Hjem Familieliv Teenagere

Hvordan skal jeg igen kunne stole på min datter igen, hjælp

Redigeret 31 maj, 2010, 13:50 i Teenagere
Hej

Jeg har en pige på 16 år, som normalt opfører sig meget ansvarsbevist.
Hun har nu igennem ca et halvt år kendt en dreng fra nabobyen, de har fandt sammen via skolen.

De bor som sagt i hver sin by og busforbindelserne imellem byerne er ikke så gode, hvorfor vi er gået med til at de kunne få lov til at overnatte hos hinanden på skift. Vi troede at vi havde en aftale med vores datter om at hun brugte hovedet og opførte sig fornuftigt og ansvarsfuldt, hvilket vi også indtil nu har haft opfattelsen af var tilfældet.

Nå, men i går (Søndag) fik han så lov til at overnatte her, så de kunne tage sammen ind til skolen her til morgen.
Efter en almindelig hyggeeftermiddag, med fodbold i haven m.m.
Gik de op på værelset for at se en videofilm, hvilket ikke var så usædvanligt da det ofte er noget de plejer at gøre.
I starten foregik det ude i vores fællerum på førstesalen hvor begge hendes brødre også kunne se med, men på det seneste er filmene oftere og oftere blevet set siddende inde i hendes seng. Uden at vi har haft nogen problemer med det iøvrigt.
Vi har altid blot banket på døren ind til værelset og sagt godnat, hvorefter de gik på badeværelset for at gøre aftentoielette, sige godnat, hvorefter han sov på ekstra sengene ude i fællesrummet og hun på sit værelse.

Efter nogle måneder kom hun en dag til mig og spurgte om de ikke måtte ligge sammen inde på hendes værelse, han kunne ligge på en madras på gulvet og hun i sin seng.

Vi snakkede lidt frem og tilbage omkring dette, som jeg egentligt ikke synes var helt ok, men til sidst fik hun mig alligevel overtalt, ikke mindst fordi jeg fik smækket i hovedet " stoler du ikke på os "

Vi har altid kunne tale sammen hende og jeg om alting, hvorfor jeg også tog en dialog med hende omkring sex osv.
Jeg forklarede hende bl.a. at man som ung meget ofte stod over for et umenneskeligt press til at gå i seng med hinanden, ikke mindst fordi alle de andre også gør det.
Hun og jeg blev enige om at såfremt hun ville få behov for det ville vi sammen gå til lægen for at drøftet beskyttelse. Vi snakkede i den forbindelse også om vigtigheden af at bruge kondom uanset hvad. Fordi det ikke kun var ham fyren nu, men også alle dennes tidligere partnere ( Jeg mener jeg anede jo ikke om han havde været aktiv før )

Nå, men så blev det som sagt sengetid og jeg gik som sædvanlig forbi hendes dør bankede på og sagde godnat. Hvorefter jeg gik i seng.
Nu er hun så uheldig at have værelse lige oven over vores soveværelse, hvilket vil sige at hendes seng høres meget tydeligt, hvilket den også gjorde i aftes. Til sidst blev det mig for meget og jeg rejste mig og gik op for at sige til dem at nu skulle de altså slukke for filmen og gå i seng. Tja. hvad var det så lige jeg fik øje på -fuld aktivitet hvor min datter sidder ovenpå og ridder ham nok så hyggeligt.

Jeg var først lidt i chok og bagefter blev jeg skuffet - og bad hende om at komme ned til mig øjeblikkeligt. Nede i stuen giver jeg således udtryg for min harme omkring deres misbrug af min tro til dem.
Hun siger så i samme åndedrag at dette ikke var første gang, men at hun bare ikke lige havde haft tid til at tage en snak med mig omkring dette.

Jeg må nok erkende at jeg følte det som om mit hjerte bare blev flået ud af kroppen og hun stod bare der foran mig som om intet var hændt, hvilket gjorde mig endnu meget ked af det.

Enden på det hele blev at hun blev sendt op i seng med besked på at lægge sig til at sove nu, samt at de begge skulle være glade for at der ikke gik nogen busser på dette tidspunkt, fordi ellers var han røget ud med fuld musik.

Min mand er delvist enige med mig - fordi vi havde en aftale om at hun skulle komme til mig forinden at hun tog sin debut. Vi ville jo gerne være sikre på at det virkeligt også var noget hun ville og ikke blot var noget hun følte sig presset til for ikke at risikere at fyrren skred hvis han ikke fik sin vilje i sidste ende.

Det skal lige siges at starten af deres forhold var sex forbudt fordi hun var igang med at få sprøjter imod kræft, og man måtte ikke have været aktiv for at få disse sprøjter. De ventede sådan ca. 3 uger efter sidste sprøjte før de sprang ud i det, hvilket jo trods alt er fint set i lyset af at det var sprøjter imod livmoderhalskræft.

Jeg føler mig splittet lige i øjeblikket og har stort set ikke sovet i nat. Fordi jeg har tænkt og tænkt. Hvordan vi lige skal komme videre herefter. Vi skulle jo helst gerne nå til at føle at vi igen kan stole på hende.

Jeg har hele dagen haft lyst til at sætte mig ned og stortude fordi jeg har været så dum at stole på hende, mens mine veninder løfter pegefingren imod mig og siger hvad var det lige vi sagde ! men jeg ville jo så gerne tro på at hun var til at stole på og vise hende at hun kunne stole på mig.

Kommentarer

  • Hej Nimo

    Det er bestemt ikke rart at blive konfronteret med andres seksualitet (slet ikke når det er éns børns eller éns forældres). Det overskrider nogle grænser, der ikke skal overskrides.

    Når det så er sagt, så mener jeg, at du har været meget naiv. Din datter er 16 år og sover sammen med sin kæreste. Det er helt naturligt, at en dag går naturen over optugtelsen.
    Ja, hun havde lovet at komme og tale med dig først. Men det er ikke sikkert, at det lige er det, hun har haft i tankerne, den dag da drifterne lige tog over.

    Jeg mener ikke, at I har gjort noget forkert ved at lade dem sove sammen. Vil de unge have et sexliv, så får de det også. Det behøver ikke at foregå om aftenen og natten. På denne måde har de bare kunne nå dertil i tryghed og din datter har vidst, at hun havde dig/Jer, hun kunne komme til, hvis hun ikke havde kontrol over situationen og gerne ville undgå det.

    Hun er 16 år. Det er helt naturligt, at hun er klar til at udforske sin seksualitet sammen med sin kæreste. Så, jeg mener, at du kan være glad for, at det er sket hjemme hos hende selv og sammen med en fast kæreste. Det kunne have været meget værre omstændigheder.
    Jeg mener, at det er et stort krav til hende, at hun nærmest skulle informere dig først, inden dagen kom. Det er ikke nødvendigvis lige den slags, man har lyst til at tale med sine forældre om. Hvis hun er interesseret i P-piller, kan konsekvensen vel meget passende være, at hun får bestilt en tid NU. Hvis ikke hun vil have P-piller, må de selvfølgeligt bruge kondom - men om de gør det, det kan du ikke kontrollere. Derfra må hun selv tage ansvaret.

    Mange hilsener Helene
  • Hejsa.

    Jeg finder det 100% naturligt, at hun ikke kommer til dig og beder om tilladelse til at have sex - helt ærligt, det er da nok det mest pinlige i verden for en 16-årig.

    Jeg syntes, at du skal sætte pris på, at I overhovedet har kunne tale om sex, uden at det har resulteret i himmelvendte øjne og røde kinder.
    Og du skal eddermaneme også sætte pris på, at din datter i en alder af 16 år udforsker sin seksualitet i trygge rammer med en kæreste hun har kendt gennem et halvt år.

    Første gang jeg så meget som kyssede en fyr (da jeg var ca. ca. 14) overskred han mine grænser så man skulle tro det var løgn, men jeg sagde ikke fra, for jeg troede det bare var sådan man gjorde.
    To år efter mistede jeg min mødom til en ven som jeg var forelsket i i beruset tilstand. Jeg sagde fra, og det endda flere gange - men i hans fuldskab respekterede han det ikke. Jeg fortryder stadig den dag i dag, at jeg ikke knaldede ham en lussing eller hævede stemmen - men jeg var bange for, at hans forældre skulle høre det. Og jeg fortryder, at jeg overhovedet tog med ham hjem i stedet for at ringe og blive hentet af mine forældre - men vi havde sovet i samme seng som venner flere gange, og det var en skoleaften, og jeg havde været i byen til tidlig morgen, og jeg ville ikke skuffe mine forældre ved at de fandt ud af det.

    Din datter er i et trygt forhold. Og hun og du er fortrolige, og det tror jeg at du risikerer at ødelægge ved at have denne tilgang til dette spørgsmål. Du skal ikke føle dig svigtet. Helt ærligt; se at komme ud og købe kondomer og glidecreme til dem og tag en snak om prævention. Tilbyd at betale for p-piller. Og se så at undskylde overfor hende, at du flippede sådan ud, og fortæl at det er fordi du blev overrasket, og at du blev skuffet over, at hun ikke havde taget den snak med lægen om prævention som I havde aftalt.

    Pris dig lykkelig for at du har så nært et forhold til hende. Det er jeg 100% sikker på, at hun gør.

    Fortæl hende om disse sider, og bed hende læse dem. De er virkelig oplysende.

    www.praeventionsguide.dk
    www.sexsygdomme.dk
  • Jeg må også indrømme at jeg synes du har overreageret lidt. Det er da rigtig normalt at udforske sin seksualitet i en alder af 16 år. Og nu er jeg ikke selv forældre, men jeg har som alle andre forældre, og jeg ville have synes at det var vildt flovt hvis min mor bad mig og en kæreste sove i forskellige rum, når vi skulle overnatte sammen. - I hvertfald i en alder af 16 år.

    Det er ikke for at være hård overfor dig, men tror bare ikke helt du har indset at din lille pige er godt på vej til at blive voksen. Og tro mig - jo flere regler og grænser du sætter overfor hende, jo "sjovere" og mere spændende bliver det at bryde dem. Hvis hun, som du beskriver hende ovenfor, er en fornuftig pige (hvilket jeg faktisk synes det lyder til hun er), så ved hun også hvad der er rigtigt og forkert :)
  • Først og fremmest vil jeg lige sige, som en anden har nævnt, at du er meget naiv! der er INGEN 16årige der kommer hen til deres forældre og siger "mor jeg vil til at have sex, hvad skal jeg gøre". ville du selv gøre det?
    for det andet, hold k*ft jeg ville blive gal hvis jeg havde sex med en fast kæreste, og mine forældre kom og forstyrede og bare hev mig med ud til en snak, tror ikke jeg ville snakke til dem foreløbig, sex er en privat ting, uanset om man er 16 eller 40.....

    du skal være meget glad for at din datter og du har et godt forhold og kan snakke sammen om ting som sex, det er LANGT FRA alle teenagere der vil snakke med deres forældre om sådan noget, det har man vennerne til i den alder....

    du overreagere rigtig meget, og du burde ærlig talt skamme dig...
    vær dog stolt af at hun i det mindste har ventet til hun var 16, og så endda med en fast kæreste... det sker ikke for tit i dag.. du sætter for mange grænser omkring det, som andre nævner, skal de sgu nok få det sexliv, hvis du ikke tillader at de sover sammen, jamen så gør de det nok bare om dagen eller på offentlige steder...
    tag den med ro i stedet for at ville rede verdenen, du får hende ikke til at fortælle dig fortrolige ting, hvis hun skal stå til ansvar for alt hvad hun fortæller dig..
    kan slet ikke beskrive hvor forarget jeg er lige nu over din måde at reagere på!!!
  • Ved godt det er en gammel tråd, men hold kæft jeg blev gal da jeg læste den...

    Hvad er du for en mor ?

    Total kontrol freak af en kvinde/mor - har lavet en aftale med hende, at hun skal sige det inden første gang... Er du mentalt okay ?

    Tog hende ned til en samtale ! Helt gak...

    Det er 11 år siden og jeg håber at hun er flyttet langt væk....

    Har selv teenagere og self skal man tale om det. Men det du gør er over hovedet ikke okay

Log in eller Registrér for at kommentere.