Hjem Stofskifte Forstyrrelser i stofskiftet

B12-mangel, jernmangel og lavt stofskifte

Har igennem flere år haft lavt stofskifte, får 100 mikrogram eltroxin pr. dag. Skal tage stærke jerntabletter hver dag ellers er jern helt i bund. Får B12 indsprøjtninger hver 3. måned. Har spurgt lægen om der er en sammenhæng, men det mener han ikke. Nu har jeg så i forskellige indlæg her på sitet læst om flere andre der har samme mangler - er det ikke påfaldende...? Så skulle man da tro at der er en sammenhæng alligevel. Har lige læst om en norsk undersøgelse vedr. B12 - den viser at dem der får tilskud af B12 har en forstørret risiko på 21 pct. for at udvikle kræft. Så det er måske et spørgsmål og pest eller kolera!
«1

Kommentarer

  • Sorry, men det er altså ikke et link til undersøgelsen. Det er BTs version. Her er en anden mere nuanceret, og ellers foreslår jeg at man selv læser selve artiklen inden man panikker.

    “It is important to note that none of the groups consumed folic acid alone, but in combination with other B vitamins (folic acid + vitamin B12 + vitamin B6 OR folic acid + vitamin B12 OR vitamin B6 alone or placebo). It is also important to note that the increased incidence of cancer was mainly driven by increased lung cancer incidence which could have been explained by the high percentage of former and current smokers. This confirms what has been shown by other studies with folic acid and anti-oxidant vitamin supplementation that the risk for cancer increases in populations that already has a higher risk for cancer, like smokers. The supplementation may promote the progression of already existing undiagnosed lesions. Also, of note is that no association was found between folic acid treatment and colorectal cancer, which were previously implicated to be associated with intakes of high dosages of folic acid.
  • Her er linket til undersøgelsen i norge:

    http://www.medicalnewstoday.com/articles/171584.php

    - og et link hvis man gerne vil have en google-oversættelse:

    http://translate.googleusercontent.com/ ... 8HlSH6ZlFA
  • Hej Eneren

    Jeg skal først lige sige, at jeg ikke har erfaringer med stofskifteproblemer. Det er alene dine bekymringer angående B-vitamin, som jeg vil komme ind på.

    Du skriver, at der i Norge har været en undersøgelse, der har vist tegn på, at B-vitaminer kan give kræft. Jeg tror, at du kan tage det helt roligt – af følgende grunde:

    1. De mennesker, som deltager i videnskabelige undersøgelser af den type, som er beskrevet, bliver udvalgt tilfældigt. Der kan tilfældigt være nogle, som i forvejen har B12-vitamin-mangel, mens andre ikke har B-vitaminmangel, og man kan ikke vide hvem, når det ikke er blevet undersøgt. Det kan aldrig være skadeligt at kompensere for en mangel, som man i forvejen har.

    2. For at en sammenhæng kan fastslås som videnskabeligt bevist (i dette tilfælde en påstået sammenhæng mellem kræft og B-vitaminer) skal der være et stort antal undersøgelser, der giver samme resultat. Ét enkelt forsøg er ikke nok. I øvrigt er der jo forsøg, der giver det modsatte resultat:

    http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... =8/menu=2/

    3. Problemet med den slags forsøg er jo, at selv om en stor gruppe fik nogle af B-vitaminerne og havde en forøget forekomst af kræft, så er det jo ikke sikkert, at det var B-vitaminerne, der var årsag til kræften. Det kan jo være en helt tredje årsag, som er fælles for den gruppe, som fik kræft. Jeg har ikke tjekket selve undersøgelsen, men som vi kan se af den tekst, som Euglena bragte, var det især lungekræft, der var tale om, og der var mange rygere og ex-rygere blandt de folk, der fik B-vitaminer. Det behøver derfor ikke at være B-vitaminerne, der var årsag til kræften. Det kan være rygningen.

    4. Problemet med den slags forsøg er også, at de undersøger noget, som nok aldrig ville ske i virkeligheden. Ingen ville finde på at tage B12-vitamin alene, uden at man havde fået påvist en mangel. Og hvis folk faktisk tager B-vitaminer forebyggende uden at have fået påvist en mangel (hvilket jeg selv gør), så bliver de altid rådet til at tage ALLE B-vitaminerne sammen i (en såkaldt B-complex-pille), fordi B-vitaminer, skal tages sammen for at virke optimalt. I dette forsøg fik nogle af grupperne ganske vist tilskud af to eller tre forskellige B-vitaminer, men ingen fik tilskud ALLE B-vitaminerne. Orthomolekylære læger er stærkt kritiske over for det etablerede systems lægers forsøg på at afskrække folk fra at tage vitaminer, når denne afskrækkelse sker med udgangspunkt i forsøg, hvor folk tager et enkelt vitamin eller mineral uden de hjælpestoffer, som biokemisk hører med. Sådanne forsøg afspejler jo ikke virkeligheden.

    (F.eks. har forskerne vist, at kalktilskud kan give hjerte-kar-problemer f.eks. blodpropper. Det er der en god forklaring på. Det er, fordi forskerne har givet forsøgspersonerne kalk alene, uden magnesium, som skal gives, for at kalken kan virke optimalt. På den måde kan forskerne jo påvise, hvad det skal være! Og mærkeligt nok fortsætter de etablerede læger med at råde ældre mennesker til at tage kalk uden samtidigt magnesium-tilskud.)

    Jeg vil derfor mene, at du kan tage det helt roligt.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Så håber jeg at du ved at su ikke må tage jerntabletterne sammen med din stofskiftemedicin, men skal dage det ene om aftenen og det andet om morgenen. vh Petra
  • Ja jeg tager eltroxin om morgenen og jern om aftenen. Er der andre der har erfaring med lavt stofskifte + b12 mangel + jernmangel på samme tid?
  • Jeg har haft problemer med stofstiftet over flere omgange. Første gang ligger nogle år tilbage. Her havde jeg skiftevis for lavt og for højt stofskifte i en periode på 1,5 års tid. Jeg fik ikke medicin for det på det tidspunkt. Der blev blot holdt øje med det og da det blev normalt skulle jeg blot have taget en blodprøve 1 gang om året. Det var ved sådan en kontrolprøve jeg i januar fik konstateret for lavt stofskifte igen. Jeg fik at vide tallet skulle ligge omkring 60 og mit lå på 4337!
    Jeg begyndte derefter at tage Euthyrox. De første 2 mdr fik jeg 25 mg om dagen, men det er nu sat op til 50 mg. Jeg fik efter et par måneder konstateret D-vitamin mangel og idag har jeg så fået at vide jeg nu også har jernmangel, men at mit stofskifte nu ligger indenfor normalområdet. Jeg skal dog alligevel fortsætte med pillerne resten af livet.

    Jeg skal til at tage jern 2 gange om dagen, men er nu blevet lidt i tvivl om hvordan jeg bedst tager det når det ikke må tages sammen med stofskiftemedicinen.
  • Hej.

    Jeg har lidt af konstant blodmangel så at sige hele mit liv, indtil for 10 år siden da jeg fik fjernet mit underliv på grund af konstante kraftige blødninger.

    Kort tid efter fik jeg påvist lavt stofskifte og B12 vitaminmangel. Jeg får også en B12 sprøjte hver 3. måned.

    En tidligere læge jeg havde sagde at de 2 ting tit hængte sammen.

    Hilsen Albini.
  • Hvis du tager din stofskiftemedicin om morgenen så kan det vel passe til frokost og aften med jernpiller. Hvorfor skal du egentlig tage det 2 gange om dagen? vh Petra
  • Jeg har også haft jernmangel og lavt stofskifte. For mig hænger det sammen på den måde at stofskiftet giver mig meget kraftige menstruationer, og deraf jernmangel. Er ikke blevet testet for B12.
    Jeg synes også at jeg har forstået at lavt stofskifte giver en generelt dårlig optagelse af kostens vitaminer og mineraler?
Log in eller Registrér for at kommentere.