Hjem Tænder og mund Åben debat om tænder og mund

Blæner i mund (Ikke tandkød)

Hej folkens!

Jeg har gennem mange år døjet med blæner i munden, men mine sidder sjældent på tandkødet, men derimod oftest i mundvigen på indersiden af kinden!
De svier i den grad og de kan mærkes hele tiden samt, at når de sidder, hvor de gør, så er de nemme at bide i, hvilket jo heller ikke gør sagen bedre!

Nu tænker jeg så, at der MÅ findes noget, der kan "behandle" disse meget smertefulde blæner (det har jeg altid kaldt dem, men hedder de det?) eller i hvert fald dulme smerterne?

Denne blæne, jeg har nu, er kommet i umiddelbar sammenhæng med et forkølelsessår i modsatte mundvig, hvis det har noget at sige?

Med venlig hilsen,
Dennis Lykke Jensen.

Kommentarer

  • Hej dennis
    Der er meget store chancer for at det kan komme fra den tandpasta du bruger. Jeg brugte colcate fresh gel tandpasta i mange år og i næsten lige så mange år døjede jeg meget med blæner i mundhulen fuldstændig som du beskriver det. Jeg fik for ca. 1 år siden at vide af min tandlæge, at hvis jeg brugte Colgate tandpasta, skulle jeg ophører med det og istedet anvende Zendium classic. Vidunderet indtraf indenfor en lille uge var blæner væk og jeg har nu i over 1 år ikke haft en eneste blæne i munden, Bare så skønt. Det skyldes iflg. tandlægen, at der er et kemsik bakteriedræbende stof i Colgate der dræber den naturlige bakterie flora, der skal være i munden og gør den derved følsom for blæredannelse.
    Iflg. tandlægen er det almindelig kendt at Colgate tandpasta giver dette problem, men firmaet Colgate er så magtfuld, at det ikke er lykkes nogen endnu at få det pågældende produkt fjernet. Det synes jeg er meget problematisk, hvis det er tilfældet.
    m.v.h. jocri
  • Hej jocri.

    Tusind tak for dit svar!

    Jeg vil straks tage det op til overvejelse, men nu er det så bare irriterende, at jeg LIGE har taget hul på en 2-pak Colgate, for det er nemlig præcis det, jeg har brugt alle årene...
    Zendium er absolut ikke min favorit tandpasta, men hey, hvis de blæner bliver væk, så er det det værd...

    Dog har jeg på apoteket i dag fået en gel til at smøre på, og det lindrer det altså en del og skulle fremme helningen af "såret"! Det hedder:
    Gengigel Hyaluronic Acid og er fra firmaet G.U.M...

    Med venlig hilsen,
    Dennis Lykke Jensen
  • Hej,
    Jeg giver Jocri fuldstændig ret, nøjagtig det samme skete for mig, har lidt af blæner/blister i mundhulen hele mit liv - og har hele mit liv brugt Colgate, og har også prøvet alle de "vidundermidler" man kan købe på apoteket der skal hele og lindre smerten ved dem... Men men men, det eneste der virkelig har hjulpet er Zendium Classic, tak til en vaks tandlæge :o) Endvidere er mine blottede tandhalse blevet mindre, skal ikke kunne sige om det også er på grund af Zendium, men det er da forsøget værd.
    Så bare kom i gang med at bruge Zendium, det hjælper.
    Mvh
    Asophie1
  • Blottede tandhalse - det kan jeg vist godt snakke med om... Eller, mit tandkød buer i hvert fald langt nedad!

    I har overbevist mig - jeg får STRAKS fat i noget Zendium i stedet. og det kan kun gå for langsomt! ;o)
  • Det er jo lidt den uendelige debat. Colgate eller Zendium. Personligt bruger jeg selv Zendium til mig og mine børn. I kan faktisk læse meget mere om det på deres hjemmeside. De har lavet et ret cool space omkring alle disse sygdomme i munden - heriblandt om blister :-)

    https://www.zendium.dk/arsager-til-blis ... elper-dem/

    Håber at I kommer de små irriterende banditer til livs!
Log in eller Registrér for at kommentere.