Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Champix. Hvad er jeres erfaring ?

1246726

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej alle - jeg er selv røget på champix.. er stoppet med røg for 18 dg.siden.
    det har været nemmere med pillerne end de forrige gange, jeg har prøvet at stoppe. jeg startede med at ryge for 34 år siden, og har holdt et par pauser, hvoraf den længste var på 1,5 år. alle rygestop/pauser, er gået galt, pga fester og alkohol.
    jeg har måtte indse, at et rygestop for mig, er definitivt. jeg har udfordret mig selv, ved at deltage i 2 julefrokoster, og ikke nedskære mit daglige forbrug af øl og vin ( som ligger på max af det anbefalede), og der kommer pillerne til sin ret. hellere udfordre skæbnen mens pillerne virker, og så prøve at få et afslappet forhold til hygge/rygning.
    jeg har gransket andres erfaringer med pillerne, og kan se en rød tråd mht. kvalme og drømme.
    jeg oplevede selv søvnforstyrrelser på 2-6 døgn, og vilde drømme frem til nu. søvnen er dog blevet sammenhængende, og på ca 7 timer.
    kvalme har jeg ikke følt, men halsbrand har efter 4 uger på pillerne gjort, at jeg må tage medicin for det.
    en anden "bivirkning" som jeg må døje med, er en væsentlig bedre potens..om det skyldes pillerne, eller bedre blodcirkulation, ved jeg ikke, (der står ikke noget om det på pillerne)..
    håber dette kan opmuntre nogle tvivlere.
    de andre gange jeg har prøvet at stoppe, har jeg haft et anstrengt forhold til cigaretter, der lå inden for rækkevidde..denne gang har jeg lagt min sidste 20 stks. på køkkenbordet, med en lighter og 15 smøger i - den får fuckfingeren med jævne mellemrum!!
    det vigtigste er motivationen, uanset om man vælger piller, kold tyrker eller andet!
    good luck og go jul derude
  • Indstillinger
    Hej.
    Jeg har taget champix i 4 uger og er lige startet på den nye pakke. Ligesom som så amnge andre har jeg haft kvalme, men til at holde ud. Der imod har jeg døjet med maven, har forstoppelse, utrolig meget luft i tarmene ( kan næsten ikke tillade mig at være social) og rumlen i maven, er lige ved at give op. Er der nogen der har erfaring med det? Ellers synes jeg at de har hjulpet mig utolig godt.
  • Indstillinger
    er på 5 dag med champix, har lidt kvalme og underlige drømme (ikke mareridt). i morges synes jeg cigaretten smagte mærkeligt "allerede". har stopdag den 23 dec. men som de smager i dag, bliver det måske før. pøj, pøj til jer andre som er på champix...
  • Indstillinger
    Champix..

    Uhmm.. Fik konstateret KOL og fik en prøvepakke fra lægen.. Ja hun er sød..
    Jeg er nu på dag 15 og de små piller virker sgu. Jeg stoppede dag 8 og for hver dag, bliver det nemmere og nemmere. Bivirkningerne er meget små (mærker faktisk intet) min kone mener endda jeg er blevet nemmere, at omgås så de er gode til flere ting.
    Jeg må sige til folk der tvivler på disse_ LØB ned til lægen straks og jo før jo bedre..
    Stort tillykke til de der er stoppet, pga champix og held og lykke, til de der vil prøve..
  • Indstillinger
    Min søster prøvede dem... hun havde ik rigtig nogen bivirkninger... bare lidt kvalme en sjælden gang i mellem...

    men hun fik ik stoppet... hun har absolut ingen viljestyrke... så tror ik hun får stoppet uanset hvad hun prøver...

    Jeg selv har ik prøvet pillerne... jeg brugte 600kr på en elektronisk smøg... det er 6 mdr. siden og hverken vanen eller trangen har været der siden... og det skal lige siges... at efter 2 uger opdagede jeg at jeg stort set ik brugte den elektroniske mere... der var det allerede begyndt at virke...

    men ang. pilerne så kender jeg efterhånden en del der har brugt dem (de fleste stoppede med dem) og de har ik haft nogle særlige bivirkninger... så tror de er oki... deres trang er os væk...
  • Indstillinger
    hej med alle jer.
    der lige som jeg er stoppet med at ryge, ved hjælp af champix,
    jeg har nu været røgfri i 16 dage, og føler heller ikke trang,
    men tænker da på cigaretten, specielt om morgenen og efter aftensmaden, men det går hurtigt over.
    har dog en del bivirkninger,
    såsom "luft i maven, forstoppelse og træthed",
    de mærkelige drømme, som jeg havde i starten, har jeg dog ikke mere, så mon ikke de andre bivirkninger også forsvinder.
    (hvis ikke før, så når jeg er færdig med pillerne).
    vh. en glad ikke ryger:-)
    og rigtig godt nytår
  • Indstillinger
    Hej alle jer der vil stoppe med at ryge.

    Jeg røg min sidste smøg d. 17/8-09...STOLT
    Har prøvet mange gange før, at stoppe, men uden hjælp.
    Jeg tog den første champix d. 5/8-09 og brugte pillerne i 11 uger.
    De første uger kunne jeg havde kvalme om morgnen. Jeg fandt ud af det hjalp hvis jeg drak noget juice, og ledte tankerne hen på noget andet.
    I dag d. 27/1-2010 er jeg stadig ikke ryger. Jeg er kanon stolt af mig selv, det har været en stor sejr. Jeg har lover mig selv, ALDRIG ryger igen.

    Jer der ønsker at stoppe: Tro på jer selv og overvind kvalmen. Det kan lykkes.
    Tak til champix...
    Nete..
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har været ryger i 22 år, og har de sidste 10 år røget mellem 20-30 cigaretter om dagen. Har gennem årene prøvet rygestop rigtig mange gange - uden held med div. nikotin-præperater eller kold tyrker ;)

    Jeg har nu været på Champix i 14 dage, og har været helt røgfri i 2 dage. I går formiddags gik det fint indtil ved 3-tiden, hvor jeg blev svimmel og havde små-abstinenser stort set resten af dagen. I dag har der stort set ikke været noget overhovedet. Når der er det mindste, så ryger jeg på min elektroniske cigaret, hvilket er en stor hjælp. Så denne kombination af Champix og elektronisk cigaret kan jeg varmt anbefale.

    Mht. bivirkninger, så har jeg også meget kvalme, men har allerede nu erfaret at et godt måltid mad før indtagelse af Champix stort set forhindrer dette.
    Min læge var noget betænkelig mht at give mig medicinen, da jeg for 3-4 år siden var i en længere depression. Men indtil videre har jeg intet mærket til det. Så jeg tror ikke, at det bliver et problem.

    Jeg er dog nysgerrig efter at høre fra nogen af jer, som er nået så langt, at i er stoppet med medicinen. Hvad sker der, når man stopper? Får man abstinenser? Jeg tænker bare på, om vi udsætter abstinenserne til medicinstoppet, eller om der slet ikke vil være noget problem?

    Mange hilsner,
    Carina
  • Indstillinger
    hej.
    jeg har nu været røgfri i ti uger.
    ved hjælp af champix.
    dem er jeg dog stoppet med, for to uger siden
    så har champix liggende til 4 uger.
    dyre: men har ikke brug for at tage flere
    men fedest,
    ryger ikke, så det var alle bivirkningerne værd
    at tage champix løsningen.
    held og lykke, til jer andre.
    rigtig god weekend
    sonja
  • Indstillinger
    Har i 25 år røget op til 40 smøger om dagen. Champix hjalp mig til at holde op og jeg havde meget få bivirkninger. MEN blev efter ca. 1½ måned indlagt akut med mistanke om blodprop i hjertet. Ingen af de 5 læger jeg talte med under indlæggelsen ville forholde sig til at jeg tog rygestoppillerne, det er ikke nævnt i min journal, tiltrods for at alle fik det af vide. Jeg er efterfølgende blevet undersøgt i hoved og r.. mit hjerte fejler intet, MEN mit blodtryk er nu alvorligt forhøjet og svært at regulere grundet bivirkninger fra blodtryksmedicin.
    Min egen læge har nu indberettet det som bivirkning, da det er en meget sjælden bivirkning ved pillerne ( trykken for brystet mv.) Tænker bare at hvis hospitalslægerne er så uvillige til at forholde sig til at man tager disse piller, når man indlægges med noget der ligner hjerteproblemer, vil det jo for ever være en sjælden bivirkning.
    Er glad for at have været røgfri i 6 mdr. og skal aldrig ryge igen, har slet ikke lyst, men tænker også at det var en høj pris at betale for at holde op, hvis jeg skal blive ved med at fylde mig med blodtryksmedicin resten af mit liv og ikke mindst leve med svimmelhed, ledsmerter og hovedpine.
Log in eller Registrér for at kommentere.