Hjem Hjerte og blod Blod og blodsygdomme

Hvide fingre og røde mærker på tåspidserne

Redigeret 17 november, 2016, 07:48 i Blod og blodsygdomme
For nogle måneder siden oplevede jeg pludseligt at én af mine fingre blev kold, hvid og følelsesløs. Det stod på i tyve minutter, og så kom farven igen. Siden da har jeg oplevet det mange gange med stadigt flere fingre, og det er ikke kun, når jeg er udenfor. Det kan også sker indendørs.
For tre uger siden så jeg at der på spidsen flere af mine tæer var underlige røde mærker. De har til gengæld ikke fortaget sig, så nu er jeg bange for, at jeg har fået dårligt blodomløb eller at der kan være noget andet galt.
Er der andre der har samme symptomer?
Jeg er sidst i 50´erne., så jeg er jo ved at være i en form for risikoalder!
«1

Kommentarer

  • hej........ jeg har den sammen problem og har nu haft det i 4 år. det er en sygdom men den er ikk farligt,
  • Jeg har de samme symptomer med hvide finger og røde mærker på tåspidserne. Nu er der desværre opstået sår i de røde mærker på tæerne, og sårene vil ikke rigtigt hele. Er der nogen, som har prøvet det, og som evt. har gode råd?
  • Jeg kender kun alt for godt til dine problemer - har lidt af kolde, hvide fingre og tæer i snart 10 år, og med arlignende røde, smertefulde buler på tæerne.
    Jeg er blevet diagnosticeret med Raynaulds syndrom, men de fleste Raynaud-patienter har primært problemer med hvide fingre. Det sker, fordi nerveenderne omkring de små blodårer går i spasme - de overreagerer på grund af kulde eller nervøsitet, og lukker derfor for blodtilførslen.
    Men problemerne med bulerne på tæerne er ikke normalt Raynauds. Min teori er, at det er fordi vævet simpelthen er ved at dø pga. dårlig blodtilførsel, når blodårerne lukker af i for lang tid - og huden bliver skadet som ved forfrysninger.

    Det er enormt smertefuldt, og jeg ved ikke hvad man kan gøre. Har prøvet alt lige fra gingko bilopa og Adalat (blodfortyndende), varmepuder (hjælper kortvarigt), kredsløbstræning (hjælper kortvarigt), ultravarme støvler, chili/stærk mad, kosttilskud og fodbade.

    Men det bliver alligevel værre for hver vinter. Så jeg kan ikke hjælpe dig med gode råd andet end - at jeg ved, hvordan du har det!

    KH rosling00, 24 år
  • Hej :-)
    Jeg kan anbefale infrarød sauna - I kan læse om den her :

    http://www.kropsinstituttet.dk/content/ ... ng,danish/

    Der er efterhånden mange f.eks. kosmetologer der kan tilbyde den behandling.

    For mit eget vedkommende, har jeg kun en lille infrarød lampe - men den er rigtig god, hvis man har noget pandehule/kæbe -betændelese - eller spændinger i kæberne.

    Jeg havde også fået, nogle røde pletter på mine kinder, som var vedvarende, men nu er de næsten forsvundet ved samme lejlighed.
  • Hej :)
    Jeg er kun 18 år gammel - men har lidt af raynauds syndrom siden jeg var 9 år. Som der før er skrevet skyldes det ikke dårligt blodomløb, men derimod at de små blodårer i fingrene og nerverne omkring reagerer for voldsomt på kulde og derfor lukker helt til. Dermed stoppes blodtilførslen, og fingrene "dør". Så umiddelbart skulle det heller ikke have noget med alder at gøre! :)

    Indtil for én måned siden døjede jeg dagligt med "døde" fingrer, tæer og fodsåler. Der skulle næsten intet til. Jeg har altid fået at vide, at man intet kan gøre ved det - andet end at holde sig "varm nok". MEN! - For en månedstid siden faldt jeg over et link, der beskrev, hvordan forskere havde fundet ud af, at folk, der led af raynauds syndrom, ofte havde magnesiummangel i vinterhalvåret. Magnesium skulle netop virke ved at afslappe de blodkar, som trækker sig for voldsomt sammen.

    Efter at have undersøgt, at det ikke var skadeligt for mig at tage magnesiumtilskud, er jeg så begyndt på det. Og det virker! Jeg er ikke sluppet helt af med det, men der er en tydelig forskel at mærke: Hvor det før var hver eneste dag, er det nu højest en gang om ugen! Det har virkelig gjort mange ting lettere for mig.

    - Kan være I kan bruge det til noget :)

    Aremik
  • Kære søde, unge mennesker :-)

    Hvor er det synd, at I skal døje med noget sådant i så ung en alder. Jeg har også "sjusset" mig frem til, at det sikkert drejer sig om Raynauds syndrom.
    Det er første gang, jeg har sår, der ikke vil hele, på mine tæer. Jeg kan ikke have sko på pt., hvilket bevirker, at jeg på den ene fod har en sandal - med en stor frottésok, hvor jeg har klippet tåen af - vejret taget i betragtning har jeg så en plasticpose på - når jeg er ude - yndigt syn ;-)
    Mine fingre bliver også meget "døde" - primært om morgenen.
    Jeg vil prøve med magnesium - jeg er frustreret over, at jeg jo stort set forhindres i at komme ud :-(

    Det er først her i januar 2010, at mine fingre bliver hvide som sne; men isnende kolde hænder og fødder og døde fingre om morgnen har jeg haft længe.

    kh igen

    P.S. Dejligt at møde nogen, der har det som én selv :-) selv om jeg synes, det er meget synd, at unge mennesker skal have sådanne problemer.
  • Jeg har været ved læge i dag - jeg fik ganske rigtigt diagnosen Raynauds Syndrom.
    Jeg skal have Adalat i seks uger for at se, om det bedrer situationen.
    Jeg er en kvinde på 64 år - og det passer jo meget godt med, at det vist mest rammer kvinder, mens det tilsyneladende rammer alle aldre.
    Jeg håber meget, at sårene på mine tæer fortager sig, idet det er temmelig smertefuldt og generende for mine udfoldelser.

    vh fingre234
  • Vidste ikke at det var en sygdom, men da min mor og mormor også har og havde på den måde, troede vi bare at det skyldes kulde. Så skal man holde hænderne varme, bruge handsker og vanter og tap tap tap med fingerspidserne mod et bordplade eller væg, hvis de bliver hvide, fortalte de.
  • Hej Rosling

    Havde du nogen effekt af Adalat?
    Det er kun på de færreste Raynaud-hjemmesider, at man nævner noget med tæerne - men der er dog nogle få, der både taler om de røde, ømme pletter og også om sårdannelse. Men jeg tror heller ikke, det er typisk for Raynaud.

    vh fingre234
  • Ang. sår på fødder: Stil jer aldrig tilfreds med én diagnose, men bed om en blodtryksprøve på tæer og ankel. HVIS der er tale om dårligt blodomløb kan karkirurger gøre underværker hvis man henvender sig i tide. Sår kan være meget meget længe om at hele hvis blodforsyningen til fødderne er dårlig hele tiden. Yderste konsekvens af dårligt blodomløb er amputation.
Log in eller Registrér for at kommentere.