Hjem Lunger Åben debat om rygestop

Champix. Hvad er jeres erfaring ?

1235726

Kommentarer

  • Jeg er på champix. Nogle får kvalme, men jeg har intet mærket.
    Meget hurtigt smagte cigaretterne mig slet ikke - kaffe heller ikke! Jeg tændte stadig smøgerne, men det var af vane. Så holdt jeg op. Et par dage brugte jeg en falsk cigaret med nikotin. Så slap jeg da for at få det andet skidt ned i lungerne, men det stoppede jeg også med.
    Der skal dog beslutsomhed til. Tit havde jeg lyst, men når de nu ikke smagte mig og jeg alligevel ikke røg dem, hvorfor så!
    Hvis du ikke får kvalme, og du ellers har taget beslutningen, så er det er godt middel.
  • Hej.
    Jeg sidder lige nu og læser dit indlæg, jeg er lige startet på champix 2 dag, jeg sidder og venter på bivirkninger,gjore du også det?
    så læser jeg debatten om bivirkninger,og bliver helt nervøs,så nu spørger jeg dig, hvordan er det gået for dig med at stoppe, hvordan har du haft det med bivirkninger.
    Jeg vil være meget taknemlig hvis du vil give mig et par ord.
    På forhånd tak
    Anne.y@mail.dk
  • Jeg startede med Champix den 8 februar efter at have haft dem liggende rigtig længe, da jeg var mega bange for bivirkningerne. Jeg har haft lidt kvalme, men det hjælper at spise sammen med pillen. Jeg har også haft en fornemmelse af at være en anelse "høj", men ikke noget der påvirker ens væremåde.
    Jeg røg ca 25 cigaretter om dagen og har røget i ca 27 år. Jeg havde prøvet alt alt.., men var typen som kunne ryge selv når jeg var syg!!
    Efter at have taget Champix i 14 dage gad jeg ikke ryge mere, det smagte af hå til og jeg havde fornemmelsen i kroppen af at være fyldt op med nicotin.
    Efter at have taget champix i ca 3 uger var jeg ved at være lidt ked af den underlige fornemmelse det gav mig at tage den, men mega glad for at være holdt op med at ryge.
    Så jeg bestemte mig for at trappe ned på Champix igen til en 1/2 tbl to gange daglig og senere til 1/2 tbl 1 gange dgl og tilsidt lod jeg være.
    Jeg tænkte at jeg kunne tage den igen hvis rygetrangen blev/bliver for stor.
    Jeg har ikke taget den i knap 2 uger og har stadig ikke lyst til hverken den eller smøger.
    Tror det er ved at lykkes....
    Det gode ved champix er friheden: Du må godt ryge det første stykke tid.. Du har muligheden for at trappe ned langsomt på smøgerne og senere evt på tbl champix.
    Det er kanon- pøj pøj
  • Hej
    Dejligt at høre, at det kan lade sig gøre at blive røgfri med champix. Har røget i 25 år og har nu taget pillerne i en uge, første dag som røgfri bliver i morgen!! Er spændt, nervøs og bange men det skal lykkedes.
  • Hej med jer :-)

    Super godt gået til alle jer som er stoppet med cigaretter.
    Jeg er også stoppet 1. februar med Champix og har bivirkninger som
    hovedpine, træthed, kvalme og ondt i maven har jeg haft i starten. PUHA.
    Men jeg ryger ikke mere og det er det vigtigste. Tænk, at opleve en hel
    fest uden at skulle udenfor for at ryge og mine fødder fryser ikke mere.

    Hold fast, derude

    Er der nogen, som kan fortælle, hvordan det bliver at slippe af med pillerne ?
  • Hej igen
    Det kunne jeg også godt tænke mig at vide. Går godt med ikke at ryge, men har ondt i maven (føler tyngde) af pillerne og har egentlig mest til at lade være med at tage dem eller nøjes med en om dagen i de sidste to uger. Er der nogen der har prøvet det og hvordan er det gået?
    Vh
    Charlotte
  • Jeg begyndte med Champix 30/3-10 og røg den sidste smøg 6/4-10
    Kalenderen viser i dag 14/4-10 - altså ca. 8 dage uden røg.

    Ja, det er endnu meget nyt, men jeg ønsker at bidrage med positive synspunkter. Hvis jeg havde læst debatten hér inden mit rygestop, er jeg ikke sikker på at jeg turde gøre det - med al den snak om bivirkninger.
    Jeg har kun en enkelt dag oplevet en bivirkning - kortvarig kvalme. Ud over dette, kan jeg godt mærke/høre/lugte at der er lidt mere luft i tarmen end normalt. Men jeg betragter dette som en biting i forhold til gevinsten.

    Tager morgenpillen sammen med en stor portion havregryn - ingen ubehag efterfølgende. Aftenpillen tages sammen med aftensmaden - ingen ubehag.

    Så hvis jeg har ret (altså ud fra det jeg har læst i andre indlæg) er det afgørende at pillen tages sammen med noget. Anbefalingen er et stort glas vand, men det lader ikke til at skade når dette supleres med fødevarer (et måltid).

    Pillerne har virket fantastisk på mig. Cigaretryger gennem godt 30 år.
    Om jeg er røgfri? - ja helt - har ikke rørt smøgerne siden natten mellem den 7 og 8 dag med piller - og sådan skal det blive ved med at være.

    Som andre brugere af Champix, er jeg selvfølgelig spændt på, hvad der sker når pillerne slipper op om et par måneder... De læsere der har erfaring med det fortsatte forløb bedes beskrive dén fase, så vi andre ved hvad der venter os.

    Jeg vil ikke tøve med at anbefale dette forløb, men er naturligvis ikke blind for, at der faktisk er mennesker der får bivirkninger af produktet.

    Med venlig hilsen
    Henrik
  • Hej igen

    Jeg har en uge tilbage med pillerne!

    Jeg fik det også lidt dårligt med pillerne, så jeg halver pillerne og tager
    en halv pille om morgen og igen om aftenen inden jeg sover. For så oplever
    jeg ikke kvalme, men sover fra det. Det går faktisk meget bedre med en halv pille 2 gange om dagen, og jeg håber samtidigt, at jeg derved kan nedtrappe pillen, så overgangen ikke bliver så slem.

    Det går bedre og bedre med ikke at tænke på at ryge. Så pillerne har
    hjulpet godt på vej. :-)

    mvh
    Anne
  • Hej igen
    Det er dejligt med denne åbne debat, så man føler at man ikke er alene om dette projekt. Jeg synes det går godt. Har nu droppet aftenpillen og mærker ingen forskel på rygetrang. Har også været til spisning med vin uden at ryge. Så jeg tror sgu det lykkes denne her gang også uden piller. Tænker ikke så ofte på at ryge mere som i starten. Det hjælper også, at der er røgfrit de fleste steder:) (Noget jeg ellers har forbandet, men for os der forsøger at holde op, er det godt)
    Jeg spiser i øvrigt pastiller, tyggegummi og masser af frugt, vil ikke tage på, er der nogen er jer der har erfaring med at blive røgfri uden at blive tyk?
    Venlig hilsen
    Charlotte
  • Hej igen

    Jeg synes også det er rart, at klikke ind på denne side. Så føler jeg ikke,
    at jeg er, "palle alene i verden".

    Jeg har taget 2 kg på og det er irriterende fordi jeg godt kan mærke, at
    det ikke er muskler, som har sneget sig på.
    Da jeg ikke gider skifte garderobe, har jeg meldt mig til et kvindeløb i
    København til sommer...... Det betyder, at jeg må træne, og det har jeg
    gjort i 4 uger med korte "gå/løbe" distancer. Det er rigtig godt at opdage
    at man bliver bedre og bedre. Kan også fortælle, at sportsbutikkerne oser
    at flot løbetøj. :-)

    Jeg forsøger at tænke, over hvad jeg spiser, men nogen gange ryger der
    altså noget ned som ikke er sundt. Jeg spiser frugt, nødder og saltstænger når trangen er værst.

    God Weekend.

    Anne
Log in eller Registrér for at kommentere.