Hjem Mave og tarm Stomi

Meget tarm ude !

Redigeret 31 januar, 2012, 15:57 i Stomi
Jeg oplever i mit job, at jeg har en borger, hvis tarm nogen gange kan sidde ca. 8-10 cm ude. Dette kan gøre, at det er svært at få pose på, da man skal styre tarmen.
Vi har så en debat omkring dette, hvor vi taler om, hvad man må og hvad der virker.
Nogen fortæller, at når området er vasket og huden tør, kan man tage et dtykke kold gage og lige lægge på, da tarmen så trækker sig så meget tilbage, at man kan sætte pose og plade på.
Andre siger ( sygeplejersker ), at det må man ikke, men de kan ikke forklare, HVORFOR.
Derfor dette indlæg - er der nogen som kan forklare dette ? Jewg vil være meget glad for dette.
Tusin tak.

Borgeren bruger selv det tricks, hvis hun ikke lige kan få hjælp.

V..H.
Jette

Kommentarer

  • Hej Jette,

    En tarm som hænger over 5cm. ude, ville jeg helt klart sige omgående skulle til ses af egen læge eller bedere af oprations afd. da de er bedere sat ind i PT's journal. Tarmen er jo ude af det man kalder smerteområde, så jeg ville undre mig meget hvis jeres PT har smerter. Men jeg ville tage kontakt til egen læge eller afd. Til med forstår jeg ikke at i, ikke allerede har gjordt dette da der let kan komme infektion med et så stort hul som en stomi nu er.

    Med Hilsen

    Mickey.
  • Jeg kan godt forstå, hvad du mener, men hos denne borger er det normalt, og hoapitalet kan ikke gøre noget i dette tilfælde.
  • Hej igen,

    :)

    Det virker meget mærkeligt at hospitalet IKKE ville gøre noget i denne sag. Jeg ville som lægestuderende sige at der skulle foretages en ny opration af tarmåbningen da jeg synes at 5.cm lyder voldsomt.. Men igen det må den enkelte læge jo tage stilling til, hvilket det jo også lyder til er blevet gjordt. Men jeg syndes det er en mærkelig ting at det ikke er blevet ordnet ordenligt..

    Mange hilsner, og en god sommer.. :)
  • enig, det hedder en prolaps og det er en lille korrigerende operation, der skal til.
  • For 6 år siden fik jeg fjernet 25 cm af tarmen netop fordi den faldt ud så det føltes som om jeg havde et barnehoved mellem benene. Den dag tarmen faldt ud var det umuligt selv og få den på plads, lægen kom, så set og sendte mig babu bau på hospitalet, her fik man tarmen på plads igen og 3 uger efter blev jeg opereret.

    I januar i år måtte jeg turen igennem igen, også denne gang gik det med fuld udrykning til hospitalet, 5 uger efter endnu en operation.

    Denne gang operede man fra neden ved at fjerne et stykke af det nederste tarm og sy noget andet lidt op.

    Har vedkommende ikke talt med sin lægen om problemet skal det gøres straks, da det tarm der falder ud nemt kan visne.

    I min journal hedder lidelsen Prolapsus ani.
    Jeg er årgang 1954
    Det er helt og aldeles uansvarligt ikke lade patienten blive undersøgt for sin lidelse
  • Korrekt det hedder prolaps. Det er ikke altid nooget der skal opereres men det er noget en stomisygeplejerske i et stomiambulatorium vil kunne hjælpe med. Nogen gange er det nok at tilpasse bandagen så borgeren ikke skal igennem de risici en operation kan medføre.

    Copa har en oversigt over stomiamb på danske sygehuse

    Vipsen
Log in eller Registrér for at kommentere.