Hjem Lunger Lungeproblemer

Tør hoste og tør hals

Redigeret 31 januar, 2012, 02:36 i Lungeproblemer
Hej

Jeg er en 20 årig pige, som er ikke - rygende. Jeg har i de seneste måneder gået med hoste - hosten kommer og går. Det begyndte første med forkølelse og en MEGET slem hoste, hvor jeg ikke ku sove om natten. Hosten var så slem at jeg pludselig græd husker jeg. Jeg tog til min egen læge som mærkede mine mandler, som var hævede og han kiggede med en lygte i min hals. Jeg fik noget væske som jeg ku gugle med. Hosten fortsatte så jeg vendte tilbage til min læge, som tog en test med en vatpind for at se om jeg har bakterier i halsen, hvilket jeg ikke havde. Min læge sagde at det var virus...nogle dage efter forsvandt hosten, men vendte tilbage og forsvandt endelig igen. Jeg har fået taget en lille blodtest for at se om jeg har noget infektion i blodet, hvilket viste ingen tegn på dette. Men i den her uge oplever jeg igen hostem, men tør hoste og tør hals især om aftenen. det er ikke en voldsom hoste, men jeg går stadig og hoster tørt engang imellem - det forsvinder og kommerr. det er især når jeg trækker vejret dybt. Og tør halsen om aftenen. Jeg er begyndt at drikke meget te...men hvad gør man ved det?

Det irritere mig meget.

Kommentarer

  • Hej Nada

    Det er da også irriterende med sådan en slem hoste.

    Når du har været ved læge og der ikke er blevet fundet noget, der skal behandles, så må du prøve at klare dig med de gamle husråd, som mange gange også virker udmærket :o)

    Din hals må være irriteret og udtørret efter alt det hosteri. Det er udmærket at drikke meget, men du skal også have noget, der beroliger og smører din hals. Jeg vil foreslå honning, som smører slimhinderne og desuden har en beroligende virkning (altså mildner den refleks, der får dig til at hoste).

    Jeg vil foreslå timiante med honning i. Rådet har jeg fra Rikke Goerlich, som havde en udsendelsesrække på DR2 for nogen tid siden.

    Timian har en bakteriedræbende virkning, og nå ja, så har det også en slimløsende virkning – det er godt mod sejt og tykt slim, og det har du vel ikke!

    Honning smører slimhinderne og virker beroligende og er desuden også bakteriedræbende.

    Sådan laver du timian-te:

    1 liter kogende vand
    4 kviste frisk timian eller 1 spsk. tørret timian

    Lad vandet koge og køl det derefter af i et par minutter, så temperaturen daler til 70 grader. Hæld vandet over din timian. Teen skal trække ca. 5 minutter. Husk at lægge låg på, mens teen trækker, for at du kan få gavn af de æteriske olier også (ellers damper de væk).

    Drik teen med en stor teskefuld honning til et krus te.

    Hvis man virkelig er plaget, foreslår Rikke Goerlich at lave en portion timian-te med ekstra meget honning i:

    2 dl stærk timiante
    2 dl honning

    Rør rundt, til honningen er opløst og drik det!

    God bedring

    Kameliadamen
  • Har prøvet med kammillete og honning...hjælper ikke. Jeg går stadig med den her hoste. Det har stået på længe. Det er hver gang jeg trækker vejret dybt ind eller griner, så hoster jeg bare derud af. Tør hoste...kilden i halsen.
  • Hej Nada

    Det var ærgerligt, at honning ikke kan hjælpe.

    Men så vil jeg foreslå Membrasin:

    http://www.thinkaboutit.dk/omtaler/omtale_bog_slank.pdf

    For to dage siden havde jeg aldrig hørt om Membrasin. Men det lader til at være godt mod irriterede slimhinder. Persille, der har hoste som bivirkning fra blodtryksmedicin, har fået det anbefalet af Radiodoktoren, Carsten Vagn-Hansen. Det kan jo aldrig skade at forsøge.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Kære Nada,
    hvordan fik du løst problemet? Jeg går igennem det samme lige nu og kan kun forstå hvordan du havde det da du skrev her.
    Håber at du kan give mig nogle tips.
    Mvh
    Cin
  • kan det ikke være at du er allergisk over for mælk?du kan prøve at undgå mælk i 14 dages tid og se om hosten forsvinder
  • Jeg er selv en pige på 28 år, og går for tiden med en slem hoste, samtidig med at jeg også døjer med astma.
    Min læge siger bare hvergang jeg kommer op, at jeg ikke fejler noget.
    Sidst fik jeg noget hostesaft med hjem, men det har hjulpet på min natte hoste, men hvad med om dagen.
    Min arbejdsgiver tror jeg er syg, gør jeg også selv, men uden feber.

    Har læst om de andre indslag og vil prøve dem i første omgang, og så må vi se hvad der sker..
  • Sidste vinter hostede jeg i tre måneder.
    Ikke den mindste lægehjælp kunne jeg få. Der var jo ikke nogen infektion. !!!
    Jeg ved ellers man kan få noget, der dulmer om natten, så man i det mindste kan få sovet.
    Et par dage havde jeg kvælningsfornemmelser og følte, der sad en pind i halsen på mig. Ærlig talt, det var mere end slemt.

    Jeg drikker ellers ikke, men i bare desperation hældte jeg cognac i varm te. Det hjalp. Faktisk tog jeg flere gibbernakker i den værste tid.
    Lige pludselig forsvandt hosten igen, lige så brat, som den kom.

    Nu griner du, tag uldent undertøj på, det hjælper. Jeg har selv købt uldent undertøj.
    Da min søn var lille hostede han meget. Jeg gav ham uldent undertøj på og så forsvandt hosten. Det brugte vi i gamle dage og det råd er slet ikke så tosset. Prøv det.
  • nada123
    Du skal undersøges for Allergi og Astma..du skal bede din læge lave undersøgelsen..
Log in eller Registrér for at kommentere.