Hjem Hjerne og nervesystem Hovedpine og migræne

Migræne Aura uden hovedpine

Redigeret 22 august, 2016, 13:44 i Hovedpine og migræne
Jeg har fået konstateret migræne aura - dog uden den efterfølgende hovedpine. Fik for nogle måneder siden et anfald hvor halvdelen af kroppen "sov" - talebesvær - og et par timer efter fik jeg flimren for øjene.
Er blevet MR scannet og neurologen er helt sikre i deres sag.

Har i 5-6 år haft flimren for øjene et par gange om året - dog uden at jeg har tænkt nærmere over det.

Er der nogen andre der som jeg lider af migræne aura uden at få hovedpine?
- og som måske kan give gode råd til, hvordan man undgår det?
«134

Kommentarer

  • Jeg har gennem de sidste 10 år lidt af det samme - periodiske anfal med zig zag flimren for øjnene. Jeg får ikke decideret hovedpine, men kan godt have lette "tømmermænd" efter et anfald.

    Mine anfald fremprovokeres typisk af for meget lys - fx. fra computerskærmen, solen eller et stykke hvidt papir, og typisk altid i forbindelse med anstrengelse af øjnene (typisk læsning).

    Anfaldnene har været hyppigere det seneste års tid, og jeg fornemmer også en smule svimmelhed umiddelbart inden.
  • Jeg har lidt af det samme i flere år, ved den mindste stress, så kommer der zikzak på begge mine øjne, sløresyn ,ingen hovedpine, men jeg er meget træt efter sådan et anfald , øjenlægen siger at jeg bare skal lade være med at stresse, og tage den med ro, hvilket jeg gør i forvejen, jeg har diagnosen Sclerose
    MVH
    Susanne1
  • Jeg ved ikke om det er migræne aura jeg har - jeg har været til lægen fordi jeg har flimmer i mine øjne og har kan ikke fokusere når jeg for disse anfald' jeg for det cirka 2 gange inden for 3 måneder - det foregår sårn at det starter med at blive utydeligt i siderne i mine øjne derefter flimre det hele i mine øjne og kan ikke se klart - efter det for jeg en mega hovedpine som gør helt vildt ondt! så forsvinder hovedpinen og derefter kaster jeg op 1-2 gange. Jeg kaster altid op efter disse anfald. Det er som om når jeg har det fint har jeg lidt svært ved at fokusere og det flimre lidt hele tiden. :( (jeg er en dreng på 15 år) - min læge sagde det var typiske symtomer på migræne ?
  • Hej Patrick
    det lyder præcis som mine migræneanfald du der beskriver. Voldsomt irriterende er det. Jeg har haft anfaldene i ca. 20 år nu (siden puberteten) og den eneste trøst er at jeg er blevet bedre til ikke at panikke, når det kommer. Jeg får Relpax, som virker godt (afkorter og lindrer selve hovedpinen og modvirker at jeg kaster op. Mine anfald har været meget uregelmæssige. Der har været år, hvor jeg ingen anfald har haft overhovedet og andre hvor jeg har haft 3-4 stykker i løbet af forår og sommerperioden. Jeg tror efterhånden at have fundet frem til at skarpt sollys "tænder" for min migræne.
    Håber din læge får hjulpet dig
    Lykke
  • hej
    jeg ved godt hvad du oplever dog har jeg ikke prøvet talebesvær som du beskriver.det er ubehagligt når jeg ikke focusere på noget i ½ time og får flimre for øjne
    jeg lagde mærke til at jeg får anfaldet ifm stress. skriv til min mail Tp0803@hotmail.com eller ring på min mobil jeg har bruge for at snakke med nogen om det.mit nummer er 60 72 77 70 og mit navn er vered
  • ja- og MED tale- og tankeforstyrrelse !!!! - dvs. kan intet forstå og stort intet sige - utroligt foruroligende.Anfald varer ca. 1 time , hvoraf den sidste halve er med tab af evnen til at tænke og tale.Har kun oplevet det 3 gange over 9 år - men gik i panik sidste gang ved tanken om "hvad nu hvis jeg ikke får mit eget jeg igen".
    Har læst om forskere ved hovedpineforskningscenter ved Glostrup Amtssygehus - Kai Jensen og Jes Olesen - i 1999.Hvad mon de har fundet ud af siden ?
    Fik af min læge anbefalet at tage migrænemedicinen så snart synsforstyrrelserne starter. Jeg er den lykkelige bruger af Imigranen og dens kopisøstre - og det virker hver gang.Hilsen Lone.
  • Jeg lider også af migræne med aura - dejligt med en tråd der behandler dette lidt specielle fænomen :)

    For mit vedkommende bliver der kun sjældent tale om slem hovedpine i forbindelse med et anfald. Jeg oplever det også mest som 'tømmermænd' i dagene efter. Når jeg alligevel ved, at der har været tale om et anfald, skyldes det primært følelsesforstyrrelser/talebesvar/synsforstyrrelser - alle symptomer dog i varierende grad. Jeg får normalt anfald i stressede perioder, hvorfor jeg prøver at blive bedre til at sige nej til at påtage mig flere opgaver og aktiviteter, end jeg kan overkomme.

    På det seneste, har jeg oplevet nogle uforklarlige længerevarende kvalmeanfald m. hyppige opkastninger, undertiden sammen med lette følelsesforstyrrelser i venstre side af kroppen. I disse tilfælde har jeg næsten ikke fået hovedpine bagefter. Jeg er dog i tvivl om, hvorvidt disse 'anfald' er knyttet til min migræne, eller om der er tale om en helt anden årsag. Kunne derfor rigtig godt tænke mig at høre, om der er andre herinde, der har oplevet noget lignende? Altså længerevarende kvalmeanfald uden andre symptomer?
  • Da jeg var i begyndelse af 30´erne begyndte jeg med migræner over 6-8 timer med forvarsler som flimren for øjnene, indsnævret synsfelt, forvirring og problemer med at at læse da bogstaverne "hoppede" på siderne. Efter et par år blev det tydeligt at det var knyttet til menstuationstidspunktet - lige før eller under og at det desuden kunne fremprovokeres af skarpt lys eller for meget arbejde ved pc´eren. Det eneste der hjalp mig var at få lagt mig ned i et køligt rum og ind imellem en "cocktail, jeg fik anbefalet af en læge - 2 codymagnyler. 2 ibuprofener og 2 panodiler - det hjalp i løbet af 1 times tid og migrænen klingede så af efter 3-4 timer. Dertil skal siges at, jeg har aldrig haft problemer med svie fra min mavesæk, så jeg kunne godt godt klare det, men det er nok ikke anbefalelsesværdigt for alle ! Efter klimakteriet har det ændret sig i den positive retning - færre migræner men ind imellem ( 2-3 gange årligt), det jeg nu er klar over er aura symptomer ind imellem efterfulgt af hovedpine men ikke altid. Jeg får lidt flimren for øjnene, men ellers er det mere en uvirkeligheds fornemmelse, som går jeg ved siden af mig selv, får problemer med koncentration og hukommelse, usammenhængende tankegang og uro, de jeg får sværere ved at orientere mig. Det kan vare et par timer og jeg bruger så meditation og lytter til musik, som jeg også bruger i forbindelse med meditation. Det værste er næsten uroen og bevidstheden om at, jeg ikke er helt mig selv , så længe det varer. Efterfølgende bliver jeg utrolig træt et døgns tid og så er alt tilbage ved det normale. Måske kan det hjælpe andrre at høre om disse fornemmelser, da jeg ihvertfald ikke havde hørt ret meget om det i forbindelse med migræne.
    sus
  • Jeg har nu læst indlæggene om migræne og det slår mig hvor sammenfaldende symptomerne er med epilepsi. Her er symptomer også aura. Epileptiske anfald kan således også være synsseancer - også uden at der opstår et egentligt anfald. Efter et regulært epileptisk anfald følger altid en stærk hovedpine. Epilepsi kan, nøjagtig ligesom migræne, komme og gå "som vinden blæser", men påvirkes som migræne også af stress. Mange vitaminer forbruges kvikt når vi er stressede, men kan der være tale om spontal mangeltilstand af en art, når piller øjensynlig kan hjælpe??
  • Jeg har lige haft mit første anfald af migræne med aura her igår - det var bestemt ikke morsomt. - min læge siger nu, at hun ikke synes, at jeg skal forsætte med at tage p-piller, da dette ikke anbefales til folk med aura migræne anfald.... Har i fået samme anbefaling???
Log in eller Registrér for at kommentere.