Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mørkeræd

Redigeret 28 august, 2011, 10:06 i Store børn
Hej jeg har en søn på snart 8 år som er ekstrem meget mørkeræd. Det er så frygteligt at han ligger vågen i flere timer om aftenen når han er blevet puttet. Jeg føler at det bliver værre og værre. Han har sove lampe tændt om natten, men jeg synes ikke det hjælper meget mere. Når jeg så snakker med ham om det, siger han at der er noget under sengen eller der er kommet nogle nye skygger.
Vi har prøvet at snakke med ham om det hvis han nu skulle have oplevet noget uhyggeligt som har gjort ham mørkeræd, men han siger at der ikke er noget. Vi kan heller ikke komme i tanke om en episode som skulle have forskrækket ham.
Jeg ved godt at der er mange som er mørkeræd og at der også findes mange voksne som er bange for mørke, men det er så synd for ham når han skal noget med skolen eller hvis han skal sove hos kammeraterne eller hvis der kommer nogle hjem til ham og sover, for de griner af ham og kalder ham en "baby".Når kammeraterne så sover hos ham kan de ikke ligge i hans værelse sammen med ham, fordi de ikke kan sove med lyset tændt. Det synes jeg jo er så synd, da det ikke er noget som han kan gøre for.
Indtil han var ca 2½ år var der ikke noget og han sov ikke med lyset tændt.

Er der nogle som har oplevet det samme eller har nogle gode råd som jeg kan bruge?

Mvh. ludde33

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej. Jeg er voksen nu, men var også mørkeræd som barn og sov med et lille lys tændt og havde lyset på gangen uden for værelset tændt. Jeg syntes også jeg så skygger alle vegne el var bange for at der var noget under sengen - skulle altid tjekke efter. Nogle gange sov jeg med det store loftslys tændt. Jeg tror det har noget med tryghed at gøre - jeg ved egentligt ikke hvorfor jeg selv var bange for mørket, men tror det må skyldes noget jeg har set i tv - der kan jo være mange ting, der giver en utryghed. Hos mig var det noget der gik over med alderen - jeg har aldrig sovet så meget hos andre og når min bedste veninde sov hos mig havde vi det lille lys tændt og hun drillede aldrig med det. Man hvad siger din dreng til at de driller ham - har han stadig lyst til at sove hos dem så? eller til at de skal sove hos ham? Ellers kan de jo bare lege sammen og så skilles om aftenen - som sagt har jeg aldrig selv praktiseret det medmindre det var hjemme hos mig, men jeg kunne sagtens tage ud og lege hos nogen om dagen. Men jeg ville også helst sove hjemme nok pga trygheden.
    Har I prøvet at tjekke skabe og under sengen før han skal sove sammen så han kan se at der intet er - og så lade det store lys være tændt så der ingen skygger er? og lade døren stå åben?
  • Indstillinger
    Hej pusser81:
    Tak for dit svar. Vi har prøvet alle de ting du foreslår. Lyset tændt i loftet, døren er altid åben, og nogle gange er lyset også tændt i gangen.
    Det med at sove sammen har også kun foregået hos os, men ikke så mange gange. Han vil helst ikke sove hos andre fordi han ikke ved om de har et lys tændt. Når de skal på overnatning med skolen så er han altid nervøs allerede fra de får at vide de skal på tur. Nu skal de bl.a. på hyttetur med klassen i maj og han snakker ikke om andet end at han helst ikke vil med.
    Han sover ofte hos sin bedstemor og bedstefar det elsker han, men han sover i samme rum som bedstemor og så skal der være lys tændt. Men der ved han selvfølgelig også at han ikke bliver drillet med det.
    Vi har også prøvet at forklarer ham at han ikke skal være ked af at være mørkeræd og at han sikkert vokser fra det.
  • Indstillinger
    Har I hund? Vi havde hund og den tog jeg nogle gange med op på værelset - det gav meget tryghed fordi man ved at en hund reagerer på det mindste og når jeg kunne se at den bare lå stille og roligt, så var der jo ikke noget at være bange for.

    Har han ikke noget imod at sove andre steder hvis lyset er tændt? for tænkte på om han måske helst ikke vil hjemmefra og om det med lyset så bliver "grunden" til det? Der er utrolig mange ting der kan gøre at børn føler sådan - jeg har selv ikke villet sove hjemmefra fordi jeg var bange for der skete noget med mine forældre mens jeg var væk - og det er først som voksen at jeg har fundet ud af at det højst sansynligt skyldtes at min farmor døde da jeg var lille og så blev jeg bange for at mine forældre også skulle dø. Ja det lyder langt ude, men tror bare man som barn tænker helt anderledes. Det er derfor jeg mener, om han godt kan sove ude hvis lyset er tændt - og andre steder end hos bedsteforældrene (som må være det næstbedste efter ens forældre) ?
  • Indstillinger
    Jeg er 17 år og stadig mørkeræd - men heldigvis ikke så meget længere. Men dengang det begyndte var i 8-10 års alderen og jeg sov også med lys tændt også havde jeg en harry potter plakat hængt op, og jeg forstillede mig at de ville beskytte mig, hvis der kom nogle eller sådan noget.
    Men senere er jeg begyndt at sove med tv'et tændt, hvor jeg så har sat tv'et på timer så det slukker efter noget tid, både fordi der så kommet lys og fordi at så kommer der lyde.
    Men jeg forstår hvis man ikke har lyst til at give et barn et tv for at det skal sove, men man kan også købe sådan nogle afspillere med fx klassisk musik eller med havets brusen, som man købe, der måske også kunne hjælpe?
    Både fordi det kan distrahere eller fordi det er dejligt at falde i søvn til.
    Og ellers kan man jo læse højt indtil han falder i søvn :)
Log in eller Registrér for at kommentere.