Hjem Astma og allergi Astma

Lungebetændelser. smerter og astma

Redigeret 28 februar, 2010, 06:23 i Astma
Hej. Jeg er en pige på 23, som nu 3 gange har fået penicillin mod lungebetændelse med utrolig stærke smerter i brystet pga. betændelse i lungehinderne også, hoste og her for nylig vejrtrækningsproblemer i forbindelse med sport.
Har haft peroblemer med det de sidste 2 måneder sådan cirka, og det er vildt irriterende, da jeg er meget aktiv (Spiller ishocket og løber lidt).
Da jeg gentagne gange fik lungebtændelse blev jeg sendt på sygehuset og fik taget et røntgenbillede, som så ikke viste noget på mine lunger. Så fik jeg taget en puste-test hos min egen læge (lungekapacitetstest eller peak-flow-test), som også så helt normal ud.
Jeg har så fået at vide, at jeg nok har anstrengelsesudløst astma, og har fået en inhalator, som jeg skal tage et sug i hver gang lige inden min sport. Jeg har ikke haft problemer med hoste eller vejrtrækningen i forbindelse med min sport siden, men har også først lige fået min inhalator.
Det mit spørgsmål går på er, om det er normalt at have ondt i lungerne når man har astma? Jeg kan ikke finde ud af, om det er "resterne" af min lungebetændelse, der bliver udløst efter sport, eller om det er min astma, fordi jeg har haft samme smerter under min lungebetændelse? Det er som om det raller nede i mine lunger, når jeg trækker vejret, og det gør ondt når jeg trækker vejret dybt. Det kommer når jeg har været til træning og varer cirka 1 døgns tid. Hvad er jeres erfaring med astma og smerter + trykken for brystet?
Håber I svarer :)

Venlig hilsen
Sille

Kommentarer

  • Hej Sille!
    Jeg tænker lige om du har lagt mærke til, om du ofte har munden åben når du ikke spiser, drikker eller taler? Bruger du næsen til at trække vejret med? Det lyder måske underligt at spørge om; ofte glemmer vi, at vi har fået næsen til trække vejret med, og at vores vejrtrækningsmuskel er vores mellemgulv!
    Når vi trækker vejret med næsen bliver luften varmet op til ca. 35-36 grader før den kommer ned i lungerne. Når vi bruger munden til at trække vejret med, er temperaturen sådan cirka den samme som temperaturen udenfor. Og det er lungerne ikke begejstret for .... fordi de på den måde heller ikke får den fugtighed der skal til, for at de har det optimalt. Det sker når du trækker vejret med næsen. Ikke alene bliver temperaturen den rigtige, fugtigheden er også rigtig, og sidst men ikke mindst, så slipper du for at få forskellige partikler lige direkte ned i lungerne. Næsen har filtre til at sortere partikler fra med!
  • Hej, og tak for dit svar! Jeg trækker selvfølgelig vejret gennem munden, når jeg er til træning, og derfor har hurtig vejrtrækning, som ville være næsten umulig at gøre gennem næsen, føler jeg. Men når jeg går rundt normalt i hvedagen trækker jeg vejret gennem næsen, så tror måske ikke det er det, der er problemet, men tusind tak for sit svar - det gjorde mig klogere!
    Venlig hilsen,
    Sille
  • Du kan altid finde Astma- og Allergiforbundets tlf. nr. på Google. Deres rådgivning er GRATIS og for ALLE. Her kan du få svar på mange ting.

    Dog synes jeg at du, hvis dine gener fortsætter, skal få en snak med din læge.
Log in eller Registrér for at kommentere.