Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

14 år og lungebesvær

Redigeret 15 maj, 2010, 17:39 i Lungeproblemer
Hej, jeg er en pige på 14 år der udover lidt lavt blodsukker ikke er mere syg end alle andre. Jeg dyrker massere af sport, og spiser da ikke så slemt.

Men her de sidste dage har jeg haft lidt vejrtrækningsirritation. Vil ikke kalde det besvær, for jeg kan jo godt trække vejret. Men når jeg trækker vejret er det næsten som om der sidder noget i halsen, for jeg tænker over at jeg trækker vejret, og det er ligesom om mine lunger ikke bliver hel' fyldt med luft.

Jeg går jo og er sådan lidt nervøs, og det kommer især når jeg skal sove og i det hele taget om aftenen. Hvis jeg glemmer det bemærker jeg det ikke, men hvis jeg så husker det kommer det igen. Når jeg så "har det" gaber jeg meget, hvilket jeg har hørt man gør når man ikke får nok luft...?

Hvad kunne det være?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Muffer

    Det lyder som om du skal ta en snak med din læge.

    Er der noget du er bekymret eller bange for? Er det derfor du ikke kan få vejret?

    Hvis der er, så tal med din læge det, hvis du mener han eller hun er til at tale med. Ellers så prøv at tale med en, du har tillid til.
  • Indstillinger
    Hejsa! Jeg har PRÆCIS samme symtomer som dig.. Når man ikke lige tænker over det, så er det der ikke .. Men min teori er at man kommer i tanke om det, nettop fordi det er der..
    Det føles som der ligger en tung sten på brystkassen, og man virkelige skal anstrenge sig for at kunne trække vejret dybt!
    Og det med gaben kender jeg også. Det plejer at hjælpe, men nogen gange er det ikke nok. Jeg får det også typisk om aftenen, eller hvis jeg har fået for lidt søvn.

    Har været ved lægen og er blevet undersøgt på kryds og tværs for allergi, astma osv. er blevet scannet og fået taget røngtenbilleder af mine lunger. Alt ser fint ud, og min læge har sagt mig det højst sansynligt er psykisk.. - Hvilket jeg er lidt skeptisk overfor, da min søster på 19 har helt samme symptomer som mig, og tilsyneladende også som dig...

    Skriv endelig hvis du finder et svar på problemet. Det samme skal jeg nok gøre. Du kan evt. sende mig en mail: l0gnansigt@hotmail.com :) ...

    Mvh.
  • Indstillinger
    Hej med jer!
    Mange trækker ikke vejret korrekt. Når man trækker vejret, skal man trække det helt ned i bunden af lungerne så maven udspiles lidt. Det giver en rolig vejrtrækning med tilstrækkelig iltforsyning.

    Følelsen af ikke at kunne trække vejret og/eller hjertebanken kan SAGTENS være psykisk betinget. Især når følelsen ikke er der konstant. Det kan være angstsymptom, men også stress og utryghed kan give sådan et symptom. Man behøver ikke nødvendigvis være bevidst om, at der er noget psykisk der er galt selvom man kan mærke de fysiske symptomer.

    Når problemet med at trække vejret især er der om aftenen når du slapper af, så tænker jeg ud fra mine egne erfaringer med sådan nogle symptomer, at det er mest sandsynligt at det netop er psykisk betinget. Men naturligvis skal du tale med lægen om det og få undersøgt om der er noget fysisk galt.
Log in eller Registrér for at kommentere.