Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Opvågningsepilepsi

Redigeret 4 oktober, 2010, 14:11 i Epilepsi
Hej

Min datter på næsten 13 år har netop fået konstateret opvågningsepilepsi. Vi mener ikke, hun har abscencer - men har haft to krampeanfald i år (januar og juli) umiddelbart efter hun havde sovet - og hvor hun var i underskud af søvn (og muligvis også vædske).

For 8-9 år siden havde hun 3 krampeanfald og kom på medicin i 3 år - da var hun 6 år. Hun kom ud af medicin og levet helt normalt uden anfald i 3 år.

Er der nogen, der kender til opvågningsepilepsi?:

1) Kommer det, fordi man er i vokseperiode?
2) Er det noget, man kommer til at leve med altid?
3) Hvor længe efter opvågning skal man holde øje?
4) Kan det have noget at gøre med, at min datter nogle gange bliver svimmel (måske har lavt blodtryk?)
5) Er der altid angst forbundet med det? Jeg synes ikke, jeg oplever det hos min datter - men hun har da mareridt indimellem.

Kender du til det eller ved noget fra nogle læger, er jeg meget interesseret i at høre nærmere. Vi overvejer at sætte hende på Orfiril igen.

Hilsen Helle

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej..

    Jeg lurer på om I har hørt på hvad lægen på sygehuset har fortalt jer, eller I ikke stoler på hvad hun fortæller jer !

    Er det problemet eller vil I bare gerne høre hvad andre har oplevet med deres børn ?
  • Indstillinger
    Jeg har haft opvågningsepilepsi. Det har jeg ikke mere. Årsagen var en mangelsygdom. Jeg led af jod- og D-vitaminmangel. Min kost bestod dengang af mælk og frugt og brød. I dag spiser jeg mange grønsager, fisk drikker soyamælk og undgår mælk.
  • Indstillinger
    Jeg vil stille et modspørgsmål: Er du sikker på at hun ikke har haft nogle anfald siden hun var 9 år gammel?
    Jeg tænker, at hvis de kommer når hun er ved at vågne, kan hun jo godt have haft dem i sengen uden nogen har bemærket det.

    Jeg har ikke den store viden om epilepsi; men min søster havde indsovningsepilepsi i præpuberten men voksede fra det.

    En del af de spørgsmål du stiller syntes jeg helt bestemt at du bør rette til den behandlende læge, da der også må være individuelle faktorer der spiller ind.
  • Indstillinger
    Vi tror ikke vores datter har haft anfald i sengen. Det sidste anfald hun havde var hun gammel nok til at fortælle om. Hun følte det som om hun var i en anden verden og som om at hun kun kunne fokusere, og at der var tåget uden om fokusområdet. Rigtig interessant er det at høre, at d-vitamin kan have en betydning, for faktisk var hun i d-vitaminmangel, da hun fik anfaldet.
Log in eller Registrér for at kommentere.