Hjem Lunger Åben debat om rygestop

Champix. Hvad er jeres erfaring ?

13468926

Kommentarer

  • Jeg har nu været røgfri i over 2 mdr. med nicotintyggegummi, det går rigtig fint uden abstinenser motivationen var det vigtigste for mig og jeg har endnu ikke taget 100 gr. på --måske er det nicotinen der gør at vægten ikke stiger for jeg motionerer ikke mere end før d.v.s motioncykling hver eneste morgen + nu cykling ude i det fri ca. 14 km om dagen om vinteren dyrker jeg også badminton og har gennem mit liv (66år) røget fra jeg var 16 år men altid dyrket sport/motion og har stadig en god kondi, nu er jeg også røgfri og tror på det da jeg flere gange har siddet i nærheden af rygere og det generer mig ikke --jeg savner det overhovedet ikke.
    Mvh Sys
  • Hej til alle jer der gerne vil stoppe med at tyge

    Jeg har taget Champix i 10 uger, og vaeret rooegfri i 8 uger. Har kun taget meget lidt paa ... ca 1 -2 kg, saa kan virkelig anbefale dette til alle som gerne vil stoppe med, at ryge.
    Der findes mange forskellige tilbud om rygestop, og jeg har proevet dem ALLE. Champix har vaeret det eneste som har virket, og det maa vaere fordi det blokerer for lysten til, at ryge. Alle andre metoder kraever ryggrad, og hvis man har det, behoever man ikke anden hjaelp. Ved
    nikotin/ nicorette produkter tilfoerer man stadig det stof til kroppen som man egentligt skulle komme af med, og skaber derved stadig en afhaengighed. Champix fjerner dette.....
    Kan se, at der er mange som har og har haft problemer med maven i forbindelse med rygestoppet. Det har jeg ogsaa haft, og endda et mislykkedes rygestop forsoeg netop paa grund af dette. Oppustet, forstoppelse, luft i maven har jeg kunnet faa bugt med ved faa ting.
    300mg Magnesium i form a brusetablet hver morgen, 1 tablet mod oppustedhed, og fiskeolie. Alt sammen kan man koebe i haandkoeb paa apoteket.
    Haaber det kan hjaelpe jer!

    Hilsen
    Exrygeren!
  • Hej igen
    Har nu været røgfri i 3 uger. Jeg stoppede med pillerne for 4 dage siden - altså midt i forløbet. (har stadigvæk pillerne liggende - hvis!!!) Men min erfaring er, at det ingen forskel er på rygetrangen med/uden piller. Der er ingen tvivl om, at de har hjulpet mig til at komme i gang. Men motivationen har været min største drivkraft. Jeg har nu kun tre bestemte tidspunkter på dagen, hvor jeg virkelig har lyst til at ryge. 1. Om morgenen nærmest når jeg stadig ligger i sengen. 2. Når jeg går fra arbejde og over til bilen. 3. Når jeg laver mad og bare venter på, at det skal koge/stege o.lign. færdig. Men disse tre værste rygetrangs perioder tager kun ca. 3 min. og så er jeg videre:)
    Min bror der ikke har røget i 4 år siger, at disse perioder også forsvinder helt.
    Mht. at stoppe med champix, så havde jeg troet at det ville blive sådan, at man ville få helt vildt lyst til at ryge, men sådan er det heldigvis ikke, (altså for mig) så vær ikke nervøs, det skal nok gå.
    Det er i hvert fald skønt ikke at ryge. Mindre stressende for man skal ikke hele tiden planlægge hvornår/hvor man kan ryge den næste. Vores samfund har gjort det svært at være ryger, så det er nemmere at holde op.
    God vind til jer alle
    Vh. Charlotte
  • Jeg er på 9. dag med Champix og FØRSTE dag uden at ryge!!! Har været oppe siden 06.15 (er nu næsten 12) og det går - ikke helt nemt, men det går... Rygetrangen er absolut mindre - men IKKE væk!!! Har ingen bivirkninger ud over heftige drømme, så der skal bare kløs på!
  • Godaften :)

    Jeg er også på Champix. Jeg har nu været røgfri i 5 dage og taget pillerne i 13 dage. Mine bivirkninger er også kvalme, lettere svimmelhed, træthed og luft i maven. Kvalmen er dog den der er værst. Men nu er jeg begyndt at sørge for at spise rigtig godt inden, og det hjælper virkelig på det værste.

    Min lyst til at ryge er 100 % væk. Jeg har den slet ikke, og tænker stort set ikke på mine cigaretter. Jeg har stadigvæk 2 pakker liggende i køkkenden som jeg kan hente til enhver tid... Måske en god motivationsfaktor i sig selv :o)

    Mht. rastløshed, så har jeg heldigvis ikke oplevet den. Jeg har for 3 år siden prøvet Wellbutrin ( Også rygestoppiller ) men der var jeg så forfærdelig rastløs... Omvendt, så har jeg siden fået en søn som nu er knap 1½ år, og det giver jo også ekstra opgaver i hverdagen, og nu har jeg rigtig god til til leg og ekstra omsorg... Før stressede jeg måske lidt med de daglige gøremål, og så lige ud på terassen og tage smøg-pauser... Da jeg endelig satte mig ned i sofaen om aftenen for at slappe af, så var det tid til min søn skulle puttes... :/ - Nu har jeg bare verdens bedste samvittighed...Jeg er så glad for at jeg allerede synes det hele er så positivt!!

    Lige en ekstra detalje... Jeg har i et par måneder irriteret mig over lugten af røg. ALLE rygere lugtede, især min familie som kom på besøg. Vi har et røgfrit hjem, og det har vi haft i over 2 år, men alligevel, så kunne jeg bare lugte røg alle steder når der havde været gæster selv om de pænt gik på terassen hver gang.

    Jeg overvejer at trappe ned på pillerne nu her fra uge tre... Altså så kun tage en hver morgen... KAn jo altid gå op i dosis, men tænk hvis mine bivirkninger kunne halveres, og jeg stadigvæk ikke havde lysten til cigaretter :o) - Det skal helt sikkert prøves.

    Jeg har selv været ryger i 15 år og røget 20 om dagen i snit... De sidste par måneder har jeg heldigvis kun røget 10 i snit...

    Jeg vil ønske jer alle held og lykke med jeres rygestop. Jeg glæder mig til at læse andres kommende erfaringer med Champix.
  • En opfølgning, nu da jeg snart er røgfri i 2mdr.
    I mit sidste indlæg var jeg så stolt af at der næsten ingen bivirkninger var - det skulle jeg ikke have været. Mit mavebesvær blev til maveproblemer, og jeg trappede hurtigt ud af tabletterne. Alt i alt nåede jeg kun at benytte startpakken - men jeg er stadig røgfri!
    Eventuelle problemer ved at stoppe for tidligt, blev meget minimale.

    Så på trods af dette, kan jeg stadig anbefale Champix, omend jeg naturligvis er knap så begejstret nu.

    Een af mine bekendte har været røgfri i over 6mdr. men har lige købt en startpakke igen - han fik "smøgsyge" i stort omfang. Så der er lang tid til jeg tør ånde lettet op.

    Men, JEG VIL IKKE RYGE MERE!
    (og har ikke rørt en smøg siden 6/4-10).
  • Jeg var meget spændt på virkningen af pillen, og glædede mig til at se om jeg rent faktisk kunne stoppe. Jeg har røget over 30 år og min dagsration var på 30 cigaretter om dagen.

    Jeg fik kvalme af pillerne omkring 5-6. dagen og trappede automatisk ned fra 30 til 15 om dagen. Dag 11 og 12 røg jeg 2 og 4 cigaretter. Fra 13. dagen har jeg været helt røgfri. Ikke fordi jeg ikke havde lyst til en smøg, men kan man nøjes med så lidt så kan man vel også undvære helt.
    Jeg var så ked af at jeg ikke kunne sove lidt mere, for så kunne dagene blive hurtigere overstået. Jeg tænkte på at ryge hele tiden, men kunne jo ikke når jeg blev så dårlig af pillerne.
    Efter mit rygestop har jeg slet ikke savnet nikotinen, men vanerne har været irriterende. Jeg rækker ud efter en smøg inden jeg tænker "nåh nej, jeg ryger jo ikke" Jeg tænker endnu på 26. røgfri dag: "jeg snupper lige en smøg" når noget går mig på eller jeg bliver stresset. Men heldigvis har jeg ikke smøger på mig, for sæt jeg glemte at jeg ikke ryger. Hvor ville det være dumt.
    Jeg fik forstoppelse, og det var næsten ikke til at holde ud. Her 14 dage senere er det ved at være i orden igen, heldigvis.
    Jeg tænker ikke længere på at ryge HELE tiden, men flere gange hver dag. Jeg er bange for om jeg bliver ved med at kunne udgå tobaksdjævelen. Jeg kæmper! Fileme om de smøger skal styre mit liv...
    Jeg vidste ikke at det ville gøre direkte ondt i lungerne når de var ved at blive rene, for det føltes som om luften pludselig fyldte så meget, og man fik alt for meget luft ind. Den fornemmelse gik dog hurtigt over.
    Menstruation er nu noget med blod. Som storryger flyder blodet altså ikke så frit og så voldsomt..
    Til gengæld har jeg jo fået så meget andet. Hvidere tænder, mere glød og varme i huden, en dejligere/friskere ånde, og bedre vejrtrækning. Mindre risiko for slemme sygdomme. Især har jeg frygtet at blive ramt af KOL. Tænk at skulle mangle luft. Puh ha jeg vil gerne døje med rygestop for at undgå det.
    Jeg glæder mig til at jeg har vænnet mig til ikke at ryge. Andre ex-rygere har fortalt mig, at de kun tænker på at ryge få gange om året. Det blir SÅ godt.
    Champix har givet mig støtte til at få begyndt et nyt liv som ikke-ryger. Tidligere forsøg uden pillerne har gjort mig deprimeret. Nu hvor jeg får pillerne, er mit humør som ellers. Jeg er mere hidsig fordi de cigaretter fylder så meget og fordi det tager så længe at vænne sig fra, men jeg er ikke deprimeret, som uden pillerne.
    Det at man bruger tid her og i andre fora for exrygere/rygestoppere viser jo desværre at vi alle bruger en hulens masse energi på projektet. Men bare vi bliver ved med det, så skal det nok lykkes for os :-) pøj pøj
  • Hej alle
    Dejligt at læse jeres indlæg.

    Jeg er på dag 2 i første pakke, I går mærkede jeg ikke noget, røg bare videre (50-60 stk. om dagen).

    I dag har kvalmen (og en fæl og træls svien i munden) næsten forhindret mig i at ryge. Jeg har vel forsøgt en 5-6 gange. Men det var jo planen, at man skulle ryge videre en uge? Havde I andre det også sådan?

    Jeg véd ikke om jeg i overmorgen tør øge dosis. Øges kvalmen også med den øgede dosis Champix?

    Jeg fatter ikke at et rygestop med dette præperat kan give vægtforøgelse. Min kvalme er sådan, at jeg må tvinge, hver eneste bid ned.
  • Hej Ingerlise3

    Det er så flot, at du har besluttet dig for at stoppe med at ryge.
    Champix piller kan give kvalme og ondt i maven, et stykke tid
    efter, man har indtaget pillen. Jeg har ikke oplevet, at det bliver
    værre med bivirkninger, når dosen øges.

    Den første uge, hvor man skal ryge og tage pillen samtidig, er den
    oplevelse, som du skal huske på i hele forløbet, fordi du ikke længere
    nyder din cigaret. Så når du får hang til en cigaret, så tænk på, hvor
    grimt den smager..:))

    Jeg valgte, at gå til rygestop samtaler hos sygepejersken tilknyttet
    min læge. I den førstte tid fik jeg tider hver 14. dag. Der får du
    svar og støtte, på alt hvad du har brug for. Det er ikke altid, at
    familie og venner har tid eller baggrund for at råde dig, når du
    har brug for det.....

    Jeg har ikke overspist i mit forløb, men på trods, har jeg taget
    5 kilo på, fordi fordøjelsen bliver ændret. Men det vil stabiliserer
    sig efter et halvt år. Håber jeg....:)

    Men glæd dig til: Bedre vejrtrækning. Dejlig hud. Køn kulør.
    Du går ikke glip af festerne, fordi du står
    udenfor og ryger.

    Pøj pøj med dit rygestop.

    MvH

    Anne
  • Hej Anne
    Tak for svar

    Jeg stoppede helt med at ryge på 6.dagen, og har nu været røgfri en uge.
    Det er rigtigt, at kvalmen enten forsvinder eller glemmes?

    Flot, at du har været røgfri så længe, det er noget lettere at tabe sig end at holde op med at ryge.
Log in eller Registrér for at kommentere.