Hjem Tænder og mund Åben debat om tænder og mund

Envywhite

Redigeret 14 oktober, 2016, 09:16 i Åben debat om tænder og mund
Kære Netdoktor .

Jeg købte for en uges tid siden et produkt på nettet der hedder envywhite, som skulle efter sigende gøre tænderne mere hvide.
Efter jeg har købt dette produkt, er jeg blevet rådet til ikke at bruge det, men alligevel har jeg brugt det, men højst 4 gange på dagen igår.
Jeg har hørt at det ikke skulle være så fantastisk godt som der står i reklamationen, men at det på længere sigt, gør mere skade på tænderne, end det gavner.
Jeg har jo kun set de der film hvor folk har vide tænder, og så tænkte jeg da straks "Wauw, sådan nogle hvide tænder vil jeg også gerne have"
Men ligenu har jeg bare hørt så meget dårligt om det både før og efter jeg har eksperimenteret med det.
Men tror i, at der kan opstå isninger, huller eller andet skadeligt i mine tænder og tandkødet efter de her 3-4 gange ??
Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at bruge det mere, men ligenu er jeg bare interesseret i at vide om jeg skal til tandlægen om et halvt år og have trukket tænderne ud og have gebis fordi mine egne er blevet edset af det der tandblegning.
Jeg mærker at jeg har ondt i tænderne efter jeg har prøvet det, men vil forsvinde med tiden hvis jeg bare holder mig væk fra det ??

M v h

Danniel Hansen
«1

Kommentarer

  • Så galt går det forhåbentligt næppe, men det er meget fornuftigt at du er stoppet med at bruge produktet.

    Alle disse helt fantastiske ting, men ser i reklamer og på nettet - gør aldrig noget af den slags uden at spørge fagfolk til råds først. I dette tilfælde - tal med din tandlæge, og jeg synes faktisk ikke, du skal vente et halvt år, få en tid snarest.

    På samme måde som med f.eks. "vupti-du bliver slank på 14 dage - piller" eller "Hallehøj - smør dig ind i dette, og du ligner en filmstjerne over en nat."

    I bedste fald er stadset uskadeligt, virkningsløst og spild af penge, men i værste fald er meget af det direkte skadeligt, ja endda livstruende eller invaliderende.

    Så jo - vær opmærksom på de ting i reklamerne - og spørg ALTID fagfolk til råds, før man hopper på det.

    Dermed er ikke sagt, at der ikke findes mange virkelig revolutionerende og gode ting på markedet, men så er der jo heller ikke noget forgjort i lige at undersøge tingene først, vel?
  • Der er noget i fuldstændig har misforstået her!

    Jeg er selv praktiserende tandlæge med over 35 års erfaring i København, og jeg er ved at være godt træt af folk der kommenterer emner de hverken har viden eller ekspertise for. Jeg har i mange år studeret netop tandblegning i USA, hvor man er meget langt fremme i viden og udvikling af tandblegning hos professionelle tandlæger og tandplejer, og i dette tilfælde hjemme tandblegning.
    Der er forsket i området helt tilbage fra 1980’erne, hvor man har en så står viden, at man ved hvilken virkninger disse stoffer har som man benytter sig af til tandblegning.
    Det der bleger tænderne, og får dem til at blive hvide er stoffet H2O2 (Brintoverilte), næsten det samme som vand, men med et ekstra O molekyle. Dvs. at det ikke er ”farligt” som så mange tror. Det går ind og ætser tænderne, og på den måde fjerne man det yderste af emaljen, så den hvide og mere klare del af emaljen kommer frem. Alle ting har bivirkninger, det er også derfor vi ikke råder vores kunder til at blege sine tænder mere end én gang om året, så man ikke skader emaljen.
    I mange har jeg benyttet tandblegning i min praksis med gode resultater. Jeg har også benyttet mig af hjemme tandblegning hvor kunden får formet et sæt skinner der måler ens tænder præcis, og så kan man blege sine tænder derhjemme. Nogle vælge dette, da det er væsentlig billigere, og fordi så kan man blege sine tænder derhjemme i ro og mag.
    Så lad mig lige slå to ting fast: Det er 100 % lovligt at sælge og benytte ifl. Europæisk lovgivning, og det er ikke farligt.

    Jeg håber i har fået svar, og DR har også undersøgt Tandblegning nærmere hvor flere eksperter kommenterer at det eneste der virker er blegegélen, og ikke UV-lys som folk fejlagtigt tror har en virkning.


    Med Venlig Hilsen
    Andreas Larsen
  • Jeg har også købt tandblegning gennem en dealside dindeal.dk
    Det var mega billigt og ved det ikke om det er så skadeligt, jeg har købt med sådan led lys, nogle har erfaringer med det?
  • Jeg ser, jeg har været inde i denne debat for et par år siden, har ikke set denne tandlæges indlæg før nu - jeg er rygende uenig, hvad denne tandlæge skriver, og er da også stærkt i tivl om, han overhovedet ER tandlæge, når man kan skrive at noget, der går ind og ætser emaljen skulle være godt. Forhåbentligt er det mig, der misforstår - det er også ligemeget, personen er slettet som bruger.

    Men ligegyldigt hvad; du har købt et præparat, som du er lidt i tvivl om, så jeg foreslår helt sikkert, at du kontakter din tandlæge og forhører dig om eventuelle skadevirkninger.
  • Redigeret 20 maj, 2019, 10:48
    Jeg har selv bleget tænder med hjemmeblegning, som jeg købte på nettet. Det virkede fint, og jeg havde ingen bivirkninger med isninger eller andet. Prøver at finde det igen, og så vender jeg tilbage.

    Mvh
  • Ja, det er vel fint nok, du vil fortælle produktets navn, men jeg vil meget hellere have, at du grundigt fortæller hvorfor du ikke synes, man for en sikkerheds skyld lige skal smutte hen til tandlægen og få professionelt og fagligt vurderet, om det nu er så godt, det middel.

    Hvorfor ikke sikre sig FØRST - og så prøve bagefter???
  • Jeg fik for noget tid siden en mail om, at der nu er ny lovgivning, så der kun må sælges non-peroxid tandblegning i EU. Jeg har brugt det igennem længere tid, både før og efter ændringer i tandblegninggelen, og jeg synes virkningen er den samme. Jeg har handlet flere gange hos http://www.tandblegning.dk og har også læst om lovgivningen på miljøministeriets http://www.mst.dk, jeg mener ikke du skal frygte at benytte det.
  • Det kan da godt være, der er kommet ny lovgivning, men hvad er det dog, der er så forfærdeligt ved lige at spørge sin tandlæge til råds, INDEN man prøver disse midler?

    Nu har jeg flere gange - og endda over flere år - prøvet at foreslå, at man sikrer sig med professionel rådgivning, der og går ind og ser på lige præcis DINE tænder og hvordan det ser ud hos netop DIG.

    Men alligevel så popper der bare efter en tid endnu et indlæg op, med måske et nyt/andet middel man "bare" kan bruge.

    Aldrig i livet om jeg ville udsætte mine tænder for noget sådant uden at vide, om jeg ødelægger dem ved det - og først finder ud af det den dag, det er for sent.

    Ligeledes - jeg vælger at kommentere det, når jeg ser det, for der kan desværre være dem, der tror, at hvis de læser sådan noget her, så sker der "nok" ikke noget.

    Jeg spørger igen - og sikkert lige ud i vinden - hvorfor kan jeg ikke få en forklaring på, hvorfor man IKKE skal spørge tandlægen til råds, men i stedet bare kommer med et nyt forslag til de samme ting?
  • elmutcho1elmutcho1
    Redigeret 20 maj, 2019, 10:44
    Du bør holde dig fra produkter som envywhite, og finde en tandlæge, som kan give dig en tandblegning, det er mest sikkert tænker jeg. Du kan læse mere om tandblegning her: [Link fjernet, redaktionen]
Log in eller Registrér for at kommentere.