Hjem Sex & samliv Prævention

Vigtigt!! P-piller..

Redigeret 16 februar, 2017, 06:20 i Prævention
Hej alle.

Jeg har lige et meget vigtigt spørgsmål..

Hvis min menstruation lige er overstået og jeg begynder på en ny pakke, og jeg tager en pille selvfølgelig, er jeg så beskyttet med det samme efter jeg har taget pillen?

Har virkelig brug for svar..

Knus..

Kommentarer

  • Til dig som til alle andre med disse spørgsmål: Læs altid indlægssedlen når du tager nogen som helst form for lægemidler. Om p-piller kan du også læse på praeventionsguide.dk

    Men til dit spørgsmål: Hvis du starter på 1. pakke p-piller den 1. dag i en menstruationsperiode, og tager en pille om dagen til pakken er tom, holder højst 7 dages pause og så starter på den 2. pakke p-piller, så er du konstant beskyttet. Lige fra du tog den allerførste pille, og også når du holder pause for at bløde. Hvis du glemmer en p-pille skal du følge det der står i indlægssedlen.
  • P-piller virker med det samme, hvis du begynder at tage dem på første menstruationsdag. P-piller virker også i de syv dage, du holder pause. Starter du på p-pillerne senere end fem dage efter den første menstruationsdag, så skal du bruge kondom sammen med p-pillerne i 14 dage.

    Mvh

    Sophia
  • Så hvis min første mens dag var mandag, og jeg begynder på pillerne fredag, er jeg så beskyttet? :-)
  • Du må forklare noget mere hvis vi skal svare mere tydeligt end ovenfor.

    Den allerførste pakke piller der skal startes på 1. menstruationsdag. Fremover holder man syv dages pause, hvor man på et tidspunkt begynder at bløde, og så starter man på næste pakke efter syv dage, uanset om man stadig bløder eller ej. Altså er det fuldstændig ligemeget hvornår man får sin blødning. Man tager piller i 21 dage, holder 7 dages pause, tager piller i 21 dage, holder 7 dages pause osv.

    Hvis man gør som jeg lige har skrevet, så er man beskyttet hele tiden, lige fra allerførste pille og fremover, også når man holder 7 dages pause.

    Men hvis man starter på den FØRSTE pakke p-piller senere end den dag man fik sin menstruation, så er man først beskyttet efter 2 uger.
    Det vil sige, at hvis du lige er startet på p-piller, og du først tog den første 5 dage efter din første menstruationsdag, så skal du bruge kondom i 2 uger.

    Eftersom du har fået pillerne af din læge kan jeg simpelthen ikke forstå, at du ikke har talt med lægen om hvordan man skal tage dem.
  • Ja jeg undskylder for manglende info..

    Men jeg har rent faktisk været på p-piller i næsten to år.
    Så ved godt det med pause på 7 dage osv..
    Jeg begyndte på p-piller pga. stærke smerter og så jeg kunne få mere regelmæssig menstruation.

    Jeg har lige fået en kæreste, så det er derfor jeg gerne vil vide hvornår de beskytter osv..
    Og jeg har ikke været ved lægen fordi jeg er på efterskole, og simpelthen ikke har tid :-)

    Knus..
  • Okay så :) Men hvis du tager dine p-piller som hver dag og holder højst syv dages pause, så er du beskyttet hele tiden.
    Men det er jo lige meget, for selvfølgelig skal I bruge kondom. Brug altid kondom!!!!!! Med mindre man er i et langvarigt forhold og begge er testede for kønssygdomme er det simpelthen for dumt ikke at bruge kondom - især klamydia er meget udbredt og det kan være farligt fordi man ikke nødvendigvis får nogle symptomer, men alligevel kan risikere at blive steril.

    Nu du har fået en kæreste, syntes jeg, at du skal gå ind og læse på både praeventionsguide.dk og sexsygdomme.dk
    Det er nogle gode og meget oplysende sider. Anbefal dem til de andre på efterskolen :)
  • Hej!

    Jeg fandt lige frem til dit gamle indlæg, da jeg søgte rundt på nettet efter mere viden omkring p-piller. Selvom dit indlæg er gammelt, vil jeg lige dele denne artikel og hjemmeside med dig, som jeg har fundet:

    https://www.practio.dk/artikler/hvordan-virker-p-piller

    Den har givet mig enormt meget nyttig viden. Og til en anden gang - er du beskyttet med det samme, at du begynder på din nye pakke p-piller, så længe du har husket at tage dem allesammen.

    MVH
Log in eller Registrér for at kommentere.