godt at hvert menneske er unikt og det kan selvfølgelig godt være at du ikke har den samme oplevelse, men jeg synes du skal give p-pillerne de 3 måneders prøvetid og se om det overhovedet har nogen virkning på dig.

    Mht. din families blodpropper, jeg ved godt at det står i følgeseddelen, men din læge bør tage endnu en kontrol af dit blodtryk når du er færdig med prøvetiden og se om der er sket en voldsom ændring. Hvis der er vil lægen råde dig til at lade være med at tage pillerne. Hvis ikke der er en ændring kommer du stadig til kontrol en gang om året for at få en ny recept og få målt blodtrykket. Men synes du bør fortælle din læge om din families blodpropper hvis det bekymrer dig.
  • Da jeg var ung havde jeg det ligesom dig. Oveni fik jeg migræne og jeg besvimede endda.
    Jeg arbejdede i nogle år hos en læge. Det første der hjalp mig, var accepten af, at jeg havde det meget skidt. Han opfordrede mig til at gå en lang tur, det hjalp for det meste, men ikke altid.
    Nogen sagde den gang, at det holdt op, når man havde født. Noget af det forsvandt efter jeg havde født, men ikke migrænen og hvad deraf følger.
    P-pillerne kom på et tidspunkt, de hjalp ikke mig. Jeg blev deprimeret af dem.
    Jeg slap ikke af med de gener før efter overgangsalderen.
    Nu er der kun en rest tilbage af migrænen, en form for migræne med aura, men uden smerter.
    Det er til at leve med.
  • Yams rod, tager både smerter, hedeture og minimerer kraftig blødninger. Jeg bruger Solaray wild yam, tabletter.
    Hvis indeholdet af progesteron (et hormon, det findes også i p-piller) falder for meget, når man får menstruation, får man alle de dårlige følger, smerter, hedeture osv, det er ulideligt. Det kan yamsrod afhjælpe da det har naturligt indhold af progesteron
    Jeg har altid haft problemer med mens smerter (det har været så slemt at jeg kastede op af smerte) og hedeture og har taget meget smertestillende, når jeg ikke tog p-piller, men Yams rod virker, jeg tager aldrig smertestillende mere.
    Og spis en håndfuld rosiner el spinat, for at få nok jern, så du ikke bliver træt.
    (evt mangler du nogle mineraler, hvis der er kludder i din hormon produktion, fx pga stress, tag evt magnesium og zink tilskud)
Log in eller Registrér for at kommentere.