Hjem Lunger Lungeproblemer

Sidestik i venstre side af brystet?

Redigeret 26 april, 2010, 01:56 i Lungeproblemer
Hej

Jeg aner ikke hvor jeg sku sætte det her indlæg henne.Men jeg en tyve årig pige, som ikke ryger eller drikker.

Men i torsdag var jeg ude i et center og pludselig fik jeg kraftig sidestik i venstreside ved brystet...jeg blev rigtig bange, så jeg satte mig ned for at slappe af, men sidestikke blev ved og når jeg trak vejret så gjorde det ondt. Efter 10 minutter så gik det væk...jeg prøvede at strække mig og trække vejret dybt, men det gjorde ikke ondt mere. dagen efter får jeg menstration så aner ikke om det har en sammenhæng, men har pludselig haft sidestik i venstre side idag igen lørdag. I ved ligesom sidestik nogen gange man får når man har løbt rigtig meget.

Hvad skal jeg gøre og hvad tror i det kan skyldes? Jeg har haft 2 EKG test tidligere i år, som viste sig at være normal, hvilket skyldes jeg har engang været meget svimmel, hvilket jeg sjældent bliver nu. fik også taget blodtryk, blodsukker ect, som var normal...

Kommentarer

  • Hej Nada

    Vi har haft flere debatter om den type smerter, og mange har bidraget – også jeg, som havde noget lignende, da jeg var barn.

    Der ser ud til at være flere forskellige tilstande, der minder om hinanden. Det, jeg havde som barn og teenager, var ganske vist en meget slem og stikkende smerte, som blev endnu værre, når jeg trak vejret ind, men problemet var hver gang ganske kortvarigt.

    Og så er der noget, som hedder facetsyndrom, som du kan læse om her:

    http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/ ... ystryggen/

    Nu kan du selv se, om du kan genkende dine egne symptomer i ovenstående beskrivelse.

    Jeg bringer lige et par links til steder, hvor en lignende problematik har været debatteret:

    viewtopic.php?f=58&t=19145

    viewtopic.php?f=98&t=22197

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • tak for dit indlæg. jeg er mega bange...ved ikke om jeg skal kontakte lægevagten eller ej. det forsvinder og vender tilbage igen? jeg har ikke så meget ondt i ryggen.

    det er sidestik som pludselig kan ske ved fysisk aktivitet. skal jeg kontakte lægevagten eller skal jeg lade vær.
  • Hej Nada

    Hvis jeg var dig, ville jeg ikke kontakte lægevagten. Du vil sikkert bare få en sludder for en sladder og derefter få at vide, at du kan gå til din egen læge i morgen.

    Og det ville jeg så til gengæld gøre, altså ringe til lægen i morgen i telefon-konsulationstiden.

    Jeg kan selvfølgelig ikke vide, om det er noget alvorligt, men ud fra din beskrivelse, tror jeg ikke, at det er alvorligt.

    Jeg har en veninde, der har dette facetsyndrom. Hun siger, at det er meget plagsomt, men ikke farligt.

    Jeg kan godt forstå, at du bliver bange. Det gør man jo altid, når det gør så ondt, og smerten sidder i nærheden af hjertet. Men prøv at drikke noget beroligende, lidt kamillete eller måske et glas vin.

    God bedring

    Kameliadamen
  • Redigeret 24 april, 2010, 19:38
    Jeg har været hos min læge, som sagde at det er musklen, som er sprunget. Oplever stadig smerten af og til. Jeg prøver med panodil, strækøvelser, og varmepude, men har det stadig efter 2 uger. Det er enormt irriterende.

    Hvad skal jeg gøre ved smerten? har i nogle gode råd?
  • Jeg var hos lægevagten fordi jeg fik voldsomme smerter, selvom jeg tog panodil. Jeg fik taget en ekg-test, som viste sig at være normal...pludselig siger lægevagten at det ummidelbart kan være mavesyre, så jeg er lige begyndt på mavesyre tabletter, men har rimelig svært ved at tro på det, når min egen læger siger at det er musklen der er problemer med.

    Nu tænker jeg bare på, hvem har mon ret, og er der mon overhovedet nogle af dem som har ret?

    Jeg synes det lyder alligevel lidt mærkeligt med mavesyre når jeg ikke ryger ect.

    Hvad ville i gøre i sådan en situation? er total forvirret.
  • Hej Nada

    Jeg undrer mig lidt over begge forslag, både over at det skulle være en muskel, der var sprunget, og over den med mavesyren.

    Jeg mener: For at en muskel kan springe, så skal der vel ske et eller andet voldsomt. Var du ude for en ulykke i det center, hvor den stikkende smerte pludselig viste sig for første gang?

    Jeg har hørt om, at man kan forstrække en muskel, men at en muskel kan springe helt i stykker, uden at man har været ude for et uheld, kan jeg ikke rigtig forestille mig. Jeg tror, at muskler er meget stærke, og at de ikke kan gå i stykker, med mindre de bliver skåret over eller lignende, og i et sådant tilfælde ville problemet være så slemt, at lægen ikke bare kan sende patienten hjem med et par Panodiler.

    Jeg kender intet til de smerter, man kan få på grund af mavesyreproblemer, men umiddelbart synes jeg heller ikke, at det er foreneligt med den type stikkende smerte, som du beskriver. Hvis det var mavesyre, hvorfor skulle den stikkende smerte så blive værre, hver gang du trækker vejret?

    Jeg er ikke læge eller på anden måde sundhedsuddannet, men begge forslag lyder i mine ører mærkeligt.

    Har du helt droppet tanken om, at det kan være facetsyndrom? Er der slet ikke noget i de andres erfaringer i de tidligere debatter om lignende problemer, som du kan bruge?

    Hvis ikke, så må jeg sige, at det ser ud til, at du står på bar bund, og at du må begynde forfra. I så tilfælde ville jeg – hvis det var mig – begynde med at bestille en tid hos lægen til blodprøvetjek. Du skrev godt nok tidligere, at du allerede er blevet undersøgt for forskellige ting. Men måske er det en god ide at blive undersøgt for de vitamin- og mineralmangler, som en praktiserende læge kan undersøge for.

    D-vitaminmangel kan godt give en stikkende smerte. Smerten plejer godt nok ikke at vise sig i brystregionen først, men snarere i benene, og de stikkende smerter optræder mest i fødder og hænder, sådan som du kan se i nedenstående link, hvor der blandt andet står:

    ”Symptomer ved D-vitaminmangel kommer typisk snigende over måneder til år, efterhånden som patientens D-vitaminmangel forværres. De almindeligste symptomer i starten er almen træthed og muskelsmerter rundt i kroppen og ofte lokaliseret til specielt lår, læg og skulder- nakkemuskler, samt eventuelt krampetendens i arme eller ben og prikkende, stikkende, brændende eller sovende fornemmelse i fødder, hænder og rundt om munden.”

    http://www.osteoporose-f.dk/index.php?id=68

    Man ved, at D-vitamin har betydning for både knogler og muskler, og man kan få smerter i både knogler og muskler, når man mangler det. Hvis det er fra muskler, du har denne stikkende smerte, så synes jeg, at det er et forsøg værd at få taget blodprøver til undersøgelse af eventuelle vitamin- og mineralmangler.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.