Hjem Rusmidler Alkohol

Var det forsvarligt at køre bil?

Redigeret 5 maj, 2017, 22:00 i Alkohol
Jeg mente i situationen at det var fuldt ud forsvarligt at køre bil. Senere har en af mine venner dog vist sig at være uenig og nu vil jeg lige høre jeres mening. Jeg snakkede med mange mennesker der aften om det og de fleste sagde at det var fuldt ud forsvarligt.
Jeg har undersøgt sagen lidt. Man forbrænder ca. 1 genstand i timen. Og det kan varer 0-90 min før alkoholen bliver optaget i kroppen. Jeg drak ca. 4 genstande fra kl. 18:30 til 21:00. For at være sikker må man regne med det værst tænkelige. Så det tager altså 90min før alkoholforbrændingen starter. Det vil sige at forbrændingen starter kl. 20:00. Derefter vil der gå 4 timer før det er forbrændt så kl. 24:00 skulle jeg teoretisk set være ædru. Og jeg kørte først da klokken var 02:00 så der er endda 2 timer mere at forbrænde alkohol i.
Nu vil jeg så gerne høre om i er enige.

Kommentarer

  • Det er svært at finde seriøse kilder som kan besvare dit spørgsmål, men grundlæggende så er det din kropsvægt der bestemmer om det er forsvarligt.

    Nogle modeller siger at leveren kan forbrænde 1g alkohol pr. time/pr. 10 kg legemesvægt. Dette er åbenlyst en dårlig tilnærmelse, da man ikke forbrænder mere alkohol, bare fordi man er fed.

    http://www.trafikliv.dk/tema/til_fest/g ... _promiller

    Ovenstående tager højde for dette problem ved at gange vægten med 0,68 for drenge og 0,55 for piger (pga. pigers naturligt højere fedprocent).

    Dette er dog igen en tilnærmelse da der ikke tages højde for din korrekte fedtprocent, men kun gøres en tilnærmelse.

    dvs. regnestykket er:

    4 genstande på 2,5 timer

    Hvis du er en mand på 90 kg bliver det:

    90 kg * 0,68 = 61,2

    Der er ca. 12g alkohol i en øl, dvs. din promille skulle blive:

    12*4 = 48g alkohol

    48 g / 61,2 kg = 0,77 promille

    Hvilket er spirituskørsel.

    Man siger at kroppen forbrænder i gns. 0,15 promille i timen, men det er et gennemsnit.

    Hvis ikke du er overvægtig, regner man med 1g/10kg/time, dvs. 9g pr. time
    9*2,5 timer = 22,5g (dette hvis din krop har optimal forbrænding)

    dvs. den nye promille er:
    (48-22,5)/61,2 = 0,42

    Hvilket er lige under grænsen for promillekørsel.

    Dette er det optimale tilfælde, for en mand på 90 kg.

    Jeg vil dog tage disse beregninger med et gran salt, da man aldrig kan være sikker.
  • Hvis man har brug for at sidde og lave beregninger for om det er forsvarligt eller ikke forsvarligt at køre bil, så synes jeg, at det i sig selv er nok til, at det ikke er forsvarligt.

    Beregningerne fortages jo, når man er i tvivl, og er man det, bør man lade bilen stå.
  • Den lyder som om at den er lige på grænsen, men kan ikke lige den eksakte beregning. Hvis man er i tvivl, synes jeg også bare man skal lade bilen stå.

    Mvh. Dennis
  • Det nemmeste er vel helt at lade være med at køre bil, når man har drukket. Så er man helt sikker på, at man hverken er til fare for andre eller sin tegnebog...

    Alkohol og bilkørsel skal aldrig blandes.

    Det er så forskelligt, fra gang til gang, hvordan man påvirkes af alkohol.

    Hvis man fx drikker et glas vin på tom mave, kan man føle sig fuld og svimmel kort tid efter. Hvis man drikker et glas mens man spiser, kan man måske slet ikke mærke det!

    Hvorom alting er, så kan man føle man er mere beruset end promillen fortæller - og omvendt!

    Johanne
  • Der er også mange der fejlagtigt tror de er ædru nok til at køre hjem næste formiddag hvis de "overnatter" til en fest, eller sover i bilen.

    Men mange spritbillister bliver faktisk taget lør/søndag formiddag!

    Jeg skal selv snart have fodlænke på af samme grund. Nu er alt med hjul på solgt (også cyklen)
Log in eller Registrér for at kommentere.