Hjem Hud og hår Bumser

Isotretinoin Actavis ?

1246731

Kommentarer

  • Hejsa,

    jeg er 36 år - og har de seneste 5 år lidt af svær acne på skulder og ryg - store betændte bylder - og møggrimme ar - så jeg undgår nu helt svømmehal og lignende.

    For 1½ år siden var jeg hos en hudlæge i Grenå som ordinerede mig Isotretinoin, men da jeg læste alle bivirkninger på nettet, droppede jeg projektet, da det for mig var for stor en pris at betale. Det der var værst for mig - var hårtabet! Hvad er jeres erfaringer med det??. Jeg er i forvejen ved at miste håret - så det har jeg ikke lyst til at fremskynde. Derudover har en kollegas´ søn fået behandlingen med god effekt - men frarådede det - da læber selv 1 år efter behandling stadig er totalt tørre - hvad siger jeres erfaringer?

    Det er stort set kun ryggen jeg er plaget af dem.

    Jeg ville egentlig sige - pyt være med det og så tage dem nu her - men så læste jeg alle disse indlæg igennem og blev egentlig enig med mig selv om at de bevirkninger virkelig er slemme - de utroligt tørre læber mv...og ja hårtab?? eller hvad??

    Jer der har gennemgået kuren med godt resultat - Er bevirkningerne HELT ophørt efter behandlingen?.

    Håber på et par kommentarer.

    Mange tak og held og lykke til alle.

    Mvh Bumsen
  • Hej jeg er en dreng i sin bedste alder, nemlig 18 år.
    Jeg er lige begyndt på isotretinoin for 3 uger siden. Min læge fortalte mig at jeg kun måtte drikke alkohol i begrænset mængder, nemlig højst 3 øl på en aften. Og det er jo ikke meget for en dreng som lige er fyldt 18, og vil i byen med sine venner.
    Mit spørgsmål er så om det er muligt at drikke mere end de 3 øl? Nu tænker jeg at man måske må drikke sig lidt fuld engang i mellem, eller om det er bandlyst?
  • Jeg har nu taget isotretinoin actavis i over en måned, og de sidste par dage er jeg begyndt at føle svimmelhed og kvalme - og det varer ved hele dagen når jeg står op. når jeg ligger ned mærker jeg intet. Jeg indtager ingen former for spiritus, og jeg indtager både c og d vitamin hver dag. Kan det være pga medicinen, mht det at man har blodtab som bivirkning? jeg er blevet lidt nervøs, da jeg er på ferie. jeg kan ikke se nogen læge, men bliver bekymret for om det kan være et symptom på en syg lever?
    MVH Hansen
  • hey..der er en chance for et tilbage fald 50/50 måske og hvis jeg var dig ville jeg ikke drikke for meget i den tid du tar dem de er ikke gode for din lever, måske kun et par genstande i weekenden så kan du jo altid gi den gas bagefter. men det er det vær TRO MIG er lige selv bleven færdig med dem nemlig og de virker
  • Kære alle,

    Min søn har nu været på Isotretinoin orifarm med en daglig dosis på 2 X 20mg ( 2 piller dagligt ) i 2 mdr - Og det er overhovedet ikke blevet bedre
    han har stadig meget acne i ansigtet. HVOR LÆNGE KAN DER GÅ FØR DET BLIVER BEDRE????? Hvad er jeres erfaring?

    På forhånd 1000 tak

    Mor til "ked af det teenager"
  • Hej - jeg har selv været på kuren for 5 år siden - det har virkelig virket og har siden ikke haft acne/bumser - SÅ skønt!

    Regnede med at de måske kom tilbage, efter jeg holdt op med p-piller (da de også modvirker uren hud) men nej, har ingen problemer 7-9-13

    Jeg vil sige, at det heller ikke hjalp mig så meget de første pr måneder jeg var på pillerne (var 6 mdr i alt) Først omkring 5-6 månede begyndte det at blive bedre - Lægen sagde også, at man efter kuren også vil opdage at huden faktisk bliver renere og renere selvom man ikke tager pillerne mere, - Hvilket vidste sig at være sandt. :-)

    Man høre SÅ meget negativt om de piller, men er personligt RIGTIG glad for at havde taget dem.

    Rigtig meget held og lykke til din søn - hans hud skal nok blive bedre, han skal bare have lidt tålmodighed.
  • Hej Alle, Jeg sluttede Accutin for 2 uger siden -

    Kan godt forstå i bliver skræmt af at læse om alle bivirkningerne ved kuren, (det skal lige siges at selvmordstanker - høre til en meget sjællend bivirnking)

    Jeg må indrømme jeg også blev lidt nervøs, ved at læse om at depression+minus overskud er bivirkning ved pillerne - men dårlig hud gav mig iforvejen dårligt selvværd og manglene overskud.
    Det er en periode man skal igennem og når jeg ser tilbage, så er det, det hele værd og er virkelig glad for resultated. Jeg har ikke haft en bums i flere uger (troede jeg aldrig jeg skulle sige), så i skal bare holde ud - i bliver glade for det :)

    Ja- man skal helst ikke drikke alcohol under behandling, da behandlingen iforvejen er hårdt for din lever :)

    vdr. hvornår kuren begynder at virke: Den første måned - klarede min hud lidt op - og en del hudorme forsvandt, 2-3 mdr inde i kuren begyndte min hud at blive værre, måned 5 begyndte den at klare op og 6 måned havde jeg ikke flere bumser. .

    Stil endelig spørgsmål. (-:
  • Jeg tog en Roaccutan(Isotretinoin) kur tilbage i 2003 på et halvt års tid. Jeg kan tydeligt huske de tørre læber, den tørre hud og de månedlige blodprøve kontroller. Jeg havde forinden prøvet alt hvad der fandtes - og en hudlæge ordinerede Roaccutan til mig. Min hud blev værre de første par måneder - men blev så pæn. Min hud var pæn de første par år - men jeg er langt fra blevet bumserne kvit. Jeg oplever ikke de samme bylder som dengang - men da jeg stoppede på p-piller her fornylig der gjorde jeg. Jeg fik store bumser og rigtig grim hud. Så nu tager jeg p-piller igen (Yasmin) - men får stadig bumser regelmæssigt. Jeg fylder 25 lige om lidt - og har nok lært at leve med det.

    Jeg har overordnet haft glæde af kuren mht. bumserne - men kunne ALDRIG finde på at tage den igen. Jeg drak selv en del under kuren, og aner ikke om min lever har taget skade. Desuden har mit immunforsvar aldrig været så dårlig som efter kuren. Har lidt af rosen (virusinfektion), haft blodforgiftning og er generelt meget modtagelig over for udenfrakommende vira og bakterier. Min hud er også meget tør og i vinter oplevede jeg at have en depression. Jeg kan selvfølgelig ikke sige, at alt dette skyldes Roaccutan - men vil bare råde dem der ikke har særlig mange bumser - om at holde sig langt væk fra Isotretinoin. Overvej meget om du ønsker at udsætte din krop for en så stor mængde A-vitamin - det er gift - og du aner ikke om du kan tåle det - eller hvordan netop du vil reagere! Men det er helt sikkert en opvejning man selv skal gøre sig - for bumser kan virkelig også pille en ned - så ens selvtillid er lig nul.

    Lige et andet lille råd- hvis i drikker meget mælk, stop med det - der er mange hormoner i mælk, og efter jeg er stoppet, har det hjulpet på huden! Det er selvfølgelig ikke alle det hjælper på.

    Marie
  • For lige at svare på et par af spørgsmålene.

    Jeg er 4 måneder inde i kuren og oplevede efter allerede en måned at svær akne på ryg og skuldre var næsten væk (jeg vil skønne at der kun er grimme ar tilbage nu).

    Hårtab: Min læge siger at dette er yderst sjældent. Jeg er selv 22 år og havde i forvejen oplevet en anelse hårtab ved tindingerne. Jeg synes ikke min hårgrænse har rykket sig de sidste fire måneder.

    Alkohol: Min læge sagde til mig at det var i orden at drikke lidt, da det nok ikke kan undgås i den alder. Jeg drikker mig rigtig fuld ca. 1½ gang pr. ugen, hvilket er ualmindeligt dumt. Ikke desto mindre har mine levertal indtil nu været fine, men jeg tror ikke man skal være for resultatsorienteret; Jeg har naturligvis øget risikoen for at skade min lever.

    Der var en der nævnte at bivirkningerne kunne vare op til et år efter. Jeg kunne godt tænke mig at høre folks erfaringer? Har selv sindssygt tørre læber og er SÅ træt af det!

    En anden nævnte noget med at tilbagefald var 50/50?!
  • Jeg er nået 3/4 med de 400 piller, tager 3x20mg om dagen. Mine læber er meget tørre; jeg har fundet at idento er den bedste læbepomade - dog kun om vinteren da den smelter nemt - og at lypsyl er min toer, og mere fast i sommervarmen. En med solfaktor kan virkelig anbefales hvis man er på stranden eller lign. Desuden har jeg haft en smule ondt i ryggen i en enkelt uge, men det til trods for jeg har fortsat med at dyrke styrketræning og kampsport efter jeg startede med pillerne. Jeg har ikke oplevet tør hud, og har slet ikke brugt creme i ansigtet, til gengæld har jeg oplevet meget tørre øjne, og har været nødt til at skifte til en mere fugtgivende kontaktlinsetype(200 kr mere om måneden). Jeg har, som én anden herinde, haft en del besvær med øget træthed; jeg har konstant lyst til at sove, og det kan i længden blive virkeligt irriterende, men det kan nu også sagtens skylde anden medicin(antihistamin og grazax). Det virker som om min læge har et andet forhold til alkohol end de øvrige hudlæger, han siger det ingen risiko indebærer overhovedet, og at jeg bare skal holde mig under sundhedsstyrelsens anbefalinger. Det har jeg så også fulgt lige til grænsen, jeg er studerende og pænt aktiv på begge sider af skranken i fredagsbaren, mine levertal og øvrige værdier er dog stadig i den helt gode ende. Med alkohol skal man dog lige huske en ekstra læbepomade, for der går det virkeligt stærkt! Jeg var på Roskilde Festival her i sidste uge, som var proppet med sol og alkohol, og spurgte min læge om det var okay at gå ned til én enkelt pille, der foreslog han i stedet at jeg blot stoppede 5 dage inden festivallen, og så startede op umiddelbart efter, og altså holdte en 14 dages pause. Det gjorde jeg så, og er oppe og kører på 3 nu igen, så det kan man altså også. Mine læber var dog lige tørre selv efter 14 dage uden piller, så jeg frygter lidt for langtidseffekterne, som I andre også pointerer.
    Med hensyn til depression, så tror jeg virkeligt at mange andre faktorer spiller ind her. Det er selvfølgelig klart at brugen af isotretinoin giver nogle begrænsninger for én, men de er blot midlertidige, hvorimod virkningen af medicinen i de fleste tilfælde er blivende.
    Og til de som spørger om indtagelse af fedt, så er A-vitamin et fedtopløseligt vitamin, som kun optages gennem tarmvæggen når der er fedt tilstede i kosten. Derfor spises fedt sammen med pillerne, et almindeligt aftensmadmåltid indeholder rigeligt fedt til optagelsen sker fuldt. Ellers er en hovedregel, at hvis man ikke har tørre læber, så mangler der fedt i kosten. Ellers er et stort glas sødmælk også tilstrækkeligt, jeg har fx glemt pillerne ved flere måltider på en lejrtur, hvor jeg så fik skyldet dem ned med en white russian(med sødmælk) senere på aftenen, og det har stadig virket optimalt for mig :D
    Mht. sommer/vinter, så tror jeg det er ét fedt. De to største bivirkning jeg umiddelbart har oplevet var, 1: en sommerdag på stranden, hvor jeg(smart nok) ikke havde taget solcreme i ansigtet overhovedet. Det gav mig så en 1. grads forbrænding på næsen, hvilket mildest talt ikke så særligt kønt ud. Solen skal man virkeligt passe på, og det kan godt blive trættende med den konstante solcreme, og blegere kulør end vennerne. Men vinteren har også sine ulemper(jeg startede marts 2010, hvor der var lang vinter), 2: jeg fik nogle eksem-lignende røde pletter på håndrygge og underarme; efter min læges udsagn skyldes det fugt i luften og koldere temperaturer. Her brugte jeg fugtighedscreme i spandevis, alverdens forskellige mærker, og det hjalp! Jeg synes man bør prøve sig frem her, og undgå alle former for cortisol/cortison cremer. Så der er altså ingen grund til at vente til en anden årstid, bare kom igang!

    Til sidst, til jer som spørger efter en mere rundhåndet læge der deler recepter ud nemmere, så mener jeg at man skal lade lægerne om at vurdere om man er hårdt nok ramt, fremfor selv at mene at isotretinoin er det rigtige for én. Det er trods alt lægen som har flere års uddannelse, og har set rigtig mange bumse-ramte unge mennesker. Dog synes jeg at noget af det vigtigste er at man ikke venter for længe med behandling(!), jeg er selv 20 og har fået rimelig mange ar efter bumser all over, de sidste 8 år - det jeg ærgrer mig mest over er at jeg ikke kendte denne behandling noget tidligere, så jeg kunne være foruden disse ar. Hvis du er nået til, samt har prøvet, tetracykliner eller anden antibiotika, og det ikke har givet nogen større virkning, så drop at kører flere ture med samme behandling, men spring i stedet på denne.

    Min læge havde en statistik som sagde at 23% behøvede en ekstra behandling, og 6% behøvede yderligere en mere. Og risikoen ved tilbagefald var meget, meget lille. Alt i alt er jeg super tilfreds med behandlingen, den har virkeligt hjulpet mig meget allerede, selvom jeg stadig mangler halvanden måneds tid. Den kan klart anbefales, hvis man vel at mærke har været igennem de øvrige mildere(men stadig skrappe) metoder uden nytte!
Log in eller Registrér for at kommentere.