Hjem Ældre Åben debat for modne mænd og kvinder

FYBROMYLAGI

KAN DE PASSE AT MAN KUN KAN FÅ SMERTESTILLENDE FOR SIT FYBRO ?
ER DER ANDRE DER FÅR NOGET ANDET DER HJÆLPER BEDRE .

Kommentarer

  • Ja, det er vist rigtigt nok. Fibromyalgi er noget mærkeligt noget, og det eneste "de kloge" har fundet ud af, er at give det et flot navn.

    Dog - det værste du kan gøre, er at ligge på sofaen og sige "av". Man føler ikke, man kan andet, det ved jeg, men nogle gode øvelser, der er tilpasset dig, vil altså sikkert gøre underværker.

    For år tilbage kontaktede jeg en Menzendiecklærer (ved ikke om det staves helt sådan) og der fik jeg lavet et program, helt tilpasset mig.

    Du kan givet også få en henvisning til en fysioterapeut, der kan lære dig nogle gode øvelser.

    Faktisk har jeg også gået i fitnesscenter, hvor jeg fik en træner til at lære mig øvelserne, men altså uden vægte på

    Når man har smerter vil man uværgeligt spænde i sine musker, og det gør det kun værre, hvorfor det er meget vigtigt at arbejde på sin smidighed, så prøv at finde noget, der passer til dig og hvad du har mest lyst til.

    Jeg har haft diagnosen i mange år efterhånden, og jeg kan slet ikke tåle den der stærke gigtmedicin, man giver, så jeg er altså slet ikke medicineret, og der er naturligvis perioder, hvor det hele er noget l..., men for det meste kan jeg faktisk godt få en dag til at hænge sammen, og jo, det gør altid ondt et eller andet sted, men øvelserne gør det udholdeligt selv om jeg selvfølgelig har lært at alt tager tid og der er mange ting, jeg ikke kan; det hjælper at planlægge mine gøremål, så der altid er tid og ro til at holde en pause, hvilket er altafgørende for mig.

    Madlavning feks. starter jeg altid med om formiddagen, så kan jeg lave lidt, holde pause, komme tilbage og sådan er min dag i øvrigt planlagt.
  • Indtil for ca. 17 år siden var jeg overbevist om, at jeg havde Fibromyalgi. Kunne ikke komme ud af sengen om morgenen, måtte i hvert fald rulle mig om på maven først. Det blev altid lidt bedre op ad dagen, lidt. Så var jeg på ferie i Østrig, og efter en uge opdagede jeg, at jeg ikke mere havde ondt.
    Hvad var der sket? Da jeg kom hjem, kom det hele tilbage igen, og jeg begyndte at spekulere, hvad var forskellen? Jo, det var sengen. De der fine sengemiljøer, som alle skulle ha´ i 70.erne, bestod kun af en skumgummimadras, mange havde ikke råd til andet, og de gik som varmt brød. Så jeg købte en meget dyr madras, faktisk den dyreste, som var SÅ blød, at den løftede kroppen ved den mindste bevægelse.
    Siden har jeg ikke haft Fibromyalgi.
    Ikke sært, at lægerne ikke kan finde nogen sygdom, hvis jeg har ret i dette.
    Jeg fortæller det i håb om, at nogen vil forstå, at det kan være madrassen som skal udskiftes. Så længe man er ung kan man sagtens tåle et hårdt underlag.
    Jeg synes aldrig jeg har hørt om mænd med den sygdom. Som nygifte er det nok tit manden, som bestemmer madrassens hårdhed, min mand ville ikke have en blød madras.
    Helst den blødeste bløde, køb ikke for billigt.
    God bedring.
  • Jeg vil give Katinga ret i, at det vigtigste overhovedet er, at have en god madras, men den blødeste er bestemt ikke løsningen for alle; det er meget individuelt hvad der er godt for den enkelte.

    Jeg har lige været af sted en uge, hvor jeg har ligget på en ganske udmærket madras, men den var for blød for mig og jeg er helt radbrækket nu og har ondt alle vegne.

    Jeg vil påstå, at man virkelig skal give sig god tid, når man køber madras og man skal sikre sig at personalet i forretningen har god fortand på produkterne - og det er nok den største forhindring, for det kan man desværre ikke regne med at ret mange "madrassælgere" ved tilstrækkeligt om - og så skal man måske bruge det meste af en dag - måske endda flere dage, hvor man kommer igen og prøver. Det er jo netop derfor, der i sengeforretninger er sat prøvesenge op. Man får ikke meget ud af det, hvis man bare lige lægger sig i et minut. Vi tilbringer omkring 1/3 af vores liv i sengen, så det er værd at bruge tid på.

    Har man problemer med fibromyalgi f.eks. kan det være en rigtig god ide at have rådført sig med en fysioterapeut, der kan vurdere i det enkelt tilfælde, før man køber madras.

    Det er bestemt korrekt at man ikke skal købe ud fra pris, men faktisk har Ikea f.eks nogle virkelig gode boksmadrasser, der heller ikke vælter budgettet.
  • Hej Arnaq

    Nu ved jeg godt, at det er længe siden, du har stillet dit spørgsmål. Og som du kan se, er der mange meninger om, hvad fibromyalgi kan komme af. Men meget tyder på, at D-vitaminmangel kan spille en rolle. Under alle omstændigheder kan man få smerter af D-vitaminmangel.

    Jeg kender en, der i mange år har haft diagnosen fibromyalgi, og som var opgivet af lægerne. Nu viser det sig, at hun har voldsom D-vitaminmangel. Enten har hun aldrig haft fibromyalgi, eller også er D-vitamin-mangel årsagen til hendes fibromyalgi. Det vides endnu ikke.

    Om D-vitaminmangel som mulig årsag til fibromyalgi kan du f.eks. læse her:

    http://www.me-cfs.info/D.vit.htm

    og her er radiodoktoren, Carsten Vagn-Hansens artikel om fibromyalgi og om, hvad man selv kan gøre. Han nævner også D-vitamin som en mulig hjælp mod smerterne:

    http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/fibromya.asp

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.